تبیان، دستیار زندگی
بسیاری برای زیباتر شدن، گردنبند یا دستبند می‌ خرند و بسیاری هم به جای طلا ترجیح می‌ دهند از نوع ارزان ‌تر آن كه اصطلاحا بدلیجات...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حساسیت به بدلیجات

بدلیجات

بسیاری برای زیباتر شدن، گردنبند یا دستبند می‌ خرند و بسیاری هم به جای طلا ترجیح می‌ دهند از نوع ارزان ‌تر آن كه اصطلاحا بدلیجات نامیده می ‌شود، استفاده كنند. اما گاهی این بدلی‌ ها به آن ها نمی‌ سازد و تمام پوست‌ بدن فرد به خارش می‌ افتد و قرمز می‌ شود.

علت چیست؟

حساسیت به بدلیجات یك نوع التهاب پوستی تماسی است. التهاب پوستی تماسی یك واكنش التهابی پوست است. این واكنش التهابی در اثر برخورد پوست با مواد حساسیت ‌زا ایجاد می ‌شود. این حساسیت ‌ها شایع ‌ترین نوع اگزما محسوب می‌ شوند.

شایع ‌ترین فلزی كه باعث ایجاد حساسیت می‌ شود نیكل است. حساسیت به نیكل در خانم‌ ها شایع‌ تر از آقایان است.

حساسیت لاله گوش

علائم حساسیت

علائم حساسیت شامل سوزش، قرمزی، تورم، پوسته پوسته شدن، خارش و در موارد شدیدتر ایجاد تاول و ترشح مایع است. این علائم در محل تماس با بدلیجات همانند گردن، لاله گوش، مچ دست و انگشتان، دیده می‌ شود.

گرما و تعریق، پوست را بیشتر مستعد حساسیت به این مواد می‌ كند. خشكی زیاد پوست نیز احتمال انواع حساسیت‌ های تماسی را بالا می ‌برد.

البته بسیاری از مردم نسبت به نیكل حساسیت‌ ندارند و بدن شان واكنش نشان نمی ‌دهد، ولی در تعداد كمی از افراد مستعد، مواجهه با این مواد موجب بروز التهاب پوستی می‌ شود. پزشكان در كلینیك ‌های آلرژی با انجام تست پوستی حساسیت، متوجه می ‌شوند كه فرد به كدام یك از مواد حساسیت دارد. در این تست‌ ها، مواد حساسیت‌ زای مختلفی نظیر انواع فلزات با پوست تماس داده می‌ شود و واكنش بدن نسبت به آن ها بررسی می ‌شود.

حساسیت در دست

درمان

اصل اساسی در درمان عدم استفاده از این اشیاء است. اما در زمان بروز حساسیت، به خصوص اگر شدید باشد لازم است فرد به پزشك مراجعه كند و تحت كنترل دارویی قرار بگیرد.

داروهای كورتون ‌دار یكی از اصلی ‌ترین داروهای تجویزی پزشكان برای حل این مشكل است.

اما هرگز در درمان حساسیت‌ های پوستی، بدون نظر پزشك، اقدام به استفاده از دارو و پماد خاصی نكنید، چون گاهی استفاده از برخی پماد ها مانند پماد كورتن به مرور باعث وخامت بیشتر حساسیت می‌ شود و پوست را آسیب‌پذیرتر می‌ كند.

در موارد خفیف حساسیت، خارج كردن شی‌ء حساسیت زا و شستشو با آب سرد می ‌تواند به بهبود آن كمك كند.

برخی افراد برای فرار از حساسیت از لاك بی ‌رنگ ناخن استفاده می ‌كنند و آن‌ را به عنوان پوشش بر پشت بدلیجات خود می‌ كشند، این كار اگر چه محافظی روی فلز ایجاد می ‌كند، اما دو مشكل عمده دارد، اول این ‌كه پس از مدت كوتاهی از بین می ‌رود و دوباره فلز با بدن تماس پیدا می ‌كند و دوم این ‌كه خود لاك ناخن هم دارای مواد حساسیت‌ زای زیادی است و در افراد مستعد می‌ تواند موجب ایجاد حساسیت تماسی شود.

اگر كسی به نیكل بدلیجات حساسیت دارد، می ‌تواند از بدلیجات فاقد نیكل استفاده كند. برخی به دلیل حساسیت سراغ طلا و نقره می ‌روند، اما ممكن است حتی به خود طلا و نقره نیز حساسیت داشته باشند.

هر چند حساسیت به طلا چندان شایع نیست، اما طلا های معمول بازار كه عیار كمتر از 24 دارند و به نوعی ناخالص هستند، خود حاوی مواد حساسیت ‌زا هستند.

*مطالب مرتبط:

باید و نبایدهای پوست‌ قرمز

4 حساسیت پوستی شایع

با حساسیت بیشتر آشنا شویم

اثرات و عوارض مواد آرایشی یا درمانی و حساسیت های پوستی

سوال هایی ‌که از متخصصان پوست زیاد می ‌پرسند

چه بخوریم تا پوستی سالم داشته باشیم؟

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.