تبیان، دستیار زندگی
پیچ‏کردن از روش های موقتی اتصال قطعات به یکدیگر است. برای رزوه‏کردن پیچ معمولااز ماشین‏تراش استفاده می‏کنند. اما در کارگاه می‏توان این عمل را با استفاده از قلاویز و حدیده انجام‏ داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حدیده کاری، حرفه‏ای تخصصی

حدیده کاری، حرفه ای تخصصی

دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مهارت حدیده است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

پیچ‏کردن از روش های موقتی اتصال قطعات به یکدیگر است. برای رزوه‏کردن پیچ معمولا" از ماشین‏تراش استفاده می‏کنند. اما در کارگاه می‏توان این عمل را با استفاده از قلاویز و حدیده انجام داد.

حدیده:

حدیده را از فولاد پرکن یا فولاد تندبر می‏سازند. برخلاف قلاویز، از حدیده برای تراشیدن رزوه‏خارجی استفاده‏می‏شود. حدیده بر سه نوع است.

حدیده کاری، حرفه ای تخصصی

حدیده گِرد شکاف‏دار قطعه‏ای دایره‏ای‏شکل است که در امتداد یکی از شیاره‏هایش شکاف دارد. این شکاف برای تنظیم دقیق، با استفاده از سه پیچ تنظیم تعبیه شده در دسته‏حدیده ایجاد شده است. حدیده دونیم از دو قطعه آزاد تشکیل می‏شود که در دسته‏حدیده قرار می‏گیرند. پیچ کوچکی برای تنظیم روی دسته‏حدیده تعبیه شده است. حدیده مهره‏ای بدنه شش‏گوش دارد. این نوع حدیده رزوه جدید ایجاد نمی‏کند، بلکه کار آن ((ترمیم)) رزوه‏های آسیب دیده است.

عملیات تراشیدن رزوه‏های خارجی به ترتیب زیر انجام می‏شود:

1.‏ ته قطعه‏کار را گونیا کنید و آن را (با استفاده از سوهان، سنگ یا ماشین‏تراش مرغک‏دار) پخ بزنید تا رزوه‏تراشی آسان تر شروع شود.

حدیده کاری، حرفه ای تخصصی

2. حدیده را در دسته‏حدیده قرار دهید و آن را محکم و عمود بر قطعه‏کار در دست بگیرید.

3. دسته‏حدیده را در حدود 1/4 دور در جهت حرکت عقربه‏های ساعت بچرخانید و سپس آن را برگردانید تا براده‏ها جدا شوند.

4. به اندازه کافی آب‏صابون (روان کار) به ‏کار ببرید.

5. پس از یک دور کامل رزوه‏تراشی، با استفاده از پیچ های تنظیم، حدیده را دوباره تنظیم کنید تا عمق رزوه‏ها به مقدار مطلوب برسد.

حدیده کاری، حرفه ای تخصصی

مراقبت از حدیده و نگهداری صحیح آن اهمیت دارد:

1.‏ از دسته‏حدیده یا حدیده به جای چکش استفاده نکنید.

2. پس از هر بار استفاده، حدیده را از دسته‏حدیده جدا کنید، آن ها را تمیز کنید و در جعبه بگذارید.

حدیده کاری، حرفه ای تخصصی

3. در حین رزوه‏کاری به اندازه‏کافی آب‏صابون مصرف کنید تا اصطکاک کاهش یابد.

تنظیم:الناز فطیرخورانی