تبیان، دستیار زندگی
این فلز نقره‏ای رنگ، بیش از سایر فلزات در پوسته زمین وجود دارد، اما تا 200 سال قبل کسی آن را ندیده بود. در ابتدا، عمل جداسازی آلومینیوم از سایر مواد مخلوط با آن بسیار مشکل انجام می‏شد. به همین دلیل، وقتی این فلز برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت، بسیا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلومینیوم و مس

آلومینیوم

این فلز نقره‏ای رنگ، بیش از سایر فلزات در پوسته زمین وجود دارد، اما تا 200 سال قبل کسی آن را ندیده بود. در ابتدا، عمل جداسازی آلومینیوم از سایر مواد مخلوط با آن بسیار مشکل انجام می‏شد. به همین دلیل، وقتی این فلز برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت، بسیار گرانتر از طلا بود.

آلومینیوم

امروزه، آلومینیوم را از یک نوع سنگ معدن به نام «بوکسیت» تهیه می‏کنند. بوکسیت را پس از واکنش با یک سری مواد شیمیایی در یک کوره الکتریکی بزرگ قرار می‏دهند و بر اثر عبور جریان الکتریکی از آن ، آلومینیوم به طرف ته کوره سرازیر می‏شود.

آلومینیوم فلز سبکی است. وزن آن فقط یک سوم وزن فولاد است. ویژگی آلومینیوم و آلیاژهایش سبکی و استحکام است. آلومینیوم همچنین یک رسانای خوب برای گرما و الکتریسیته است.

آلومینیوم

مس

مس، فلزی به رنگ قهوه‏ای مایل به قرمز و نیز یکی از مهمترین فلزهایی است که مورد استفاده مردم قرار گرفته است. حدود 7000 سال قبل، استفاده از مس برای ساخت وسایل مختلف و سلاح توسط مصریان باستان و مردم عراق آغاز گردید.

مس

آنان همچنین از این فلز، زینت آلات می‏ساختند و در ابتدا از مس خالصی که زیرزمین یافت می‏شد، استفاده می‏کردند؛ ولی مس بیشتر به همراه سایر فلزها و مواد معدنی در ترکیبی به نام سنگ معدن مس وجود دارد که باید آن را ذوب کرد تا مس خالص از ترکیبات دیگر جدا شود.

مس

مس خالص بسیار نرم است و برای ساخت ابراز آلات، آن را با فلزهایی مانند برنز و برنج ترکیب می‏کنند تا آلیاژهای سخت‏تری به دست آید. اگر مس برای مدت طولانی در هوای آزاد قرار گیرد، سبز رنگ می‏شود.

دایرةالمعارف

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

************************************

مطالب مرتبط

اورانیم چیست؟

سنگ مرمر چیست؟

چرا طلا این‏قدر ارزشمند است؟

کائوچو چیست؟

الماس، سخت ترین ماده معدنی

سیلیسیم چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.