تبیان، دستیار زندگی
نخستین موزه تاریخ نجوم ایران در جوار رصدخانه مراغه ساخته می‌شود. میراث خبر- رصدخانه مراغه یكی از بزرگترین و قدیمی‌ترین رصدخانه‌های تاریخی جهان كه از شهرتی ویژه برخوردار است به موزه باز باستان‌شناسی تبدیل می‌شود. همچنین قرار ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علاقمندان به «نجوم» بخوانند


نخستین موزه  تاریخ نجوم ایران در جوار رصدخانه مراغه ساخته می‌شود.

میراث خبر- رصدخانه مراغه یكی از بزرگترین و قدیمی‌ترین رصدخانه‌های تاریخی جهان كه از شهرتی ویژه برخوردار است به موزه باز باستان‌شناسی تبدیل می‌شود. همچنین قرار است در كنار این رصدخانه نخستین موزه  تاریخ نجوم ایران راه‌اندازی شود.

رصدخانه مراغه در سال 657هجری قمری به دستور خواجه نصیرالدین طوسی ساخته شده است و قبل از اختراع تلسكوپ، بزرگ‌ترین رصدخانه جهان محسوب می‌شده كه دانشمندان داخلی و خارجی بسیاری در آن به رصد ستارگان می‌پرداختند.

«ناصر زواری» سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری مراغه، در مورد راه‌اندازی موزه  گفت: «با توجه به اینكه رصدخانه تاریخی مراغه از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است از دو سال پیش به فكر راه‌اندازی موزه باز در سایت تاریخی رصدخانه و احداث نخستین موزه تاریخ نجوم كشور در كنار رصدخانه افتادیم.»

وی با اشاره به این نکته كه پروژه ساخت موزه باز در حال حاضر فازهای طراحی و سامان‌دهی محوطه تاریخی رصدخانه را پشت سر می گذارد، گفت: «ساخت موزه و ایجاد موزه باز در سایت قدیمی رصدخانه باعث حفظ بیشتر رصدخانه، جلب بازدیدكنندگان و نشان دادن تاریخ بسیار غنی نجوم ایران از دوران‌های قبل می‌شود.»