تبیان، دستیار زندگی
یک پدر یا مادر خونسرد که هر مشکلی را به سادگی می پذیرند و با آن برخورد می‏کنند، بسیار به ندرت ممکن است که فرزندی سخت‏گیر داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه خوشبختی می آفریند

کودک

درک این نکته برای والدین مهم است که شخصیت کودک آنها بیشتر به آنچه کودکشان از آنها یاد می‏گیرد بستگی دارد تا وراثت. در نتیجه مسوولیت اینکه بچه‏ها چگونه از آب در می‏آیند، برعهده‏ی پدر و مادر است و بنابراین باید مراقب باشند تا صفاتی را در کودکان خود پرورش دهند که بعدها در زندگی‏شان مفید واقع شود. بسیاری از ویژگی‏های شخصیتی کودک شما از قبیل توانایی برقراری ارتباط با مردم و سازگاری با آنها، درس گرفتن از اشتباهات، تمایل به همکاری و سخت کوشی، قدرت مشاهده، تمرکز و تحقیق و سرانجام توانایی خلاق، دقیق، مصمم و جاه طلب بودن، در سرنوشت آینده‏ی کودک شما موثر است. تمامی این خصوصیات به کودک کمک می‏کنند. والدین می‏توانند تاثیر عمیقی بر کسب این خصوصیات شخصیتی داشته باشند و کمک زیادی به تحکیم صفات ذاتی از قبیل استقلال ،دقت، خونسردی و اعتماد به نفس بنمایند.

سخت‏گیر بودن یک کودک غالباً پاسخ طبیعی به یک چارچوب خانوادگی سختگیرانه است. یک پدر یا مادر خونسرد که هر مشکلی را به سادگی می پذیرند و با آن برخورد می‏کنند، بسیار به ندرت ممکن است که فرزندی سخت‏گیر داشته باشند. به یاد داشته باشید که تمامی زندگی کودک شما در سال‏ها و حتی ماه‏های اول زندگی او شکل می‏گیرد. اگر نیازهای اساسی کودک بر آورده شود و به مقدار زیاد از محبت، توجه و انگیزش برخوردار گردد، احتمال اینکه در بزرگ‏سالی انسانی شاد و خوشبخت شود، زیاد است.  البته منظور از شکل گیری در دوران کودکی عدم امکان تغییر پذیری نیست بلکه این دوره نقش و تاثیر و اهمیت بسزایی دارد.

والدین همچنین مسوول انتقال خود آگاه یا ناخوآگاه صفات شخصیتی خود به کودکانشان می‏باشند.

انتخاب نام نیک برای فرزند، یکی از مهمترین وظایف والدین است

«امّ‏سلمه» یکی از همسران نیک رسول خدا صلی‏الله علیه واله‏ وسلم بود. خداوند به یکی از خویشاوندان او پسری داد و آن خانواده نام فرزند خود را «ولید» گذاشتند. پیامبر اکرم صلی‏الله علیه واله وسلم به آنان اعتراض کرد و فرمود: آیا فرزند خود را همنام فرعون‏های خود می‏کنید؟ این نام را تغییر دهید و نامش را عبدالله  بگذارید و بدانید که به زودی شخصی از این امت خواهد آمد که به او ولید می‏گویند که او بدترین افراد از امت من است و بدی او از فرعون نسبت به قومش بیشتر می‏باشد.

در مکتب آسمانی اسلام راجع به نامگذاری کودکان توجه فراوانی شده است که به عنوان وظیفه نام نیک برای فرزندان خود انتخاب نمایند. انتخاب نام نیک، تاثیر فراوانی در شکل‏گیری شخصیت فرزندان خواهد گذاشت. انتخاب اسامی پر معنی و پیام‏دار تاثیر زیادی روی آنان خواهد گذاشت و خوشا به سعادت پدر و مادری که در انتخاب فرزندان، نام‏های مبارک چهارده معصوم علیهم‏السلام و حضرت رسول اکرم صلی‏الله علیه واله وسلم را در اولویت قرار می‏دهند.

رسول خدا صلی‏الله علیه واله وسلم فرمود: «هر کس چهار فرزند داشته باشد و فرزندانش پسر باشند و نام هیچ یک را به نام من نگذارد به من جفا کرده است.» 1

حضرت امام کاظم علیه‏السلام  فرمود: «اولین نیکی پدر و مادر در حق فرزند خود آن است که نام نیکی برای او انتخاب کنند.»2

انتخاب نام‏هایی مانند محمّد، احمد، حامد که رسول خدا صلی‏الله علیه واله وسلم در باره‏ی آنها چنین فرموده است: «هر کس یکی از این سه نام را برای فرزندش بگذارد، این فرد اگر در میان جمعی باشد، رای آن جمع نیکو خواهد بود همان طور که نام آن خیر است، رای آنان هم نیکو خواهد بود.» یا اینکه فرمود: «هر گاه نام فرزندی را محمّد گذاشتید، او را گرامی بدارید و در مجلس به او روی ترش نشان ندهید.» یا نام مبارک علی علیه‏السلام که به معنای بلند مرتبه و شریف است.

نام زشت و ناپسند می‏تواند امنیت روحی و روانی کودک را در سال‏های آتی زندگی او به خطر اندازد او را با مشکلات عاطفی فراوان مواجه سازد. این است که والدین باید با دقت و تامّل، نامی مناسب و شایسته برای فرزند خود انتخاب کنند. سیره‏ی بزرگان ما همیشه این بوده است که بر فرزندان خود نامی نیکو بگذارند تا مایه‏ی خجالت، رسوایی و سرافکندگی آنان در اجتماع نباشد. شخصی که نام نیکو دارد به صورتی ناخوداگاه سعی دارد تا از بدی ها اجتناب کند . البته حتما استثنا هایی هم در این زمینه وجود دارد اما انچه مسلم نام شخص، نیز مانند بسیاری از خصایص مثل اصالت خانواده می تواند انگیزه مهمی برای خوب رفتار کردن و داشتن کردار  و منش مثبت باشد.

پی نوشت:

1- حلیه المتقین

2- حلیه المتقین

برگرفته از کتاب فرزند صالح  همراه با اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

نیاز او به ندای قلب ما

کودک دلبند یا دربند؟

پاداش بوسیدن فرزند

به او نگویید دوستت دارم!

به آسانی ، ایجاد حسی خوب

تشنه است سیرابش کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.