تبیان، دستیار زندگی
نخستین نشست مطبوعاتی مشاور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی كشور، صبح امروز(شنبه، 19 دی ماه) در این مركز برگزار شد. حجت‌الاسلام حمید محمدی در این نشست به تشریح فعالیت‌های این مركز و برنامه‌های آینده آن پر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاري نمايشگاه قرآن با رويكرد جديد
نشست

نخستين نشست مطبوعاتي مشاور قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رييس مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور، صبح امروز(شنبه، 19 دي ماه) در اين مركز برگزار شد. حجت‌الاسلام حميد محمدي در اين نشست به تشريح فعاليت‌هاي اين مركز و برنامه‌هاي آينده آن پرداخت.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حجت‌الاسلام محمدي در جمع خبرنگاران عنوان كرد:‌ يكي از رويكردهاي اساسي مركز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني، انجام مصوبات شوراي توسعه فرهنگ قرآني است. اين منشور پس از 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي تصويب شده و اكنون به حل‌ و‌ فصل تمامي اختلاف نظرها و مشكلات در حوزه قرآن كريم مي‌پردازد.

وي افزود: دومين رويكرد نيز واگذاري تصدي‌گري فعاليت‌هاي قرآني به بخش‌هاي مردمي و دستگاه‌هاي عمومي واجدالشرايط است. مركز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني آنچه را كه امكان واگذاري به بخش مردمي دارد، نظير توليد برنامه‌هاي جامع ملي را واگذار خواهد كرد.

وي با اشاره به اين كه يكي از جهت‌گيري‌هاي اين مركز هماهنگ‌سازي فعاليت‌هاي قرآني در سطح كشور است، يادآور شد: طبق تقسيم‌كار صورت گرفته، آموزش قرآن 14 ميليون دانش‌آموز در سطح كشور بر عهده وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و بودجه زيادي براي تهيه كتاب‌هاي درسي، معلمان قرآن و همچنين مكان‌هاي قرآني در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام محمدي با بيان اين كه «آموزش در مدارس با مشاركت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي همراه مركز تحقيقات قرآني صورت مي‌گيرد» توضيح داد: در بخش آموزش عمومي، حوزه‌هاي علميه قم، سازمان تبليغات اسلامي، سازمان فرهنگ و ارتباطات نيز با آموزش و پرورش همكاري مي‌كنند.

وي افزود: حوزه‌ها و پژوهشگاه‌ها در بخش آموزش تخصصي و پژوهشي مشاركت مي‌كنند و فعاليت‌هاي تبليغي، ترويج و هماهنگ‌سازي نهادهاي قرآني بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار گرفته است. سازمان اوقاف و امور خيريه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، سازمان حج و زيارت، كانون‌هاي فرهنگي، هنري مساجد و مركز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور نيز در اين راستا فعاليت مي‌كنند.

مشاور قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از راه‌اندازي شوراي راهبري امور بين‌الملل اين مركز خبر داد و گفت: اين شورا به زودي با حضور دستگاه‌هاي مرتبط فعال نظير مجمع جهاني اهل بيت‌(ص)، مجمع بين‌المذاهب، جامعة‌المصطفي العالميه و مركز كامپيوتري فعال خواهد شد. رويكرد بزرگ و جدي كنوني مركز توسعه و ترويج قرآن، تبليغ و ترويج قرآن به عنوان بخش مهجور جامعه است.

وي با تاكيد بر اين كه قرآن كريم براي نسل جوان پيام‌هاي جذاب دارد، اظهار داشت: ارايه هنري موضوعات مختلف قرآن كريم، يكي از راهبردهاي اصولي مركز است و بايد از هنرمنداني كه جهت‌گيري قرآني دارند و قرآنياني كه سمت ‌و ‌سوي هنري دارند، براي ايجاد فضاي هنري مورد نياز استفاده شود.

وي تشكيل كارگروه‌هاي آموزشي و جشنواره‌هاي قرآني را از برنامه‌هاي آينده مركز دانست و توضيح داد: فرهنگ قرآني، تعميق و تعميم شناخت قرآن(روخواني، ‌تجويد، حفظ، مفاهيم و شرح آيات)، ايمان به قرآن كريم و عمل و رفتار به آن است.

حجت‌الاسلام محمدي پرداختن به مبحث پژوهش را يكي از وظايف اصلي خود دانست و تصريح كرد: اكنون 20 عنوان پژوهشي آماده و به صورت فراخوان ارايه شده‌اند و افراد علاقه‌مند مي‌توانند در اين زمينه‌ها فعاليت كنند.

وي درباره نحوه برگزاري نمايشگاه قرآن كريم در سال آينده توضيح داد: نمايشگاه سال آينده با رويكرد جديد با تاكيد بر مجموعه‌هاي هنري قرآن كريم برپا خواهد شد و از حالت تكراري و كم‌جلوگي خارج مي‌شود. زمان برگزاري نمايشگاه نيز تاكنون قطعي نشده است.

حجت‌الاسلام محمدي با تاكيد بر حمايت از اختراعات قرآني، يادآور شد: راه‌اندازي بانك ايده‌هاي قرآني، يكي ديگر از برنامه‌هاي آينده مركز است كه به صورت برگزاري مسابقات ويژه صورت خواهد گرفت.

وي در پايان اظهار داشت: كارگاه‌هاي آموزشي براي هنرمندان و قرآنيان برگزار خواهد شد و افرادي كه در حوزه قرآن كريم اثري نگاشته‌ يا خلق كرده‌اند، حمايت مي‌شوند.

نشست مطبوعاتي مشاور قرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح امروز(شنبه)‌ در مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني برگزار شد.