تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام و المسلمین سید صدرالدین قبانچی از حمله علمای وهابی به علمای شیعه انتقاد كرد و گفت: علمایی مانند امام خمینی، شهید صدر، امام حكیم و ... افتخار می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخ به شخصیت هایی مانند امام خمینی و شهید صدر افتخار می كند

صدرالدین قبانچی

حجت الاسلام و المسلمین سید صدرالدین قبانچی از حمله علمای وهابی به علمای شیعه انتقاد كرد و گفت: علمایی مانند امام خمینی، شهید صدر، امام حكیم و ... افتخار می كند.

به گزارش خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام و المسلمین سید صدرالدین قبانچی خطیب جمعه نجف اشرف طی خطبه های نماز جمعه روز گذشته این شهر که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد، سخنان شیخ محمد العریفی عالم وهابی علیه آیت الله سیستانی را نشانه تندروی دانست و گفت : اظهارات امام جماعت یکی از مساجد ریاض پایتخت عربستان سخنانی مسخره و افراطی و غیرقابل پذیرش است و نتیجه آن چیزی جز فریب جوانان برای انجام عملیات تروریستی و ریختن خون مردم بیگناه در عراق نیست و امثال وی مسئول این اقدامات هستند.

وی افزود : توصیف شیعیان به آتش پرست و اهل بدعت ، کشتار اهل سنت توسط شیعیان در عراق و توهین به آیت الله سیستانی توسط عالم وهابی مربوط به قرون وسطی است و در این برهه که جهان در حال پیشرفت روز افزون بوده مورد قبول نخواهد شد.

سید صدرالدین قبانچی تشیع را فرهنگ بزرگ جهان توصیف کرد و اظهار داشت : فرهنگ غنی تشیع در جهان اسلام در حال گسترش است و تاریخ به مردانی نظیر امام خمینی(ره) ، امام حکیم ، امام سید محمد باقر صدر كه هم اكنون كتب آنها در دانشگاههای معتبر دنیا تدریس می شود، افتخار می كند.

خطیب جمعه نجف اشرف با اشاره به کشتار صدها هزار تن از شیعیان در عراق تصریح کرد : جهان اسلام می داند که هدف از انتشار خبرهایی مبنی بر کشتار اهل سنت ، ایجاد فتنه میان شیعیان و سنی هاست در حالیکه صدها هزار تن از شیعیان عراق در این مدت به قتل رسیده و مساجد و حسینیه های آنان ویران شده اند.

وی آیت الله سیستانی را حافظ وحدت ملت عراق خواند و گفت : کسانی که در گذشته به امام علی (ع) توهین می کردند اکنون شیعیان و علمای آنان را مورد هدف قرار داده اند و ملت عراق از دولت عربستان انتظار برخورد با توهین کنندگان به آیت الله سیستانی را دارند.

حجت الاسلام قبانچی عربستان سعودی را در محاصره تندروهای دینی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت : عربستان باید از خاندان وهابی رهایی یابد و مساجد و موسسه های دینی همه مذاهب اسلامی را بازگشایی کند و تشیع را به عنوان مذهبی رسمی بپذیرد و از توهین به آنان و علمای تشیع پرهیز نماید.

خطیب جمعه نجف با اشاره به چهارمین سالگرد تخریب بارگاه ائمه عسکریین (ع) در سامرا تاکید کرد : مراجع دینی خصوصا آیت الله سیستانی در آن زمان از بروز فتنه داخلی که به کشتار مردم منجر می شد جلوگیری کردند و هم اکنون عراق در پرتو رهنمودهای مرجعیت در آرامش و بدور از فتنه های طایفه ای بسر می برد.

وی از حذف صالح المطلک دبیرکل جنبش ملی عراق توسط هیئت بازخواست و عدالت این کشور به دلیل ترویج افکار حزب بعث ابراز خرسندی کرد و ادامه داد : اظهارات المطلک مبنی بر راهیابی 40 تن از عناصر حزب بعث به پارلمان آینده نشان داد که وی لیاقت مشارکت در انتخابات را ندارد و این اقدام هیئت بازخواست و عدالت بسیار ستودنی و قابل تقدیر است.

قبانچی از ائتلاف دو ائتلاف بزرگ شیعه یعنی «ائتلاف ملی عراق» و «ائتلاف دولت قانون» استقبال کرد و ائتلاف شیعیان را عامل ایستادگی در برابر بعث و قاعده و تروریسم دانست.