تبیان، دستیار زندگی
: ردای بزرگی بر تن مهدوی‌كیا “هلی‌كوپتر“ اوج می‌گیرد دوازده تیم اروپایی به دنبال وحید هاشمیان ایران به لطف لژیونرهای خود كه بیشتر آنها در بوندس‌لیگا حضور دارند، چشم به جام جهانی آلمان دوخته است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش ویژه‌ی فیفا از لژیونرهای ایران در آلمان:

ردای بزرگی بر تن مهدوی‌كیا
“هلی‌كوپتر“ اوج می‌گیرد


دوازده تیم اروپایی به دنبال وحید هاشمیان

ایران به لطف لژیونرهای خود كه بیشتر آنها در بوندس‌لیگا حضور دارند، چشم به جام جهانی آلمان دوخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارش ویژه‌ی سایت رسمی فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) آمده است:« هواداران فوتبال در تهران اواخر هفته به صورت ویژه‌ و دو گانه‌ای چشم به رقابت‌های بوندس‌ لیگای آلمان دارند. در دیدار بایرن مونیخ برابر بوخوم كه با پیروزی سه بر یك بایرن همراه بود وحید هاشمیان مهاجم ایرانی بایرن دقیقه‌ی 81 برای تیم باواریا به میدان آمد. محرم نویدكیا نیز با وجود نبودن در دیدار تیمش در نیمكت ذخیره‌های بوخوم حاضر بود. از سوی دیگر فریدون زندی بازی‌ساز ایرانی بار دیگر در تركیب كایزرسلاترن غایب بود و تنها مهدی مهدوی‌كیا توانست انتظارات را برآورده كند و گل نخست تیمش را كه با نتیجه‌ی سه بر صفر به پایان رسید برابر هانزاروستوك به ثمر رساند.»

در ادامه‌ی گزارش فیفا آمده است:« نباید به اتفاقات جزیی نگریست. تصویر روشنی پیش رو است. حضور ایرانیان در لیگ آلمان قدرتمندتر از سایر ملل آسیایی در بوندس‌لیگا است. در همین حال برانكو ایوانكوویچ نمی‌تواند تیمش را بدون حضور این بازیكنان تصور كند چرا كه آنها نقش مهمی در صعود ایران به جام جهانی ایفا خواهند كرد. برانكو در این باره می‌گوید:« من از تطبیق این بازیكنان با تیم ملی بسیار خوشحالم. آنها تجربه‌ی بسیار خوبی را از بوندس‌لیگا به دست آورده‌اند كه این تجربه می‌تواند به پیروزی تیم ما كمك ویژه‌ای كند.»

** “هلی‌كوپتر“ اوج می‌گیرد

«هاشمیان كه به دلیل قدرتش در هوا به هلی‌كوپتر معروف شده در دیدارهای مقدماتی ایران چهار گل به ثمر رسانده است كه دو گل از این تعداد گل مربوط به پیروزی دو بر یك ایران برابر ژاپن بود. مهاجم بیست‌وشش ساله‌ی ایران كه فصل گذشته شانزده گل برای بوخوم به ثمر رساند، موفق شد با این تیم در پایان فصل در رده‌ی پنجم قرار گیرد. او یكی از موفق‌ترین بازیكنان فوتبال آسیا در آلمان است. گرچه پس از انتقال تابستان گذشته‌ی او به بایرن وی دقایق كمی برای بایرن به میدان رفته است. با وجود گلی كه او در بایرن به ثمر رسانده است او همچنان برای موفقیت در تیم ملی كشورش اشتها دارد.

برانكو درباره‌ی هاشمیان می‌گوید:« هاشمیان پس از حضور در آلمان به یك بازیكن بزرگ تبدیل شده است. من خوشحالم كه می‌بینم او بار دیگر به تیم ملی بازگشته است.»

** زندی راه خود را پیدا كرده است

« تصمیم فریدون زندی كه متولد آلمان است برای بازی در تیم ملی ایران به خط میانی تیم برانكو ایوانكوویچ در كنار مهدی مهدوی‌كیا و جواد نكونام قدرت دوباره‌ای داده است. زندی بیست‌وشش ساله كه شكل آلمانی به خود گرفته توانسته در سه دیداری كه برای تیم ملی ایران انجام داده خود را با قالب ایرانی تطبیق دهد.»

برانكو درباره‌ی او می‌گوید:« او وظایفش را در سه دیداری كه برای تیم ملی به میدان رفته به خوبی انجام داده است. من معتقدم كه او توان زیادی برای پیشرفت در تیم ملی ایران دارد و شما خواهید دید كه زندی بازی به بازی بهتر از گذشته خواهد شد.»

* ردای بزرگی بر تن مهدوی‌كیا

مهدوی‌كیا مرد كلیدی خط میانی تیم ملی ایران است. اگر بخواهیم جایگزینی برای علی دایی پیدا كنیم بدون شك او مهدی مهدوی‌كیا است. مهدوی‌كیا بیست‌وشش ساله كه پس از دایی در سال 2003 بهترین بازیكن سال آسیا شد با پاس‌های بی‌نظیرش فرمانده‌ی خط میانی ایران است. ایوانكوویچ كه تمایلی برای صحبت درباره‌ی جایگزینی دایی ندارد، دراین‌باره می‌گوید:« در نیمه‌ی دوم برابر ژاپن پس از آن كه دایی مصدوم شد بدون او بازی كردیم. اما ما بازیكنانی همانند مهدوی‌كیا، هاشمیان و كریمی داشتیم كه ما را به سوی پیروزی هدایت كردند.»

** نویدكیا،‌ تعویض طلایی

پس از مصدومیت دایی در دیدار با ژاپن، محرم نویدكیا جایگزین دایی شد. او همچنین در دیدار برابر كره‌ی شمالی به عنوان بازیكن ذخیره به جای هاشمیان به میدان آمد. كاپیتان پیشین تیم المپیك ایران و بازیكن سال 2003 ایران كار دشواری برای قرار گرفتن در تركیب این تیم دارد. اما او هم اكنون تنها بیست‌ودو سال سن دارد و آینده از آن اوست. ایوانكوویچ درباره‌ی نسل جدید فوتبال ایران می‌گوید:« من امیدوارم كه سال آینده نیز بتوانم این نسل جوان را هدایت كنم. در تیم كنونی ما پنج بازیكن زیر بیست‌وسه سال داریم و معتقدم كه در مسیر درستی گام برمی‌داریم.»