تبیان، دستیار زندگی
کتاب اخراجی‌ها که به ذکر خاطرات یکی از جانبازان شهید به قلم غلامرضا قلی‌زاده می‌پردازد با ویرایش جدید تجدید چاپ می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخراجی ها با ویرایش جدید

اخراجی ها

"اخراجی‌ها" مجموعه خاطرات حاج احمد محرمی علافی است که در تبریز به "دایی" مشهور بود. این شخصیت از جانبازان دفاع مقدس بود که به دلیل عوارض شیمیایی شهید شد.

حاج احمد محرمی از شخصیتهای قاطع، صریح و شجاعی بود که از پیش از انقلاب مبارزات خود را آغاز کرده بود و سپس با حضور در جبهه با از دست دادن یک پایش و شیمیایی شدن جانباز 70 درصد شد که بعدها به دلیل مشکلات شیمیایی به شهادت رسید.

کتاب اخراجی ها در قالب نقل خاطرات این شهید در بیش از 500 صفحه در سال 77 نوشته شده بود که پس از سال ها قرار است این کتاب با ویرایش جدید و توسط انتشارات سوره مهر به عنوان ناشر جدید آن تجدید چاپ شود.

آقای غلام رضا قلی زاده، نویسنده ی این کتاب در مورد می گوید :

از آنجا که کتاب قالب روایت خاطره دارد در نتیجه نمی‌توان در محتوای آن دست برد ولی به دلیل اینکه از چاپ نخست آن سالها می‌گذاشت بازنویسی متن و ویرایش متنی لازم بود که با رفع برخی ایرادها و با نگارشی به روزتر این کتاب منتشر خواهد شد.

به گفته وی به دلیل تغییر ناشر، "اخراجی‌ها" با طرح روی جلد و گرافیک جدید منتشر خواهد شد.

*****

پاسیاد پسر خاک

كتاب "پاسیاد پسر خاك"، شامل زندگی‌نامه و شرح مبارزات مرحوم سید علی اكبر ابوترابی، توسط محمد قبادی نوشته و تدوین شده است. مراسم رونمایی این كتاب، 14 دی‌ 88 به همت انتشارات سوره مهر برگزار شد .

ابو ترابی

این اثر چهل و یكمین كتاب از مجموعه آثار تحقیقی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی است.

"پاسیاد پسر خاك" در دو فصل پیش از انقلاب و پس از انقلاب تدوین شده و محمد قبادی، در فصل اول به پیشینه خانوادگی، تولد، تحصیل و فعالیت سیاسی و آشنایی ابوترابی‌فرد با شهید سیدعلی اندرزگو پرداخته است.

فصل دوم این اثر، شرح فعالیت‌های سیدعلی‌اكبر ابوترابی (1379 ـ 1318) در كمیته استقبال از امام خمینی(ره) و دوران دفاع مقدس و احوال وی در دوران اسارت در زندان‌‌های ارتش متجاوز صدام را دربر دارد.

در انتهای كتاب هم منابع و مأخذ، فهرست اعلام و عكس‌ها و اسنادی منتشر نشده از حجت‌الاسلام سیدعلی‌اكبر ابوترابی‌فرد آورده شده‌اند.

*****

زمستان 62

رمان "زمستان 62" نوشته اسماعیل فصیح، كتاب برای نخستین بار در سال 1366 توسط نشر نو منتشر شد .

راوی داستان منصور فرجام است که از آمریكا به ایران می‌آید. وی با دانشجویانی که به دلیل حضور در جبهه های جنگ جانباز شده‌اند، روبرو می‌شود و تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

اسماعیل فصیح، دوم اسفندماه سال 1313 در محله‌ درخونگاه تهران (شهید اكبرنژاد فعلی ـ نزدیك بازار تهران) متولد شد.

وی در سال 1359 با سمت استادیار دانشكده‌ نفت آبادان بازنشسته شد و در 3 حوزه رمان، مجموعه داستان و ترجمه دست به قلم بود. اسماعیل فصیح 25 تیر 1388 در تهران و بیمارستان شركت نفت درگذشت.


منابع :

خبرگزاری مهر

خبر گزاری کتاب

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی