تبیان، دستیار زندگی
تیراندازی در ایران یك فرزند با استعداد است از نظر مدال‌آوری شرایط استثنایی داریم بانوان سریع‌تر به اهداف قهرمانی می‌رسند به مناسبت گرامیداشت روز ارتش، فدراسیون تیراندازی این روزها درگیر برگزاری مسابقات قهرمانی كشور در هر دو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رییس فدراسیون تیراندازی در ایسنا:

تیراندازی در ایران یك فرزند با استعداد است
از نظر مدال‌آوری شرایط استثنایی داریم
بانوان سریع‌تر به اهداف قهرمانی می‌رسند

به مناسبت گرامیداشت روز ارتش، فدراسیون تیراندازی این روزها درگیر برگزاری مسابقات قهرمانی كشور در هر دو رشته‌ی اهداف ثابت و پروازی است. امیر سرتیپ دكتر اسدالله حیدری، جانشین رییس ستاد مشترك ارتش، بیش از یك سال است كه ریاست فدراسیون تیراندازی را بر عهده دارد و بنا به گفته‌ی وی بر اساس برنامه‌ی 6 ساله‌ای كه این فدراسیون تدوین كرده، حركت‌های خوبی در رشته‌ی تیراندازی صورت گرفته و در صورت حمایت‌های سازمان تربیت بدنی و كمیته‌ی ملی المپیك می‌توان این انتظار را داشت كه در نهایت طی سال‌های آینده، تیراندازی ایران به عنوان یكی از رشته‌های صاحب مدال در میادین بین‌المللی مطرح شود.

دكتر حیدری اظهار داشت: همواره معتقد بوده‌ام كه برای پیشبرد امور، خصوصا در زمینه‌ی ورزش كار را باید به دست افراد آگاه سپرد. تیراندازی به دلیل ماهیتی كه دارد از جمله رشته‌هایی است كه افراد نظامی در بدو ورود آموزش‌های تیراندازی و مرتبط با آن را فرا می‌گیرند و همین امر شرایطی را بوجود آورد تا از من برای پذیرفتن ریاست این فدراسیون دعوت شود.

وی افزود: ورزش تیراندازی از جمله رشته‌هایی است كه پیامبر اكرم (ص) بر روی آن تاكید ویژه‌ای داشته‌اند و همین امر می‌طلبد تا نگاه عموم مردم نیز به این رشته یك نگاه خاص باشد. متاسفانه در كشور ما این گونه نیست. مردم گاها با این رشته بیگانه هستند و حتی زمانی كه نامی از تیراندازی به میان می‌آید اكثرا به غیر از آنچه كه وجود دارد، فكر می‌كنند.

حیدری با بیان این كه علیرغم زحمات روسای فدراسیون‌های گذشته، رشته‌ی تیراندازی در جنبه‌ی قهرمانی كاملا آماتور بوده است، تصریح كرد: سهم فدراسیون تیراندازی در ورزش و در ابتدای ورود من به این مجموعه، تنها 2 اتاق ساده و چند كارمند بود. از نظر ستادی و قهرمانی هیچ جایگاه قدرتمندی نداشتیم، كه همین امر وظیفه‌ی من را در قبال این مسولیت بسیار سنگین‌تر كرده است.

وی افزود: در ابتدا با 3 هدف اصلی كار خودم را شروع كردم: تعمیم و توسعه ورزش تیراندازی، تفریح و تفرج جوانان و قهرمانی كه در خصوص گزینه‌ی سوم برنامه‌ی 6 ساله را تهیه كردیم و هم اكنون نیز در حال پیگیری و اجرای آن هستیم.

امیر سرتیپ حیدری در ادامه خاطرنشان كرد: نباید توقع داشت كه در رشته‌ای كه حتی مردم آن را هنوز به طور كامل نمی‌شناسند، در میادین مختلف جهانی و آسیایی در كوتاه مدت و با انجام چند كار مقطعی صاحب مدال شویم. ابتدا باید زمینه‌های توسعه‌ی این ورزش را فراهم كرد بعد با استعدادهای موجود می‌توان مدال‌های جهانی و آسیایی را كسب كرد.

رییس فدراسیون تیراندازی افزود: بر اساس بررسی‌هایی كه انجام داده‌ایم، در این رشته استعدادهای فراوانی وجود دارد. هدفی كه در حال حاضر دنبال می‌كنیم مسابقات آسیایی دوحه‌ی قطر است. بعد به فكر المپیك چین و پس از آن نیز به فكر مسابقات آسیایی بعدی خواهیم بود. شاید در حال حاضر به اندازه‌ی رشته‌هایی چون والیبال و بسكتبال و ... در بین مردم محبوبیت نداشته باشیم اما مطمئن هستیم كه می‌توانیم نگاه‌ها را به سمت خود جلب كنیم.

وی همچنین تاكید كرد: نمی‌توان زمان كسب مدال‌های جهانی و آسیایی این رشته را به طور دقیق از هم اكنون پیش بینی كرد اما به جرات می‌گویم كه اگر ما 30 باشگاه تیراندازی در اهداف ثابت و پروازی در 30 استان كشور داشته باشیم تا 3 سال آینده حرف‌های بسیاری در قهرمانی خواهیم داشت.

حیدری در ادامه‌ی گفت‌وگوی خود با ایسنا، اظهار داشت: در بخش بانوان معتقدم كه می‌توانیم سریع‌تر از آقایان به اهداف قهرمانی خود نزدیك شویم. برای بالا بردن آگاهی ورزشكاران این رشته از آخرین علوم روز رشته‌ی تیراندازی، مذاكراتی را با یك مربی استرالیایی انجام داده‌ایم كه در حال حاضر مشغول انعقاد قرارداد با وی هستیم. همین امر می‌تواند فاصله‌ی زیاد ما با سایر كشورهای مدعی را كاهش دهد.

جانشین رییس ستاد مشترك ارتش یادآور شد: تیراندازی از جمله رشته‌هایی است كه جایگاه آن در كسب تعداد مدال‌های جهانی و آسیایی و حتی المپیك استثنایی است. در رشته‌های تیمی و حتی انفرادی پس از صرف هزینه‌ و زمان زیاد هر قهرمان می‌تواند یك مدال را كسب كند اما در رشته‌ی تیراندازی این موضوع به چند مدال می‌رسد.

وی افزود: تیراندازی از جمله رشته‌هایی است كه تاكنون محجور باقی مانده است و باید با كار و تلاش شبانه‌روزی، عرصه‌های جدیدی را به روی این رشته باز كرد. جذب منابع بخش خصوصی از طریق گرفتن اسپانسرهای مختلف می‌تواند ما را در این راه كمك كند و امیدوارم در آینده‌ی نزدیك مشاركت بخش خصوصی در رشته‌ی تیراندازی بیش از پیش شود.

رییس فدراسیون تیراندازی در پایان به خبرنگار ایسنا، گفت: بارها به مسوولین سازمان تربیت بدنی تاكید كرده‌ام كه رشته‌ی تیراندازی در ایران یك فرزند با استعداد به حساب می‌آید كه اگر در شرایط خوبی قرار گیرد می‌تواند موفقیت‌های بسیار بزرگی را كسب كند.