تبیان، دستیار زندگی
بیشتر کودکان مبتلابه آسم بعد از تمرینات مخصوصى دچار سرفه یا تنگى نفس مى شوند. محرک هاى...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش در کودکان مبتلا به آسم

آسم و ورزش

بیشتر کودکان مبتلابه آسم بعد از تمرینات مخصوصى دچار سرفه یا تنگى نفس مى شوند.

محرک هاى فیزیکى که باعث این تنگى نفس مى گردند مانند سرما یا هواى خشک یا مواد محرک باعث ایجاد باریکى و کوچکى مجارى هوایى منتهى به شش ها مى شوند.

اگر این تنگى مجرا خفیف و کم باشد کودک بعد از تمرین سُرفه می کند اما اگر این تنگى افزایش پیدا کند و مجراى هوایى تنگ تر گردد نفس کشیدن بسیار مشکل و با زحمت صورت مى گیرد.

این وقایع معمولا بعد از6 تا 10 دقیقه اتفاق مى افتد و ممکن است بر نحوه ی ادامه تمرین اثر گذار باشد و اگر تشخیص داده نشود باعث توقف تمرین و مشکل جدى براى کودک مى گردد که ممکن است نیاز به مشورت با پزشک باشد.

تنگى نفس در کودک مبتلا به آسم بعد از تمرینات سخت دور از انتظار نیست که البته پیشگیرى با درمان هاى دارویى مفید و آسان مى باشد، اما این سوال که اگر کودکى مبتلا به اسم است آیا اجازه ورزش و تمرین دارد یا خیر همیشه مطرح بوده است.

مسلما استفاده درست از درمان هاى ساده براى کنترل آسم در کودک آسماتیک به دنبال تمرین همیشه اثر بخش بوده است.

شنا یکى از ورزش هاى بسیار خوب براى کودکان مبتلا به آسم است. البته انواع تمرینات کوتاه مدت منقطع براى بیماران مبتلا به آسم مفید است؛ مانند انواع دوها به خصوص دوهاى استقامت. اما مسافت هاى طولانى که کودک در طى سه دوره براى 6 تا 10 دقیقه بدود احتمالا باعث تنگى نفس بیشترى مى شود که بایستى رعایت نمود.

آسم در کودکان

براى مقاومت کودک در برابر حملات آسم در حین تمرینات توصیه مى شود از اسپرى هاى آسم پیشنهاد شده توسط دکتر استفاده شود.

اگر کودک دچار حمله ی آسم در حین ورزش شده باشد در صورتی که از یک داروى کمک کننده، قبل از تمرین استفاده شده باشد بایستى دوز این داروها را در حین تمرین تا زمانی که تنگى نفس وجود دارد تکرار نمود، اما اگر علائم تشدید پیدا کرد بایستى تمرین متوقف گردد.

بسیارى از مدال هاى المپیک و یا در سطح ایالتى و ملى به افراد مبتلا به آسم تعلق دارد بنابراین این بیمارى محدودیتى براى تمرین ایجاد نمى کند فقط نیاز به مراقبت دارد.

اگر چه درمان، بهترین روش کنترل آسم وابسته به تمرین، است اما اگر تمرینات ابتدا با یک سرى تمرینات کششى و دوى آرام شروع شده که باعث گرم شدن بدن گردد کنترل بیمارى بهتر و تمرینات به خوبى تا پایان ادامه خواهد یافت.

اگر کودک همیشه دچار حمله ی آسم باشد و نتواند تمرینات مقاومتى انجام دهد بدین معنى است که باید براى انتخاب بهترین نوع درمان با دکتر مشورت نمود تا آسیب کمتر باشد.

کودکانى که مبتلا به آسم هستند و به درستى کنترل شوند و تحت درمان قرار گیرند اغلب مى توانند بسیارى از ورزش هاى منتخب را انجام دهند.

به یاد داشته باشید که تناسب اندام و تمرینات نرمال براى این کودکان بسیار مفید است.

تنها ورزشى که کودکان مبتلا به آسم باید منحصرا با ملاحظات انجام دهند "اسکوبا دایوینگ" یا همان غواصی است.

اغلب کودکانی که آزمایش اسپیرومترى آن ها تا حدود 80 درصد اندازه ی مورد نظر، بالا مى رود قادر به انجام تمرینات عادى هستند.

ماندانا شکرچیان - کارشناس ارشد تربیت بدنى

برگرفته از آل البیت (ع

*مطالب مرتبط:

آسم در کودکان

چرا آسم کودکان، در بزرگسالی دوباره عود می‌کند

کودکان مبتلا به آسم را از ورزش کردن منع نکنیم

از هر3 کودک، یکی آسم دارد

درمان آسم با طب سنتی چینی

توصیه های ضد آسم در خانه

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.