تبیان، دستیار زندگی
سردردها و قلب دردها، استخوان های شكسته و دل های شكسته، جسم‌ های آسیب دیده و احساسات جریحه ‌دار شده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا استامینوفن درد روانی را هم کاهش می ‌دهد؟

استامینوفن

سردردها و قلب دردها، استخوان های شكسته و دل های شكسته، جسم‌ های آسیب دیده و احساسات جریحه ‌دار شده واژه‌هایی هستند كه اغلب برای توصیف دردهای جسمی و روحی خود استفاده می ‌كنیم.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، داروهای مسكن درد، كه بدون نسخه ارائه می ‌شوند از مدت ها پیش برای التیام دردهای جسمی مورد استفاده بوده و هستند.

در حالی كه انبوهی از داروهای دیگر اغلب برای درمان افسردگی و اضطراب تجویز و مصرف می ‌شوند.

اما محققان به تازگی به دنبال پاسخ این سوال هستند كه آیا این امكان وجود دارد كه یك نوع داروی مسكن بتواند دو كار انجام دهد یعنی؛ نه تنها دردهای جسمی ناشی از زخم‌ ها و سردردها را تسكین دهد بلكه همچنین درد طرد شدن از جامعه را نیز التیام بخشد؟

یك تیم تحقیقاتی به سرپرستی "سی ناتان دی وال" روانشناس كالج هیز و دپارتمان علوم روانشناسی در دانشگاه كنتاكی به شواهدی دست یافته‌ اند كه نشان می ‌دهد؛ استامینوفن كه ماده فعال در داروی تیلنول است، می‌ تواند درد روانی را تسكین دهد.

دكتر دی وال می‌ گوید: این ایده كه یك داروی تعیین شده برای از بین بردن درد جسمی می‌ تواند درد اجتماعی و روانی را نیز كاهش دهد ظاهرا ساده به نظر می ‌رسد و بر اساس دانشی است كه ما درباره تداخل عصبی بین سیستم‌ های درد اجتماعی و جسمی داریم.

وی می‌ گوید: ما با تعجب متوجه شدیم كه هیچ كس تاكنون روی این ایده آزمایش و تحقیق نكرده است.

این تحقیق نشان می‌ دهد كه دكتر دی وال و دستیاران وی درست می ‌گویند. یعنی ظاهرا درد جسمی و درد روانی در مغز با هم تداخل دارند و این امر با برخی از مكانسیم‌ های رفتاری و عصبی مشابه توجیه می ‌شود. این ایده در دو آزمایش مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت.

داروی تیلنول

تصویربرداری‌ های دقیق نشان داد: استامینوفن، واكنش‌ های عصبی مربوط به طرد شدن اجتماعی را در مناطقی از مغز كه با آشفتگی ناشی از درد اجتماعی و بخش موثر در درد جسمی ارتباط دارد، كاهش می‌ دهد.

با این حال محققان هشدار دادند كه خوانندگان این مطلب نباید به سرعت برای تسكین دردهای اجتماعی و روانی و اضطراب خود به مصرف انبوه استامینوفن روی بیاورند. چون مصرف طولانی مدت استامینوفن می ‌تواند آسیب جدی به كبد وارد كند.

برای دستیابی به نتایج قطعی ‌تر درباره ی مزایا و مضرات مصرف این دارو، تاثیر آن در كاهش واكنش‌ های احساسی و ضد اجتماعی باید مطالعات بیشتر و دقیق‌ تری انجام گیرد.

*مطالب مرتبط:

 استامینوفن یا بروفن؛ کدام یک؟

جمع آوری استامینوفن کدئین از داروخانه‌‏ها

مصرف بی رویه استامینوفن مسمومیت زاست

ماده مخدر استامینوفن نصف شد

احتیاط در مصرف ایبوپروفن

مصرف زیاد ایبوپروفن برای قلب زیان آور...

اطلاعاتی درباره آسپیرین

آیا آسپیرین برای شما مفید است؟

فواید و خطرات آسپیرین برای خانم ها

دادن داروی مسکن به کودک

به نوزاد خود خیلی استامینوفن ندهید

خودسرانه بچه‌ها را معالجه نكنید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.