تبیان، دستیار زندگی
قرآن، حسابی هوای پدرها و مادرها را دارد، با کلی سفارش و هشدار خدا هم تحمل کوچک‏ترین بی‏احترامی به والدین را ندارد، پاره ای از این رهنمودها و هشدارها در شماره نخست این نوشتار(رفیقان بی‏کلک!) گذشت و اینک پاره ای دیگر:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاق والدین حتی پس از مرگ

اشاره:

قرآن، حسابی هوای پدرها و مادرها را دارد، با کلی سفارش و هشدار خدا هم تحمل کوچک‏ترین بی‏احترامی به والدین را ندارد، پاره ای از این رهنمودها و هشدارها در شماره نخست این نوشتار(رفیقان بی‏کلک!) گذشت و اینک پاره ای دیگر:

در آیه 23 سوره اسرا می‏خوانیم: «پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید و به پدر و مادر خود احسان کنید؛ اگر یکی از آن دو با هم دو در کنار تو به سالخوردگی رسیدند به آنها حتی اُف مگو و به آنان پرخاش مکن و با آنها سخنی شایسته بگوی».

در جلد دو اصول کافی از امام رضا(علیه‏السلام) نقل شده: «اگر لفظی کوتاه‏تر و سبک‏تر از آف وجود داشت، خداوند آن را در آیه ذکر می‏فرمود». در مجمع‏البیان هم آمده که امام محمدباقر علیه‏السلام از پیامبر اکرم صلی‏الله علیه واله وسلم نقل می‏کند: «از آزار پدر و مادر بپرهیزید، زیرا بوی بهشت از هزار سال فاصله بوبیده می‏شود ولی آزاردهنده پدر و مادر آن را نمی‏یابد».

در جلد 71 بحارالانوار آمده که فردی نزد پیامبر صلی‏الله علیه واله وسلم آمد و گفت: «پدر و مادری دارم که با آنها رابطه خوبی دارم، ولی آنها مرا با حرف و طرز برخوردشان می‏آزارند پاسخ آنان را نمی‏دهم، ولی می‏خواهم آنان را ترک کنم و مدتی نزدشان نروم.» حضرت فرمود: «در این صورت خداوند تو را فراموش خواهد کرد.» مرد عرض کرد: «پس چه کنم؟» حضرت فرمود: «کسی که تو را محروم ساخت ببخشای و با کسی که با تو قطع رابطه کرد، پیوند برقرار کن و از کسی که به تو ستم کرد، در گذر. اگر چنین کنی، خداوند سبحان پشتیبان تو خواهد بود».

مجمع‏البیان هم احادیث تامل برانگیزی دارد؛ مثل این سخن از امام صادق علیه‏السلام: «کسی که به پدرو مادرش به حالت دشمنی و تنفر نگاه کند، خداوند نمازش را نمی‏پذیرد».

در اصول کافی، جلد 3 از امام باقر علیه‏السلام بیان شده: «سه چیز است که خداوند مخالفت با آنها را رخصت نفرموده است؛ رد امانت به نیکوکار و بدکردار، وفا به پیمان نسبت به نیکوکار و بدکردار، خوش‏رفتاری با پدر و مادر، نیکوکار باشند یا بدکردار». علاوه بر اینها باید همیشه شکرگذار پدر و مادر هم بود، همانطور که از خدا تشکر می‏کنیم.

خدا خودش در قرآن تشکر از آنها را هم ردیف تشکر از خودش قرار داده؛ آیه 14 سوره لقمان را که بخوانید، متوجه می‏شوید: «ان اشکر لی و لوادیک؛ مرا و پدر و مادرت را شکر کن».

در آیه 41 سوره ابراهیم دعایی از زبان ابراهیم علیه‏السلام نقل شده: «پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مومنان را در آن روزی که حساب برپا می‏شود، بیامرز». که این مربوط می‏شود به بعد از مرگ. یعنی دعا و یاد پدر و مادر حتی پس از مرگشان هم سفارش شده است.

امام باقر (علیه‏السلام) هم چنین می‏گوید: «بنده‏ای در حال حیات پدر ومادرش به آنها نیکوکار است، ولی پس از مرگ، آنها را فراموش می‏کند و بدهی ایشان را نمی‏پردازد و برای آنها طلب رحمت نمی‏کند، خداوند او را جزو عاق والدین ثبت می‏کند، اما بنده دیگری در حال حیات، عاق والدین است ولی پس از مرگ با دعا و استغفار آنها را یاد می‏کند، خداوند او را نیکی کننده به والدین ثبت خواهد فرمود». «اصول کافی، جلد 3).

منبع: مجله قرآنی آیه


تنظیم برای تبیان: شکوری