تبیان، دستیار زندگی
در حضور استادان، منتقدان و علاقه‌مندان به مباحث فرهنگی، كارنامه‌ چهارساله فرهنگی شهر كتاب بررسی شد. به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی شهركتاب، چهار سال از برگزاری نخستین نشست‌ شهركتاب می‌گذرد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی کارنامه فرهنگی شهر کتاب

بررسی کارنامه فرهنگی شهر کتاب

خبرگزاری فارس: در حضور استادان، منتقدان و علاقه‌مندان به مباحث فرهنگی، كارنامه‌ چهارساله فرهنگی شهر كتاب بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی شهركتاب، چهار سال از برگزاری نخستین نشست‌ شهركتاب می‌گذرد.

در این مدت سه‌شنبه و چهارشنبه هر هفته جلساتی در مركز فرهنگی شهركتاب برگزار شده‌اند كه علاوه بر نقد و بررسی كتاب‌های گوناگون در حوزه ادبیات و فلسفه و زبان‌شناسی، درس‌گفتارهایی برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با ادبیات كلاسیك در نظر گرفته شده است.

در ابتدای نشست، كه چهارشنبه شب برگزار شد، مهدی فیروزان مدیرعامل شهر كتاب گفت: نقد كتاب، تولید فكر می‌كند زیرا ناقد با یك اثر غیر از نویسنده برخورد می‌كند. نقد كتاب، نظام یادگیری را به صورت نظام عملی درمی‌آورد و یادگیری اطلاعات را پردازش می‌كند. شهركتاب یك سیستم است و این مجموعه باید توجه كند كه پاسخ تعریف سیستمی خود را بگیرد.

مدیرعامل شهر كتاب در ادامه سخنانش خاطرنشان كرد: نشست‌های شهركتاب چهار سال پیش با جلسه نقد و بررسی كتاب "بیست و یك داستان از نویسندگان معاصر فرانسه " آغاز شد و تاكنون 314 نشست و درس‌گفتار در این مركز فرهنگی برگزار شده است كه از این میان 111 نشست به نقد و نظریه ادبی، زبان‌شناسی، نقد و بررسی كتاب‌هایی در حیطه‌ ادبیات و زبان‌شناسی و فرهنگ اختصاص داشته، 142 درس‌گفتار درباره مولانا ، فردوسی و سعدی برگزار و ?61 نشست نیز در حوزه اندیشه برگزار شده است.

وی خاطرنشان كرد: سیستم شهركتاب فرهنگی دارد كه ناخودآگاه بر فرهنگ عمومی جامعه تأثیر می‌گذارد و نیازمند به عقل جمعی فرهنگ‌سازان كشور است زیرا این سیستم امروزه گسترده‌تر از مخاطبان شهر كتاب شده و در سطح كشور و جهان گسترش یافته است تا ایرانی‌های خارج از كشور كه از تولید فكر ایرانی دورند بتوانند با این آتشفشان معلومات آشنا شوند.

مهدی فیروزان درباره چشم‌انداز شهر كتاب در آینده نزدیك گفت: تا پیش از سال نو یك فروشگاه كتاب كه تركیبی از كتاب‌های ایرانی، خارجی، كودك، نوجوان و بزرگسال است افتتاح می‌شود تا در كنار درس‌گفتارها، نشست‌های هفتگی شهركتاب، كارگاه‌های آموزشی و... بتواند نیاز مخاطبان را پاسخ دهد تا مخاطبان به جدیدترین آثار منتشر شده در حوزه‌های گوناگون فرهنگی هم دسترسی داشته باشند.

پس از آن دكتر فتح‌الله مجتبایی درباره فعالیت‌های فرهنگی شهركتاب تصریح كرد: تا به امروز در شهر كتاب همه روشنگر، موثر و مفید بودند و فعالیت‌های فرهنگی این مركز را باید دانشگاه‌ها انجام دهند ولی در دانشگاه‌ها این اتفاق نمی‌افتد و بیشتر دانشجویان برای گرفتن نمره و مدرك دانشگاهی به دانشگاه می‌آیند. اگر یك جامعه فرهنگی نقد نداشته باشد به دنبال علت‌ها و معلول‌ها نمی‌رود. امروزه نقد كتاب به معنای اصلی شكل می‌گیرد و این نقد معنای علمی و واقعی خود را مطرح می‌كند. در گذشته حواشی كتاب "ادبیات چیست؟ " نوشته ژان پل سارتر برای من پر از علامت سوال بود ولی با نقد و بررسی این كتاب در شهركتاب، پاسخ برخی از پرسش‌های خود را گرفته‌ام و باید بخشی از سوالات را از این كتاب پاك كنم.

سپس هوشنگ مرادی كرمانی با یادی از خاطرات گذشته و حس دوران كودكی خود گفت: زمانی كه در شهرستان زندگی می‌كردم همیشه دوست داشتم به تهران بیایم و نویسندگان، هنرمندان و... را ببینم و این حس كودكانه‌ای بود كه تا به امروز با من همراه است. هنوز هم كه مجله فیلم را ورق می‌زنم می‌خواهم بدانم من چند نفر از نویسندگان و هنرمندان را دیده‌ام. امروز در شهر كتاب آلبوم زنده چهره‌های فرهنگی را داریم و كسانی كه در گذشته بودند و امروز دیگر بین ما نیستند.

سپس موسی اسوار گفت: شهركتاب خلاء نقد و بررسی ادبیات معاصر را پر كرده است. نقد كتاب، رمان، داستان كوتاه، جریان نقد ادبی و شعر امروز بحث‌هایی است كه در شهر كتاب برگزار می‌شود و این مسأله یكی از جنبه‌های درخشان شهر كتاب را به تصویر می‌كشد ولی باید بررسی‌ها و جنبه تحلیل و نقد بیشتر از جنبه توصیفی باشد و تنها به گزارش صرف بسنده نكند.

علی میرزایی مدیرمسئول نگاه نو هم درباره نشست‌های شهركتاب گفت: سال گذشته پنجاه هزار عنوان كتاب منتشر شده است كه برخی از این كتاب‌ها از محتوای بسیار خوبی برخوردار است و شما نمی‌توانید این كتاب‌ها را در هیچ كجا بیابید ولی من سخنم با ناشران است، ناشرانی داریم كه در سال 100 عنوان كتاب منتشر می‌كنند ولی یك نشریه كم برگ برای نقد كتاب‌های خود ندارند و این بار بسیار سنگین بر دوش شهركتاب گذاشته شده است كه باید بین ناشران مختلف این بار فرهنگی تقسیم شود.

وی همچنین خاطرنشان كرد: در جلسات نقد و بررسی كتاب باید به اشخاص فرصت صحبت كردن داد تا دیدگاه‌ها و نظرهای خود را ارایه دهند. مكان‌های فرهنگی باید جوانان را دریابد كه اگر روزی پیشكسوتان ادبیات معاصر و ادبیات كهن نبودند بتوانیم بر روی جوانان حساب كنیم و نسل آینده نیز با چشم‌انداز خوبی به صحنه بیایند.

كوروش كمالی سروستانی مدیر مركز سعدی‌شناسی گفت: نشست‌های شهر كتاب ویژگی‌های ارزشمندی دارد و پیوستگی و استمرار در برگزاری نشست‌ها، درس‌گفتارها و كارگاه‌های آموزشی موجب شده تا دانشجویان بسیاری بتوانند از این نشست‌ها استفاده كنند. انتشار این نشست‌ها در روزنامه‌ها، سایت‌ها، شبكه چهار سیما و شبكه جهانی باعث شده تا علاقه‌مندان بسیاری به این برنامه‌ها توجه كنند. همچنین انتشار خبرنامه برای شهر كتاب ضروری است و بهتر است كه در سال بتوانیم به بررسی كارنامه فرهنگی شهر كتاب بپردازیم.

سپس احمد سمیعی با ذكر خاطره‌ای از دوره‌های مختلف تاریخی گفت: من دوره‌های متعددی را طی كرده‌ام دوره رضا شاه در دوران كودكی و محمدرضا شاه در جوانی ولی همواره یك فضای فرهنگی در شرایط سیاسی وجود داشت و امروزه نیز كه در دوره انقلاب اسلامی نشست‌های فرهنگی و نقد كتاب توانسته جای خود را بیشتر از گذشته باز كند. شهر كتاب نیز با نشست‌های فرهنگی خود مخاطبان ویژه‌ای دارد.

وی افزود: در شهرستان‌ها جوانان هیچ آشنایی با نشست‌های فرهنگی ندارند. به عنوان مثال من كه سر دبیر نامه فرهنگستان هستم می‌بینیم كه در رشت یك نسخه از این كتاب وجود ندارد و تأسف می‌خورم كه "هزاران گل شكفت و بانك مرغی برنخاست ".

در پایان نشست نیز بهاءالدین خرمشاهی گفت: نقد كتاب یكی از جذاب‌ترین شكل نشریه محسوب می‌شود و بهتر است كه شهر كتاب نیز نشریه‌ای داشته باشد تا نقد كتاب‌ها در این نشریه آورده شود و دست اندركاران آن نیز جوان‌ها باشند تا بتوانند از تجربیات پیشكسوتان بهره ببرند.

وی افزود: این كه از ادبیات كلاسیك به مدرنیزم گرایش بیابیم و به كتاب‌های ادب مدرن بپردازیم كار شایسته‌ای است ولی ابتدا باید ببینیم كه در دانشگاه‌های دیگر مثنوی‌پژوهی، مولاناشناسی، فردوسی‌پژوهی و سعدی‌شناسی، نشست‌های گسترده‌ای دارد، بعد می‌توان به ادب مدرن پرداخت.

خبرگزاری فارس

تنظیم برای تبیان : زهره سمیعی