تبیان، دستیار زندگی
علی بن شعیب، یکی از شاگردان با استعداد و لایق امام رضا علیه‏السلام می‏گوید: روزی به دیدار امام رضا علیه‏السلام رفتم. از من پرسیدند: یا علی! چه کسی از نظر زندگی بهترین مردم است؟ جواب دادم: ای سرور و آقای من! شما به این مطلب داناترید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین و بدترین مردم

امام رضا

بهترین و بدترین مردم

علی بن شعیب، یکی از شاگردان با استعداد و لایق امام رضا علیه‏السلام می‏گوید: روزی به دیدار امام رضا علیه‏السلام رفتم. از من پرسیدند: یا علی! چه کسی از نظر زندگی بهترین مردم است؟ جواب دادم: ای سرور و آقای من! شما به این مطلب داناترید. بعد از آن، خود حضرت فرمودند: کسی که زندگی دیگران از ناحیه او نیکو می‏شود. و سپس ادامه دادند: می‏‏دانی چه کسی از نظر زندگی از همه مردم بدتر است؟ و خودشان پاسخ می‏فرمودند: کسی که دیگران از زندگی او بهره‏ای ندارند.

به نام خدا

ابن شعبه حرّانی می‏گوید: امام رضا علیه‏السلام هر وقت می‏خواست که نیازمندی‏هایش به یادش بیاید، این چنین می‏نوشت: «بسم‏الله الرّحمن‏الرّحیم. انشاء‏الله به خاطر می‏آورم...». سپس هر چه را می‏خواست می‏‏نوشت.

پرداخت خمس

گروهی از مردم خراسان به حضور امام رضا علیه‏السلام رفتند و چنین درخواست نمودند: ما را از پرداخت خمس معاف کن و خمس را به ما ببخش. حضرت امام رضا علیه‏السلام که می‏دانستند، آنها شایسته بخشش نیستند و با نیرنگ می‏خواهند این وظیفه الهی را ترک کنند، فرمودند: شما با زبان خود نسبت به ما اظهار اخلاص و دوستی می‏کنید و از پرداخت حقی که خداوند مقرّر فرموده‏ است، کوتاهی می‏نمایید. خمس، مایه کمک ما بر دین ماست.

پس از نماز

فرمانده مأموران مأمون می‏گوید: امام رضا علیه‏السلام هنگامی که صبح می‏شد، نماز را می‏خواند و پس از سلام، در جایگاه نماز می‏نشست و به تسبیح و حمد و تکبیر و تهلیل خداوند مشغول می‏شد و به پیامبر و آل او صلوات می‏فرستاد تا اینکه خورشید طلوع می‏کرد.

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

*********************************

مطالب مرتبط

حکایت هایی از امام رضا (ع)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.