تبیان، دستیار زندگی
افرادی که به کما می روند ،بیهوش هستند و به صداها واتفاقات دور و بر خود هیچ واکنشی نشان نمی دهند.این افراد زنده هستند،اما مغزشان هوشیاری بسیار کمی دارد.افرادی که به کما می روند مانند افراد خوابیده با تکان دست شما بیدار نمی شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کما(اغماء) چیست؟

کما

افرادی که به کما می روند ،بیهوش هستند و به صداها و اتفاقات دور و بر خود هیچ واکنشی نشان نمی دهند.این افراد زنده هستند،اما مغزشان هوشیاری بسیار کمی دارد.افرادی که به کما می روند مانند افراد خوابیده با تکان دست شما بیدار نمی شوند.

کلمه ی کما از کلمه ی یونانی Koma گرفته شده است که به معنی خواب عمیق است.اما اکنون شما می دانید که خواب و کما بسیار با هم فرق دارند.

چه عواملی باعث کما می شود؟

ممکن است افراد به دلایل مختلف به کما بروند،مانند:

-آسیب شدید به سر طوری که مغز آسیب ببیند

-حمله(در صرع)

-عفونت در مغز

-آسیب دیدگی مغز به دلیل فقدان اکسیژن به مدت طولانی

-خوردن دوز بالایی از دارو

-سکته

چگونه باید از افرادی که به کما می روند،مراقبت کرد؟

این بیماران را معمولاً در بخش ICU بستری می کنند.در این بخش آن ها تحت مراقبت های ویژه پزشکان،پرستاران و دیگر کارکنان بیمارستان قرار می گیرند.مایعات و مواد غذایی از طریق لوله های پلاستیکی کوچکی وارد بدن فرد بیمار می شود.

تعدادی از این بیماران قادر به تنفس نیستند و برای کمک به آن ها از دستگاه ونتیلاتور استفاده می کنند.ونتیلاتور دستگاهی است که هوا را از طریق لوله ای وارد شش ها می کند.این لوله را در قسمت نای بیمار قرار می دهند.کارکنان بیمارستان سعی می کنند تا مانع ایجاد زخم بستر در بیماران بیهوش شوند.زخم بستر زخمی است که در نواحی تحت فشار بدن،در بی حرکتی ایجاد می شود.

کنار آمدن با چنین وضعیتی برای خانواده های بیمار بسیار سخت و دشوار است و ممکن است آن ها را دچار احساس ترس و نا امیدی کند،اما آن ها می توانند به عزیزان خود به بهترین نحو کمک کنند.آن ها باید به ملاقات عزیزان خود بروند و برای آن ها کتاب بخوانند،با آن ها صحبت کنند و حتی برای آن ها موسیقی پخش کنند.درست است که آن ها قادر به پاسخگویی نیستند،اما ممکن است بشنوند و درک کنند.

بعد از خارج شدن از وضعیت کما چه اتفاقی می افتد؟

معمولاً کما بیش از چند هفته طول نمی کشد،اما گاهی اوقات افراد برای مدت طولانی شاید برای سال ها در کما باقی می مانند.

اکثر بیمارها از کما خارج می شوند،اما تعدادی از آن ها به زندگی نرمال بر می گردند.اغلب در برنامه های تلویزیونی نشان می دهند که بیمار بعد از خارج شدن از وضعیت کما درست مثل روز اولش می شود.اما این موضوع در زندگی واقعی کمتر رخ می دهد.هنگامی که فردی از کما خارج می شود،اغلب گیج است و به پیشامدهای اطراف خود به کندی واکنش نشان می دهد.

آیا افرادی که به کما می روند،بعد از خارج شدن از این وضعیت می توانند به زندگی نرمال قبلی خود برگردند؟

این امر به این نکته بستگی دارد که چه عاملی باعث کما شده  و میزان آسیب دیدگی به مغز چه مقدار بوده است.

گاهی اوقات هنگامی که بیماران از کما خارج می شوند،درست مثل قبل می شوند،یعنی می توانند همه چیز را به یاد بیاورند و هر کاری را انجام دهند.اما تعدای دیگر ممکن است به درمان نیاز داشته باشند تا کارهای اولیه مانند بستن بند کفش،خودن غذا با قاشق و چنگال و راه رفتن را یاد بگیرند.آن ها ممکن است به هنگام صحبت دچار مشکل شوند و همچنین بعضی چیزها را به یاد نیاورند.

ترجمه:نعیمه درویشی

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

***********************************

مطالب مرتبط

ژن چیست؟

سیاه زخم چیست؟

آپاندیسیت چیست؟

سکسکه چیست؟

آنژین چیست؟

زگیل چیست؟

درد چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.