تبیان، دستیار زندگی
مولف كتاب «هستی‌شناسی فلسفی» این اثر را شرح كتاب «تحفه‌الحكیم» علامه كمپانی برشمرد و گفت: علامه كمپانی در این كتاب «حكمت متعالیه» ملاصدرا را به نظم كشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هستي‌شناسي فلسفي؛ حكمت متعاليه در قالب شعر
فلسفه

مولف كتاب «هستي‌شناسي فلسفي» اين اثر را شرح كتاب «تحفه‌الحكيم» علامه كمپاني برشمرد و گفت: علامه كمپاني در اين كتاب «حكمت متعاليه» ملاصدرا را به نظم كشيد.

غلامرضا رحماني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «تحفه‌الحكيم» را شامل 936 بيت شعر به زبان عربي معرفي كرد و گفت: موضوع اين اثر الهيات است، زيرا حكمت متعاليه را نمي‌توان جداي از الهيات به شمار آورد. علامه كمپاني در ابياتش از وجود و عدم وجود آغاز مي‌كند و به اثبات صفات خدا مي‌رسد.

وي افزود: اين انديشمند آثار ديگري نيز در فقه، اجتهاد، احكام و مدح ائمه(ع) در قالب شعر سروده است. دليل انتخاب اين قالب از سوي وي را مي‌توان برخوردار بودن از طبع شعري و تلاش براي اثرگذاري بيشتر بر مخاطب دانست.

نويسنده كتاب «هستي‌شناسي تطبيقي ارسطو» به ديگر متفكراني كه اقدام به بازگويي انديشه‌هايشان در قالب شعر كرده‌اند، اشاره كرد و گفت: «ملاهادي سبزواري» يكي ديگر از انديشمنداني است كه بسياري از آثارش در موضوعات منطق، فلسفه، اخلاق و طبيعيات را به شعر سرود. اين آثار مباحث بيشتري نسبت به كتاب «تحفه‌الحكيم» را شامل مي‌شوند و بيش از هزار و ششصد بيت را دربر مي‌گيرند.

رحماني درباره علامه كمپاني گفت: خانواده علامه كمپاني از اصفهان به كشور عراق مهاجرت و در شهر كاظمين اقامت كردند. پدر او، حاج محمدحسن، تاجري با تقوا و پرآوازه كاظمين و دوستدار علم و علما بود و به همين دليل علامه كمپاني نزد ارباب فن به خاطر شغل پدري يعني تجارت و بازرگاني به كمپاني نيز معروف و مشهور شد. علامه كمپاني پس از درگذشت پدرش ثروت زيادي را به ارث برد، اما همه آن را در راه كسب و تحصيل علم و دانايي صرف كرد.

وي افزود: او مقدمات علوم ديني را در كاظمين تحصيل و در اوايل جواني براي ادامه تحصيل و تكميل اندوخته‌هاي علوم ديني و كسب فلسفه الهي به نجف اشرف هجرت كرد و در محضر درس اصول و فقه آخوند شيخ محمدكاظم خراساني شاگردي كرد و به مدت سيزده در محضر او ماند.

كتاب «هستي‌شناسي فلسفي» در شمارگان 1500 نسخه، 508 صفحه و بهاي 110000 ريال از سوي موسسه بوستان كتاب راهي بازار نشر شد.