تبیان، دستیار زندگی
همان طوری که در بخش ابزار دیدیم، ابزار TRAJECTORY مسیری را که یک شکل در حرکت به صورت دستی، ایجاد می‏کند، نمایش خواهد داد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاربرد پیشرفته ابزار TRAJECTORY (مسیر)

همان طوری که در بخش ابزار دیدیم، ابزار TRAJECTORY مسیری را که یک شکل در حرکت به صورت دستی، ایجاد می‏کند، نمایش خواهد داد. هم چنین  ابزار TRAJECTORY می تواند به همراه تابع Animation به طور صحیح برای ایجاد یک محدوده کامل از شکل‏هایی که نمی توان با استفاده از ابزار دیگر ترسیم کرد، استفاده شود.

این مثال جهت کمک به شما درآشنایی با این تابع، مراحل لازم برای ایجادیک هذلولی از طریق تصویر متحرک (انیمیشن) را نشان می دهد:

1. ابتدا 2 خط با استفاده از ابزار Perpendicular بسازید، آن ها را همان گونه که در مثال نشان داده شده است، قرار دهید.

2. از ابزار Circle استفاده کرده، دایره ای حول خط مرکزی ترسیم کنید که از نقطه ای که در ترسیم خط دوم استفاده می‏شود، عبور کند.

3. دایره دوم را حول خط مرکزی، اما بالا تر ایجاد کنید که از نقطه جدیدی روی خط دوم عبور کند.

اکنون شکل تان باید مانند مثال پایین نمایش داده شود.

کاربرد ابزار trajectory

4. با استفاده از ابزار Manipulation، هر دو خط را انتخاب کرده و آن ها را با ابزار Edit-Hide/Show پنهان نمایید.

5.  از ابزار Segment برای ایجاد پاره خطی که با نقطه جدید روی هر یک از دایره ها تعریف شده است، استفاده کنید. تقریباً باید مانند آن چه در مثال نشان داده شده است قرارگیرد.

کاربرد ابزار trajectory

6. با ابزار Trajectory پاره خط را انتخاب کنید.

7. Window-Animation را برای نمایش کادر Animation برگزینید.

8.  با استفاده از ابزار Manipulation نقطه ای را در انتهای بالایی پاره خط انتخاب کرده سپس در کادر Animation سرعت را روی 400 cm/s تنظیم کنید.

9.  عیناً همان مراحل را برای نقطه انتهایی پایین پاره خط انجام دهید.

10.روی دکمه Start Animation کلیک کنید. پاره خط بین دو دایره حرکت خوا هد کرد. ردی را به جا می گذارد که به شکل یک هذلولی است.

کاربرد ابزار trajectory

11. برای ایجاد یک مسیرطولانی تر، انیمیشن را متوقف کرده و مسیر را با استفاده از ابزار Manipulation انتخاب کنید. سپس کلیک راست کرده، Trajectory Length را انتخاب و یک مجموعه جدید را ایجاد کنید.

برای تغییر شکل هذلولی خود، مکان یک انتهای پاره خط را روی دایره تغییر دهید.

کاربرد ابزار trajectory

هم چنین می توانید سرعت نسبی نقاط، ارتفاع یا قطر دایره و مانند اینها را تغییر دهید.

نمایش دوباره ی مراحل ساخت

Cabri 3D امکان مشاهده ی دوباره ی مراحلی را که برای ایجاد یک ساختار معین طی کردید، می دهد.

هم چنین شما را قادر می سازد که به هر یک از مراحل قبلی باز گردید و از همان نقطه ، ترسیم خود را دوباره شروع کنید.

برای این که در یابید ، چطور این کار را انجام دهید، با ایجاد ساختاری که شامل حدودا 20 شکل باشد شروع کنید.

در ادامه گزینه Replay Construction را از منوی Window برای نمایش کادر Replay Construction انتخاب کنید.

روی دکمه Enter the Replay Construction Mode کلیک کنید. شکل هایی که در حال ساختن آن ها هستید، ناپدید خواهند شد. تنها سطح زمینه و زمینه مسیر را باقی می گذارند.

برای نمایش دوباره ی مراحل مختلف طراحی تان، روی دکمهکاربرد ابزار trajectoryکلیک کنید.

برای گردش در مراحل به صورت اتوماتیک، روی Start Cycling کلیک کنید. دکمه کاربرد ابزار trajectory  امکان پرش مستقیم به آخرین مرحله ساخت را می دهد. .دکمه  کاربرد ابزار trajectory و   کاربرد ابزار trajectoryحرکت به عقب را امکان پذیرمی کند. اگر می خواهید طراحی خود را از مرحله معینی دوباره آغاز کنید، روی دکمه Keep the Figure at this Step کلیک کنید. مراحل بعدی پاک می شوند. (گرچه با انتخاب Edit-Undo ، قبل از بستن سند، می توانید آن ها را به حالت اول برگردانید.)

برای خروج از حالت Replay Construction (نمایش دوباره مراحل ساختن)، بر دکمه Construction Mod  Quit the Replay کلیک کنید.

توضیحات ساختار

این تابع امکان نمایش یک توضیح مکتوب از مراحل مختلف طراحی تان را فراهم می سازد. ( تابعی است که توسط آن شرح مراحل مختلف ایجاد شکل نمایش داده می شود. )

هم چنین قادر می سازد که، شکل های دیگری را با انتخاب از پنجره Description و بدون فعال کردن روی برگه کاری به شکل تان اضافه کنید. این ویژگی در مورد اشکال پیچیده، وقتی که چندین شکل توسط یک دیگر پوشانده می شوند ( پنهان یا روی هم قرار می گیرند )، مفید است.

توضیحات (Description)

برای فهمیدن بهتر این تابع یک سند جدید باز کنید، هیچ شکلی را ایجاد نکنید و   Document-Description  را  انتخاب کنید.

یک پنجره در سمت چپ برگه کاریتان ظاهر خواهدشد.، فهرستی ازتمام اشکالی است که قبلا ایجاد شده اند( یک نقطه ، سه بردار وسطح زمینه) . با ایجاد دو نقطه روی برگه کاریتان توضیحات ظاهر شده در پنجره Description را می بینید .

برای تعیین ساده تر اشکال در فهرست Description ، می توانید با استفاده از تابع labeling ( برچسب گذاری ) آن ها را نام گذاری کنید ( فصل 5 را می بینید ) اگر شما شکل¬های خود را نام گذاری نکنید Cabri 3D آنها به طور اتوماتیک(خودکار) نام گذاری خواهند شد به عنوان مثال Pt1, Pt2,  وغیره..

نمونه ای از Description یک مکعب قطع شده توسط یک صفحه :

کاربرد ابزار trajectoryکاربرد ابزار trajectory

ترسیم در پنجره Description

به جای انتخاب شکل ها در ناحیه کار، شکل ها را در پنجره Description انتخاب کنید. به عنوان مثال، برای ترسیم یک خط، ابزار Line را انتخاب کنید. سپس در پنجره Description،  روی دو نقطه ای که تعیین کننده خط هستند کلیک کنید. خطی که روی برگه کارتان ظاهر می شود و فهرست توضیحات آن را خواهید دید.

توضیح شکل های پنهان به رنگ خاکستری دیده می شود.

Description (توضیح) شکل هایی که در حال حاضر در پیکر بندی موجود نیستند بی رنگ می شوند.

Description (توضیح) شکل هایی که انتخاب شده اند به رنگ قرمز و Description (توضیح) بازتاب این اشکال به رنگ آبی دیده می شود.