تبیان، دستیار زندگی
گاهی بچه‌ها تحسین و تشویق مستقیم را به حساب نمی‌آورند یا از آن خجالت می‌كشند، از این‌رو بد نیست گهگاه برای تحسین آنها از روش غیرمستقیم استفاده كنید، به این ترتیب كه بگذارید بشنوند كه پیش دیگران از آنها تعریف می‌كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفس عمیق یادتان نرود

شاید فكر كنید در این زمانه پرمشغله، وقتی برای استراحت یا تفریح در كنار اعضای خانواده باقی نمی‌ماند اما با كمی دقت و حوصله درخواهید یافت كه راه‌های بسیار ساده و ملموسی وجود دارد كه از آن طریق می‌توانید برای لحظاتی، آرامش بیشتری در روزهای پرمشغله به دست آورید. شوخی و تفریحات خودجوش، گفت‌و‌گو‌های صمیمانه، تغییر و اصلاح شرایط زندگی، بخشی از این راه‌هاست، زیرا سبب می‌شود بچه‌ها احساس بهتری نسبت به‌خودشان داشته باشند و شما و همسرتان نیز به عنوان والدین، احساس اطمینان و شایستگی كافی بكنید؛ ضمن آنكه این روش‌ها نیاز به زمان زیاد، پول فراوان یا برنامه‌ریزی گسترده ندارند اما تغییر قابل ملاحظه‌ای در زندگی شما به‌وجود می‌آورند و احساس شادی، خوشبختی و رضایت را در زندگی شما تقویت می‌كنند. چگونه؟ به نمونه‌های زیر توجه كنید.

کودک

صبح تعطیل: فرصت بزرگ

از صبح روزهای تعطیل نهایت استفاده را ببرید. از بچه‌ها بخواهید برای 15دقیقه همگی به نزد شما بیایند، آنها را در آغوش بگیرید و ببوسید و محبت‌تان را بی‌دریغ به آنها ابراز كنید. به‌رغم اینكه برنامه هر روزه شما این است كه صبح از جا بپرید و سریع همه كارها را انجام دهید تا همه سر موقع به محل كار، مدرسه یا مهد‌كودك برسند، روز تعطیل سعی كنید هیچ برنامه زود هنگامی نچینید؛ به این ترتیب می‌توانید لحظاتی را بی دغدغه با هم وقت بگذرانید و احساس صمیمیت بیشتری با یكدیگر داشته باشید.

نفس عمیق یادت نره!

زمانی كه احساس می‌كنید دیگر نمی‌توانید بچه‌ها را تحمل كنید نفس عمیقی بكشید تا آرام شوید. مادری كه در خانه اغلب از تكنیك نفس عمیق استفاده می‌كرد، یك روز متوجه شد كه دخــتر 6ساله‌اش هم وقتی با برادر كوچك‌ترش درگیر می‌شود برای بازیافتن آرامش، نفس عمیق می‌كشد. جالب اینكه وقتی این مادر از دست بچه‌ها خشمگین می‌شد، دخــترش به او یادآوری می‌كرد كه  «مامان، نفس عمیق یادت نره!»

یك تمجید غیرمستقیم می‌تواند محرك قوی‌تری برای اعتماد به نفس كودك باشد چون بچه می‌فهمد كه تمجیدتان جدی و صادقانه است.

تحسین غیرمستقیم

گاهی بچه‌ها تحسین و تشویق مستقیم را به حساب نمی‌آورند یا از آن خجالت می‌كشند، از این‌رو بد نیست گهگاه برای تحسین آنها از روش غیرمستقیم استفاده كنید، به این ترتیب كه بگذارید بشنوند كه پیش دیگران از آنها تعریف می‌كنید. یك تمجید غیرمستقیم می‌تواند محرك قوی‌تری برای اعتماد به نفس كودك باشد چون بچه می‌فهمد كه تمجیدتان جدی و صادقانه است.

بعد از جشن تولد

برگزاری جشن تولد برای بچه‌ها و تدارك برای مهمانان مدعو به زحمتش می‌ارزد اما خستگی و گرفتگی پس از جشن تولد برای والدین و كودك نیز پدیده رایجی است. بنابراین، بهتر است پس از رفتن آخرین مهمان شما و كودكتان نیز زمانی را برای صحبت در نظر بگیرید در این فرصت در مورد اتفاقات و نكات جالب جشن تولد با هم صحبت كنید. پس از این وقفه كوتاه، كودك آرام‌تر خواهد بود و حال بهتری خواهد داشت، شما نیز آمادگی بیشتری برای جمع و جور كردن ریخت و پاش مهمان‌ها خواهید داشت.

کودک

تكرار دستور

این تكنیك ساده به سرعت ارتباطات خانوادگی شما و همكاری در خانواده را بهبود می‌بخشد. روش كار این است كه به سادگی از كودك بخواهید دستوری را كه به او داده‌اید برای شما تكرار كند. به طور مثال بگویید : «لطفاً چیزی را كه گفتم تكرار كن.» والدین اغلب تعجب می‌كنند وقتی متوجه می‌شوند كه اغلب اوقات بچه‌های كوچك‌تر اصولاً حرف آنها را نفهمیده‌اند. شما ممكن است گفته باشید: «تلویزیون ساعت 8 خاموش می شود» در حالی كه فرزندتان آن را این طور شنیده: «من تا ساعت8 نمی‌توانم تلویزیون تماشا كنم.» كاهش میزان چنین بدفهمی‌هایی، دلخوری و بی‌حوصلگی را در هر دو‌طرف كم می‌كند.

10 دقیقه در روز مخصوص بچه‌ها

هر روز 10 دقیقه را در زمان معینی به بازی با بچه‌ها اختصاص دهید و بعد دوباره به امور روزمره خود بپردازید. برای مثال بعضی خانواده‌ها به شطرنج، درست كردن پازل‌های 100قطعه‌ای، خواندن دو صفحه از كتاب مورد علاقه بچه‌ها یا كارهایی مانند اینها می‌پردازند. چنین فعالیت‌هایی به مرور به‌صورت یك سنت خانوادگی در می‌آید و به كودكان و والدین آرامش و پیوند بیشتری می‌دهد.

وقت اختصاصی

هفته‌ای یك بار، یك ساعت با هر یك از فرزندانتان به تنهایی وقت بگذرانید، هر كاری كه بچه دوست دارد همراه او انجام دهید، ممكن است یكی از بچه‌ها دوست داشته باشد دوشنبه‌ها بعدازظهر یك ساعتی با شما بازی رایانه‌ای بكند یا دیگری چهارشنبه شب‌ها شطرنج را ترجیح بدهد یا از فوتبال در عصرهای سه‌شنبه با شما لذت ببرد. وقتی كودكان بدانند هر كدام زمان منحصر به فردی توجه اختصاصی شما را برای مدتی طولانی در اختیار دارند، می‌آموزند كه به اوقات دیگران نیز احترام بگذارند و صبر كنند تا نوبت خودشان برسد.

تحقیقات نشان می‌دهد كه نفس عمیق به عنوان یك مكانیزم آرامش بخش تأثیر بسزایی بر افراد دارد. این كار برای كودكان نیز مؤثر است.

تغییر وضعیت

گاهی برای تغییر وضعیت و خروج از كشمكش بهتر است صحنه را تغییر بدهید. یك راه این است كه اعلام كنید قصد دارید همه را به گردش ببرید، اعضای خانواده را بردارید و بیرون بروید؛ سری به پارك محله، كتابفروشی، كتابخانه یا كافی‌شاپ برای خوردن بستنی و ... بزنید حتی اگر این گردش فقط یك ساعت طول بكشد سرگرمی و تفریحی كه به‌وجود می‌آید حواس افراد را از موضوعات جزئی كه در منزل تحریك كننده هستند، پرت می‌كند.

ذكری از موهبت‌های روزانه

قبل از خواب یا بعد از شام دقایقی را به صحبت در مورد چیزهای خوبی كه در زندگیتان هست، اختصاص دهید. در این كار زیاده روی و بزرگ نمایی نكنید، برای مثال فقط بگویید: «می‌دانید بهترین اتفاقی كه امروز برایم افتاد چی بود؟ اینكه ...» و به همین ترتیب از بقیه اعضای خانواده هم بخواهید كه چیزها و اتفاقات خوبی كه در طول روز داشته‌اند را تعریف كنند.این كار راه خوبی برای پایان‌دادن یك روز با نگرشی مثبت است.

یك شب در هفته: رسانه‌ها ممنوع

یك شب در هفته اجازه ندهید كسی در خانه تلویزیون، رایانه، ویدئو، سی‌دی و ضبط صوت روشن كند. این موقعیت فرصتی فراهم می‌آورد تا به بازی‌هایی بپردازید كه واقعاً بازی‌های تعاملی محسوب می‌شوند و دو طرف بازی مجبورند به طور واقعی با هم ارتباط برقرار كنند، بازی‌های قدیمی مختلف، منچ، شطرنج، كتابخوانی، جوك تعریف‌كردن و حتی گفت‌و‌گوهای دوستانه معمولی نمونه‌های مناسبی در این زمینه هستند.

همشهری

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

کودک دلبند یا دربند؟

بازی پیشگوی آینده کودک

آموزش اخلاق به روش آسان

روزه عاطفی نگیریم

پادگانی با نظامیان کوچک

در آغوش گرفتن، تنها راه نیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.