تبیان، دستیار زندگی
«...مرفاوی تا پایان فصل سرمربی استقلال خواهد بود،‌حتی اگر تیم به دسته پایین‌تر سقوط کند...» این جمله درست زمانی از سوی واعظ عنوان شد که استقلال به شدت از سوی مطبوعات،‌کارشناسان و هوادارانش مورد انتقاد واقع شده بود .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقلال در آستانه تغییرات

تیم فوتبال استقلال تهران

«...مرفاوی تا پایان فصل سرمربی استقلال خواهد بود،‌حتی اگر تیم به دسته پایین‌تر سقوط کند...» این جمله درست زمانی از سوی واعظ عنوان شد که استقلال به شدت از سوی مطبوعات،‌کارشناسان و هوادارانش مورد انتقاد واقع شده بود.

انتقاداتی که بیش از هر بخشی در ساختار کلی باشگاه استقلال متوجه کادرفنی و در راس آن سرمربی این تیم بود. دفاع سرسختانه آشتیانی از سرمربی تیمش در اصل همان رعایت کردن اصول مدیریتی از سوی مدیرعامل استقلال بود.

آنجا که حس مثبت واعظ نسبت به سرمربی تیمش مستقیما به مرفاوی و متعاقب آن به کل بدنه تیم تزریق می‌شود... و به نظر هم می‌رسد که چنین روحیه‌ای حتی اندک به تیم تزریق شد...

اما آن بالاها و در ساختمان سازمان تربیت‌بدنی اتاقی هست که برخی تصمیمات در مورد استقلال و دیگر تیم‌ این سازمان یعنی پرسپولیس از آنجا به بیرون درز می‌کند.حالا مدیرعامل استقلال هر آنچه در اتاقش، تنها سایت باشگاهش یا در یکی دو رسانه اینترنتی همراهش چنین جملاتی را فریاد کند عده‌ای هستند که فارغ از این قبیل بیانیه‌ها و نطق‌ها هرگاه احساس کنند موقعیت دو تیم مردمی سرخابی به خطر افتاده راسا اقدام به شارژ کردن آنها می‌کنند.

گاهی این شارژ کردن‌ها به شکل مالی است و گاه به شیوه جابه‌جایی انسانی. تغییر مدیرعامل و سرمربی هم از جمله ابزار اصلی شیوه دوم است. آن چنان که پیشتر شاهد چنین تغییراتی به کرات بوده‌ایم و حالا هم مشابه آن را در باشگاه رقیب استقلال به عینه می‌بینیم.

سعیدلو در کنار آشتیانی

در روزهای گذشته  در صفحات ورزشی یکی از نشریات سیاسی اشاره‌ای سربسته به چنین مساله‌ای شده بود. اتفاقی که به زعم نویسنده آن گزارش، مشابه آن در انتظار استقلال هم هست. تغییراتی که با توجه به جایگاه فعلی استقلال در جدول رده‌بندی حتی پیش از پرسپولیس محتمل‌تر هم به نظر می‌رسید.

عدم پرداخت مطالبات حقه باشگاه استقلال از سوی سازمان تربیت‌بدنی هم شاید یکی از دلایل همان نارضایتی سعیدلو و دارودسته‌اش از شاکله فنی استقلال باشد. استقلال تهران هفته‌هاســــــت روی دور باخت و تساوی می‌چرخد و هر هفته تماشاگرانش را ناامیدتر می‌کند.

به زعم برخی کارشناسان سیاسی- ورزشی اگر استقلال تا این لحظه هم دستخوش چنین تغییراتی نشد، و مرفاوی و کادر فنی‌اش به‌رغم از دست دادن این همه امتیاز خانگی بر مسند کار هستند بابت وجود مهره‌ای به نام واعظ آشتیانی است که مهره‌ای درشت‌تر به نام زریبافان را پشت سر خود می‌بیند.

اگر چنین اخباری حول‌وحوش باشگاه استقلال هم در جریان است قطعا مسوولان این مجموعه باید از آن مطلع باشند؛ «تا این لحظه که چیزی به ما گفته نشده و اگر هم موضوعی در این خصوص مطرح است هنوز به اینجا (باشگاه استقلال) درز نکرده است،‌اما خب ممکن است مسایلی وجود داشته باشد.»

این سخنان را محمد حیرانی، مسوول روابط عمومی باشگاه استقلال بیان می‌کند:«قطعا اگر حرف و حدیثی در این ارتباط از سوی سازمان مطرح شده بود آن را عنوان می‌کردم، اما هرگز چنین بحثی مطرح نشده است.» با این همه، منابع آگاه و نزدیک به سازمان تربیت‌بدنی گزارش می‌کنند که سعیدلو در کنار همه مشغله‌های فکری‌اش به هیچ عنوان از نتایج باشگاه استقلال رضایت ندارد و حتی به نوعی بازی بعدی استقلال پس از تعطیلات لیگ را هم اولتیماتومی برای باشگاه در نظر گرفته تا در صورت رقم خوردن یک شکست یا تساوی خانگی دیگر، دستی بر سر و روی نیمکت این تیم هم بکشد.

صمد مرفاوی سرمربی استقلال

استقلال پس از پایان تعطیلات یک مصاف حساس و حیثیتی برابر سایپا در آزادی خواهد داشت که بی‌شک خیلی از مسایل درون باشگاه و روی نیمکت کادرفنی استقلال را مشخص خواهد کرد.

با اندکی تامل و تعمق بیشتر در مصاحبه‌های اخیر برخی پیشکسوتان استقلال از جمله پورحیدری و زرینچه که این روزها بیش از پیش در مورد وضعیت تیم استقلال اظهارنظر می‌کنند می‌توان نسبت به این موضوع شک کرد که حتی جانشین‌های احتمالی مرفاوی هم از حالا آماده باش خود را دریافت کرده‌اند تا احتمالا طی مراسمی به خیر و خوشی و شبیه به تودیع و معارفه کرانیکار و دایی هدایت استقلال را در ادامه مسیر در دست بگیرند.

این منبع آگاه همچنین در مورد تصمیم جالب سعیدلو اظهار داشت:«شنیدیم پس از استعفای واعظ از پست قائم‌مقامی سازمان تربیت‌بدنی سعیدلو تصمیم خود را در مورد ایجاد تغییرات در کادر فنی استقلال متوقف کرد تا این اقدام او حمل بر انتقام‌‌جویی از واعظ و به تعبیری دخالت در کار مدیرعامل استقلال تلقی نشود. اتفاقی که در سوی دیگر ماجرا از سوی واعظ به شدیدترین حالت اجرا شد و او با حمایت قاطعانه‌اش از مرفاوی به نوعی برابر مواضع معمول سازمان در قبال تقویت تیم‌های محبوبش جبهه گرفت.»

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری