تبیان، دستیار زندگی
مقاومت ها یکی از اصلی ترین اجزاء مدارات الکترونیکی می باشند. مقاومت یک جسم در برابر عبور جریان الکتریکی را مقاومت الکتریکی می گویند. ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقاومت الکتریکی، قطعه ای پرکاربرد در پروژه ها

مقاومت الکتریکی

دانش پژوهان عزیز، یکی از قطعه های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد مقاومت الکتریکی است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

مقاومت ها یکی از اصلی ترین اجزاء مدارات الکترونیکی می باشند.

مقاومت الکتریکی

مقاومت یک جسم در برابر عبور جریان الکتریکی را مقاومت الکتریکی می گویند.

واحد مقاومت الکتریکی اهم می باشد. یک اهم مقدار مقاومتی است که اگر بر سر راه جریان 1 آمپری به وجود آید، دو سر آن ولتاژی برابر 1 ولت ایجاد گردد. اهم با علامت نشان داده می شود.

مقاومت ها در مدارات الکتریکی به منظور کاهش ولتاژ و جریان الکتریسیته به کار می روند. مقاومت ها با توجه به توان الکتریکی قابل تحمل، به دو نوع وات بالا و وات پایین تقسیم می شوند.

مقاومت های وات بالا معمولاً با استفاده از آلیاژ کروم – نیکل ساخته می شوند و معمولاً دارای یک روکش آجر مانند می باشند، لذا به مقاومت آجری نیز معروف می باشند.

مقاومت الکتریکی
مقاومت الکتریکی

میزان مقاومت و توان عبوری این مقاومت ها روی آن ها نوشته می شود. مقاومت هایی که توان کمتر از 2 وات را می توانند از خود عبور دهند، مقاومت وات پاینی نام دارند.

مقاومت الکتریکی

مقدار مقاومت های وات پایین با توجه به رنگ های موجود  روی آن ها مشخص می گردد. هر یک از رنگ های موجود روی مقاومت ها معرف یک عدد می باشند.

عدد معادل هر رنگ در جدول زیر آورده شده است.

مقاومت الکتریکی

تمامی مقاومت ها دارای یک حلقه طلایی یا نقره ای رنگ می باشند. برای خواندن مقدار مقاومت باید مقاومت را به نحوی در دست بگیرید که حلقه طلایی یا نقره ای آن در سمت راست قرار گیرد. سپس عدد مربوط به دو نوار رنگی سمت چپ را زیر آن بنویسد و به تعداد عدد مربوط به نوار سوم از سمت چپ، صفر جلوی عدد نوشته شده قرار دهید.

برای مثال مقاومتی با ترتیب رنگهای زیر، 5700 اهم مقاومت ایحاد خواهد نمود.

مقاومت الکتریکی

طلایی با نقره ای بودن نوار سمت راست نیز درصد خطای مقاومت را مشخص می کند. مقاومت هایی که نوار طلایی دارند 5 درصد و مقاومت هایی که نوار نقره ای دارند 10 درصد خطا دارند.

مقاومت الکتریکی در مدارهای الکترونیکی با علامت زیر نشان داده می شوند.

مقاومت الکتریکی

یک فیلم آموزشی درباره مقاومت ها

دانلود فیلم

برای تهیه مقاومت الکتریکی باید به فروشگاه های لوازم الکترونیکی مراجعه نمایید. مرکز فروش قطعات الکترونیکی در تهران، خیابان جمهوری اطراف پل حافظ می باشد. کروکی این مرکز در شکل زیر آورده شده است.

آدرس خرید برای مقاومتهای الکتریکی

تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: نسرین صادقی