تبیان، دستیار زندگی
محققان آژانس فضایی ژاپن موفق به کشف حفره ای گدازه ای در کره ماه شده اند که به باور آنها این حفره مکانی مناسب برای ساخت اقامتگاههای فضایی در آینده ای نه چندان دور خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی در ماه

محققان آژانس فضایی ژاپن موفق به کشف حفره ای گدازه ای در کره ماه شده اند که به باور آنها این حفره مکانی مناسب برای ساخت اقامتگاههای فضایی در آینده ای نه چندان دور خواهد بود.

زندگی در ماه

به گزارش مهر، ساختن خانه ای در نزدیکی یک حفره یا یک دریا در ماه شاید زیبا و رویایی به نظر بیاید اما گروه هایی که قصد زندگی در کره ماه را دارند شاید در صورت زندگی در یک حفره شانس نجات بیشتری داشته باشند.

این پیام توسط گروهی از دانشمندان ارائه شده است که موفق به کشف حفره ای عظیم و عمیق در این کره شده اند و به اعتقاد آن ها این حفره می تواند بهترین مکان برای سکونت در ماه باشد. این حفره عمودی که در منطقه آتشفشانی تپه های ماریوس قرار گرفته است وسعتی برابر 64 متر داشته و عمق آن بیش از 79 متر تخمین زده شده است.

از آن مهمتر دانشمندان اعلام کرده اند این حفره به واسطه لایه ای نازک از مواد آتشفشانی از برخوردهای کیهانی که در ماه رواج فراوانی دارند و از آب و هوا و حرارت غیر قابل تحمل کره ماه در امان است. این ویژگی حفره کشف شده را به گزینه ای مناسب برای انجام اکتشافات بیشتر و مکانی برای اقامت احتمالی فضانوردانی که در آینده به کره ماه سفر خواهند کرد، تبدیل می کند.

هر نوع حفره گدازه ای در این کره می تواند به عنوان پناهگاهی بالقوه مورد استفاده قرار گیرد و فضانوردان را در تغییرات شدید آب و هوایی و از برخوردهای کیهانی حفظ کند.

به گفته محققان آژانس فضایی ژاپن، حفره های گدازه ای کره ماه مکانهایی با ارزش و مهم برای پایگاه های قمری آینده به شمار می روند که به منظور اکتشافات محلی و توسعه سازه ها و همچنین ماموریتهای دوردست در این کره احداث خواهند شد. هر نوع حفره گدازه ای در این کره می تواند به عنوان پناهگاهی بالقوه مورد استفاده قرار گیرد و فضانوردان را در تغییرات شدید آب و هوایی و از برخوردهای کیهانی حفظ کند.

زندگی در ماه

خبر دیگر از ماه این که ...

سایت مجله نجوم آورده است: از نظر علمی وجود آب به صورت مایعی پایدار در دمای 167- امكان ندارد. در نتیجه باید در مكانهایی سرد نظیر قطب‌های ماه یا گودال‌هایی كه نور خورشید را دریافت نمی‌كنند آب به شكل یخ تجمع كرده باشد. اما فضا‌پیمای LCROSS  ناسا در مهر ماه امسال پس از برخورد با چنین گودالی در سطح ماه، بنام كابئوس (Cabeus)، آب پیدا كرد. اما رصد های اخیر مدار‌گرد اكتشافی ماه (LRO)، نشان می­دهد كه بسیاری از مناطقی كه در نزدیكی قطب جنوب همیشه در سایه هستند خشك و مناطقی كه نور دریافت می‌كنند مرطوب می‌باشند.

این رصدها به دنبال آزمایش­های "آشكارساز نوترونی ماه" (LEND)، كه با سنجش میزان نوترون‌هایی كه از ماه ساطع می‌شود امكان وجود آب را بررسی می‌كند، انجام شد. آب و مواد دیگری كه در ساختار آنها هیدروژن وجود دارد باعث كاهش تعداد نوترونهای پایدار می‌شوند.

LEND به بررسی 37 گودال در مناطق همیشه تاریك كه نزدیك به قطب جنوب هستند پرداخت و تنها در 3 گودال به نام‌های كابئوس، فاستینی و شوماخر، مقادیر قابل توجهی هیدروژن یافت شد. چند منطقه آشكار دیگر نیز وجود هیدروژن را نشان می‌دهند.

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی