تبیان، دستیار زندگی
هنوز تا عید نوروز حدود یك فصل باقی مانده است، اما گروه فیلم و سریال شبكه تهران تصویربرداری سریال ویژه نوروزی‌اش را آغاز كرده است و براساس شنیده‌ها بزودی نیز با برگزاری یك نشست مطبوعاتی مراسم افتتاحیه رسمی تصویربرداری سریال آغاز می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلنگر ده ‌نمكی به كلا‌نشهرها

ده نمکی

هنوز تا عید نوروز حدود یك فصل باقی مانده است، اما گروه فیلم و سریال شبكه تهران تصویربرداری سریال ویژه نوروزی‌اش را آغاز كرده است و براساس شنیده‌ها بزودی نیز با برگزاری یك نشست مطبوعاتی مراسم افتتاحیه رسمی تصویربرداری سریال آغاز می‌شود.

به گزارش جام جم ، كارگردان این كار كه «دارا و ندار» نام دارد، مسعود ده‌نمكی است كه پیش از این با 2 فیلم جنجالی و پرفروش «اخراجی‌ها 1» و «اخراجی‌ها 2» در سینما برای مخاطبان عام نیز چهره شناخته شده و محبوبی به حساب می‌آید.

تهیه این مجموعه را سیدامیرپروین حسینی به عهده دارد و فیلمنامه اولیه كار را رضا مقصودی بر اساس طرحی از خشایار الوند و با مشاوره پیمان قاسمخانی نوشته است. بابك كایدان، پدرام كریمی و پانته‌آ تاج‌بخش هم نگارش دوم آن را به عهده داشته‌اند و خود ده‌نمكی هم بازنویسی نهایی این سریال را انجام داده است.

اولین ویژگی كار جدید ده‌نمكی این است كه این سریال هم مثل 2 كار قبلی سینمایی‌اش پربازیگر است. فتحعلی اویسی، رضا رویگری، نگار فروزنده، سام درخشانی، رضا توكلی، مرجانه گلچین، بهنوش بختیاری، نفیسه روشن، مریم سلطانی، سیدجواد هاشمی، مریم كاویانی یوسف صیادی، یوسف تیموری، رامین راستاد ، رضا بنفشه‌خواه و... بازیگرانی هستند كه در آن ایفای نقش می‌كنند.

قرار معلوم دارا و ندار، داستانی با حال و هوای نوروزی است و اگر به معنای واقعی یك «مجموعه» باشد، هر قسمت از آن داستانی جداگانه خواهد داشت، ضمن این كه پربازیگر بودن كار هم این حدس را تقویت می‌كند.

بقیه بازیگران هم علیرضا اویسی، عباس محبوب، فاطمه طاهری، شهرزاد كمال‌زاده، ماشاءالله شاهمرادی‌زاده، فرهاد بشارتی، نسرین ابركوه، ساقی زینتی، آرش آبپرور، بهزاد رحیم‌خانی، مجید شهریاری و ابراهیم بحرالعلومی هستند. علی هدایت‌نیا هم یكی از بازیگران خردسالی است كه در این مجموعه حضور خواهد داشت.

از قرار معلوم دارا و ندار، داستانی با حال و هوای نوروزی است و اگر به معنای واقعی یك «مجموعه» باشد، هر قسمت از آن داستانی جداگانه خواهد داشت، ضمن این كه پربازیگر بودن كار هم این حدس را تقویت می‌كند.

عوامل سریال به جای خلاصه داستان به این توضیح اكتفا كرده‌اند كه مجموعه دارا و ندار سفره هفت‌سینی است با حضور داراها و ندارها، داشتن‌ها و نداشتن‌ها، حسرت‌ها و امیدها و غم‌ها و شادی‌ها كه شاید راهی باشد تا ما به خود بیاییم. از نكات دیگری كه در فهرست عوامل كار به چشم می‌خورد، حضور مجید میر فخرایی به عنوان مدیر هنری و طراح صحنه و لباس است كه در گذشته با این عنوان بیشتر در سریال‌های تاریخی حضور پیدا می‌كرد.

گفتگو با ده‌نمكی

ده‌نمكی در گفتگو با «جام‌جم» درباره اولین تجربه‌اش در تلویزیون می‌گوید: هر كس كه در زمینه سینما و كار تصویری حرفی برای گفتن دارد و دنبال گوش شنوایی برای حرف‌هایش می‌گردد، می‌داند كه تلویزیون به عنوان یك رسانه عام و فراگیر كه در دسترس مخاطب عام و خاص قرار دارد، رسانه بسیار مهمی است.

وی اضافه می‌كند: تلاشمان این است كه در این مجموعه به عنوان اولین كارم در تلویزیون با زبانی لطیف برخی مناسبات اجتماعی را به نقد بكشیم و با توجه به زمان پخش‌اش در ایام نوروز با زبانی ساده این نكته را تلنگر بزنیم كه سنت‌ها در كلانشهر‌ها در حال فراموشی است. هدف دیگرمان این است كه با زبان داستانی فاصله دارا و ندار را نشان بدهیم.

ده‌نمكی با این توضیح كه در این سریال هم مثل كارهای قبلی‌اش، رگه‌هایی از طنز به چشم می‌خورد، درباره تعداد زیاد بازیگران می‌گوید: من به كارهای پرپرسوناژ علاقه دارم، گرچه كار سختی است حتی تصمیم داشتم بعد از «اخراجی‌ها» سراغ كارهای كم‌بازیگر بروم، اما در اینجا فیلمنامه چنین چیزی را اقتضا می‌كرد.

استفاده از بازیگران حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای حتی در تجربه‌های اول و دوم ضروری است و به درآمدن نقش‌های فیلمنامه كمك خیلی زیادی می‌كند.

این كارگردان پیش‌بینی می‌كند كه كار تصویربرداری تا پیش از نوروز و شب عید به پایان برسد تا با انجام مراحل فنی در زمان مناسب روی آنتن برود.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی