تبیان، دستیار زندگی
اگر یك‌دهم وقتی كه صرف تعمیر وسایل می‌كنیم صرف نگهداری آنها شود بدون شك آن وسایل سال‌ها بدون نقص كار خواهند كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اول ایمنی ، بعد کار

ایمنی

هر وسیله‌ای نیاز به نگهداری دارد. اگر یك‌دهم وقتی كه صرف تعمیر وسایل می‌كنیم صرف نگهداری آنها شود بدون شك آن وسایل سال‌ها بدون نقص كار خواهند كرد. كافی‌است به دفترچه راهنمای آن وسیله مراجعه كنیم تا شرایط استفاده و نگهداری آن را بفهمیم. یا از فروشگاهی كه خرید می‌كنیم درباره این موضوع سوال كنیم. برای مثال برای نگهداری از وسایل الكتریكی بهترین كار استفاده از یك محافظ الكتریكی در برابر تغییرات ولتاژ جریان برق است كه خیلی سریع موجب صدمه به وسایل برقی می‌شود.

اگر قرار باشد برای تعمیر یك لوستر روی صندلی میز ناهارخوری بروید یا از وسیله ناایمن دیگری استفاده و سقوط كنید، بهتر است این كار را نكنید.

همچنین تراز بودن یخچال در محل خود از اهمیت زیادی برخوردار است. در غیراین صورت موتور یخچال فشار بیشتری را تحمل خواهد كرد و عمر آن كاهش خواهد یافت. اگر برفك یخچال بیش از حد است یا صدای یخچال كمی زیادتر از حد معمول است، بهتر است از تراز بودن آن مطمئن شوید. كافی است توپ كوچكی را در مركز سقف یخچال قرار دهید. در صورت تراز بودن توپ باید در جای خود بماند. می‌توانید درب یخچال را تا نیمه باز و رها كنید. درب یخچال باید در همان وضعیت بماند؛ یعنی نه بسته شود و نه بیشتر باز شود.

برای تعمیرات خانگی لازم است که از حداقل‌هایی برخوردار باشید. توصیه می‌شود اگر از 4 شرط زیر بی‌بهره‌اید، دور تعمیر وسایل خانگی را خط بکشید و بروید دنبال تعمیرکار.

ایمنی

1 مهارت کافی: اگر مهارتی را كه برای تعمیر یك وسیله لازم است ندارید و فكر می‌كنید با آزمون و خطا می‌توانید از عهده آن برآیید، بهتر است كمی فكر كنید. اگر وسیله دارای ارزش زیادی است آزمون و خطا را كنار بگذارید و اجازه بدهید یك نفر كه مهارت كافی دارد این كار را انجام دهد.

ابزار لازم: بعضی كارها ابزار خاصی لازم دارند. فازمتر برای انجام كارهای برقی، آچار و پیچ گوشتی و نوار تفلون برای تعمیر لوله‌ها، چكش و اره و میخ كش برای نجاری ضروری است. پس در اولین فرصت ممكن با صرف هزینه‌ای منطقی یك جعبه ابزار خانگی تهیه كنید. در صورت استفاده صحیح از این ابزارها، سال‌های سال می‌توانید از آنها بهره ببرید.

زمان مناسب: اگر قرار باشد برای تعمیر یك كولر یك هفته وقت صرف كنید، نسبت هزینه به فایده آن میزان بهره‌وری شما را به شدت كاهش خواهد داد. برای تعمیرات باید زمان را نیز در نظر بگیرید. باز كردن یك وسیله و رها كردن آن به خاطر وقت نداشتن ممكن است آسیب بیشتری به آن وسیله وارد كند. ممكن است یك وسیله معیوب قبل از تعمیرش هم كارآمد باشد و اصطلاحاً كار شما یا اهل منزل را راه بیندازد اما دست به تعمیر بردن و رها كردن آن به دلیل نداشتن وقت همان كارایی قبلی را نیز از شما و سایرین می‌گیرد.

رعایت ایمنی: عنصر چهارم و مهم رعایت اصول ایمنی در هنگام تعمیرات است. اگر قرار باشد برای تعمیر یك لوستر روی صندلی میز ناهارخوری بروید یا از وسیله ناایمن دیگری استفاده و سقوط كنید، بهتر است این كار را نكنید. حوادث منجر به مرگ زیادی به خاطر تعمیرات كولر اتفاق افتاده است. برق‌گرفتگی‌ و سوختگی شدید ناشی از تعمیر رادیو و تلویزیون، اجاق گاز، آبگرمكن و اتوی برقی گزارش شده است. همه اینها می‌تواند اتفاق نیفتد، اگر فقط نكات ایمنی رعایت شود. نه تنها ایمنی شما مهم است كه ایمنی كودكان شما نیز اهمیت زیادی دارد. كارهای تعمیراتی در منزل همیشه مورد علاقه كودكان نیز هست. آنها به محض اینكه شما مشغول كاری می‌شوید، دایم میان دست و پای شما هستند و ابزارها را بر می‌دارند و می‌خواهند از شما تقلید كنند. اغلب نیز كار دست شما و خودشان می‌‌دهند.

سلامت

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

نگاهی به زیر پاهای مبارک

طبیعت را احساس کنید

خانه داری با روش های معطر

یاد گرفتنش لازمه

تهیه باغچه شیشه ای

آیا می خواهید ماکروفر بخرید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.