تبیان، دستیار زندگی
دانشمندانی كه هر كدام با تألیفات خود در رشته های گوناگون چراغ هدایت شدند و یكی پس از دیگری در عرصه های علم و حكمت درخشیدند و بر زیباییهای کاشان جلوة دیگر بخشیدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگینامه

طلوع خورشید

طلوع اخلاق

شهر زیبا و تاریخی كاشان در طول تاریخ به «دارالمؤمنین» معروف بوده است. همواره عالمان بزرگ و نامیِ فراوانی از آن ظهور كرده اند و جهان اسلام از وجود نورانی آنان بهره های چشمگیری برده است.

دانشمندانی كه هر كدام با تألیفات خود در رشته های گوناگون چراغ هدایت شدند و یكی پس از دیگری در عرصه های علم و حكمت درخشیدند و بر زیباییهای این شهر جلوة دیگر بخشیدند. در این شهر با افول هر ستاره، ستاره أی دیگر طلوع می كند.در سال 1091 ق.هنگامی كه دانشمند توانگر ملامحسن فیض كاشانی چشم از دنیا فرو می بندد از آن پس فروغ و نشاط معنوی شهر كاشان رو به افول و خمودی می نهد. این شهر حدود چهل سال زانوی غم به بغل می گیرد و به انتظار طلوع ستارة درخشان دیگر می نشیند.  تا اینكه در سال 1128 ق.در نراق ـ یكی از روستاهای اطراف كاشان ـ نوزادی از مادر متولد می شود. پدر وی كه ابوذر نام داشت و از كارگزاران سادة دولتی بود، به امید اینكه فرزندش از ناشران حقیقی شریعت محمدی صلّی الله علیه و آله و از منتظران واقعی حضرت مهدی (عج) باشد نام او را "محمد مهدی" می گذارد.

فرزندان

وى داراى سه پسر دانشمند بنامهاى مولى احمد (م 1249 ق)، ابوالقاسم (م 1256 ق)، محمد مهدى ملقب به آقا بزرگ (م 1268ق) بوده كه مولى احمد بزرگترين آنان در سال 1185 ق در كاشان متولد شده و پس از پدر به ترتيب رياست و هدايت مردم كاشان را به عهده داشته‏اند و داراى تأليفات و آثار متعددى هستند.

وى قبل از وفات وحيد بهبائى در سال 1205 ق همراه فرزندش مولى احمد براى زيارت به نجف اشرف مشرف شده و وى را نيز ملاقات نموده است.

در كتاب نراق در آينه تاريخ دو فرزند ديگر بنامهاى محمد باقر و ملا ابوالحسن نيز ذكر شده‏اند كه در كتب تراجم فقهاى شيعه از آنها نامى ديده نمى‏شود.

غروب آفتاب

این عالم خدمتگزار پس از سالها فداكاری و خدمت، روز شنبه 18 شعبان 1209 در هشتاد و یك سالگی در شهر كاشان به دیار ابدی می شتابد و با پرواز جاودانی خویش ملت مسلمان عصر خود را به عزا و ماتم می نشاند. در آن حال پیكر پاك و مطهر نراقی با شكوه و عظمت فراوان در این شهر تشییع می شود و سپس به نجف اشراف منتقل گشته، در كنار حرم امیرالمؤمنین علی علیه السّلام سر بر آستان علوی می گذارد و برای همیشه در آن مكان مقدس آرام می گیرد. رضوان خدا بر روان او باد.


1  . ر. ك: «تاريخ كاشان» و «مردان بزرگ كاشان» از سهيل كاشاني و كوروش زعيم.

2  . مرحوم آيت ا.. مجاهد سيد ابوالقاسم كاشاني در تقريظ خود بر كتاب «لباب الالقاب» و همچنين صاحب كتاب پر ارزش «اعيان الشيعه» به اين مطلب بطور صريح اشاره مي‌كنند.

3  . مقدمه جامع السعادات، محمد مهدي نراقي، ج 1، (مححمد رضا مظفر).

4  . نراق در آيينه تاريخ صفحه 66.

5  . ريحانة الادب، محمد علي مدرس، ج 6، ص 163 و شرح الالهيات، مقدمه از حسن نراقي.

تهیه و تنظیم: محمد حسین امین - گروه حوزه علمیه تبیان