تبیان، دستیار زندگی
کنار هم بنشینید و اصول تنش‏های عاطفی انبار شده در ضمیر ناخودآگاه را که علت واقعی دعوای همیشگی شما می‏باشد، با هم مرور کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوه آتشفشان درون شما

قلب

جدال همیشگی من و همسرم چگونه تمام می‏شود؟

به نظر می‏رسد من و زنم همیشه دعوا و مرافعه داریم. اصلاً اهمیت ندارد چه موضوعی را بهانه کنیم. به طور دائم در مقابل هم جبهه گرفته‏ایم. می‏دانیم همدیگر را دوست داریم و می‏خواهیم به این جدال‏های بی‏پایان خاتمه دهیم اما قرارمان اکثر اوقات بیش از یک روز دوام ندارد و دوباره کشمکش شروع می‏شود. دلیلش چیست؟

شما به نکته مهمی اشاره کرده‏ای (مهم نیست چه موضوعی، بهانه دعوا باشد). اتفاقاً علت دعوا یکی از مهمترین نظریه‏هایی است که باید در مورد دعواهای زن و شوهر دانسته شود. معمولاً موضوعات پول، بچه‏ها، وظایف خانه‏داری، ارتباطات، وقت، حسادت و... می‏توانند بهانه‏ دعوا باشند. اما آیا شما و همسرتان دعوا و جدالی داشته‏اید که ظرف مدت کوتاهی دوباره همان مشاجره را شروع کرده باشید؟ آیا هرگز در مورد موضوعی با هم جدال کرده‏اید که هفته بعد آن موضوع اصلاً موضوع مورد نزاع شما نباشد؟ یا صرفاً ناراحت کننده نباشد؟

عوامل مانع آتش بس زوج‏ها

در زیر به الگوهایی که باعث می‏شوند نتوانید مشاجرات خود را متوقف کنید، اشاره می‏شود: شما به آن دلیلی که فکر می‏کنید عامل نزاع شماست؛ نمی‏جنگید، شما به دو دلیل جدال می‏کنید:

امام خمینی (ره) بعد از جاری کردن صیغه عقد، به همسران جوان توصیه می‏کردند که «بروید با هم بسازید». شخصی می‏گفت عقد ما را امام خواندند و همین توصیه را کردند. در پانزده سال زندگی مشترکمان هر وقت مشکلی ایجاد شد، با همین توصیه امام مشکل را حل کردیم.

- شما، عشق، حمایت، پذیرفته شدن و درک متقابل را از همسرتان دریافت نمی‏کنید در نتیجه جدایی عاطفی بین شما بوجود آمده است.

- احساسات قدیمی عقب رانده شده، فعال شده‏اند و با اضافه شدن به ناراحتی رابطه مشترک، موضوع را بزرگتر از واقعیت نشان می‏دهند.

در حقیقت، کشمکش‏های موجود در ضمیر ناخودآگاه ریشه دارد. تجربه‏های آزاردهنده که در زمان کودکی حاصل شده تنش عاطفی نام دارد و در ضمیر ناخودآگاه ذخیره شده است.

عشق

علت اصلی کشمکش

بنابراین حتی اگر به راه حلی هم برسید، علت اصلی کشمکش را از بین نبرده‏اید. شاید در نهایت نتیجه این بشود که همسرتان بعد از این ده دقیقه تاخیر نداشته باشد!! تنش عاطفی  که در ناخوداگاه شما وجود دارد دوباره راهی پیدا می‏کند تا ابراز وجود کند. این راه یک ساعت دیگر، یک روز دیگر، یک هفته دیگر قطعاً پیدا خواهد شد و در نتیجه شما و همسرتان در تمام اوقات بر سر موضوعی تکراری با هم جدال خواهید داشت، علیرغم آنکه در مورد آن موضوع به تفاهم هم رسیده‏اید. (همسرت قول داده دیگر تاخیر نکند) چون شما درباره یک موضوع حقیقی جدال نمی‏کنید!!

کنار هم بنشینید و اصول تنش‏های عاطفی انبار شده در ضمیر ناخودآگاه را که علت واقعی دعوای همیشگی شما می‏باشد، با هم مرور کنید.

افزایش تنش عاطفی

در بزرگسالی وقتی فکر کنی دوستت ندارند، ترا نمی‏پذیرند، ترا درک نمی‏کنند، تنش عاطفی در تو افزایش می‏یابد. این افزایش تنش، وقتی طرف مقابل همسرتان باشد زیادتر خواهد بود. تصور کنید دو آشپز یکی در درون شما و دیگری در درون همسرت آماده آشپزی هستند، هرگاه اتفاقی بیافتد، حرفی زده شود که شما عصبی و تحریک شوید، آشپزها از تنش و فشار حاصله، خشم! می‏پزند و تو و همسرت به جدال می‏پردازید.برای مثال ممکن است شما احساس کنید همسرتان چند ماهی است که نسبت به شما بی‏توجه است و شما ناآگاهانه از دست او خشمگین هستید. به جای آنکه تنش عاطفی بوجود آمده را، آشکار کنید دنبال بهانه می‏گردید. حال تصور کنید همسر شما ده دقیقه دیرتر از زمان موعود به خانه می‏رسد، ناراحت می‏شوید و تغییر می‏کنید که چرا ده دقیقه دیر آمده است. بحث درباره دیر آمدن او بالا می‏گیرد ولی نکته حائز اهمیت این است که شما در مورد موضوع اصلی که بی‏توجهی او نسبت به شماست هیچ حرفی نمی‏زنید بلکه فقط درباره دیر آمدن او گفتگو می‏کنید.

پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) می‏فرماید «مردی که بداخلاقی همسر خود را تحمل کند، در ازای هر روز و شبی که صبر می‏کند، ثوابی را که ایوب پیامبر به خاطر تحمل سختی‏ها برده است، می‏برد و زنی که با همسر خود بداخلاقی کند و یک شبانه روز را در قهر و بداخلاقی با همسر طی کند، در نامه اعمالش به اندازه ریگ‏های بیابان، گناه نوشته می‏شود.»

دو قدم اساسی برای حل مشکل

امیدوارم هر دوی شما رابطه مشترک را همه جانبه بررسی کنید. قدم اول این است که با کوله بار تنش‏های عاطفی که آنها را همراه خود وارد زندگی زناشویی نموده‏اید، آشنا شوید. قدم دوم آن است که درباره آنها گفتگو کنید و مسائل حل نشده عاطفی را درمان کنید تا آنها بار دیگر جولان ندهند که باعث شوند ازدواج شما از هم بپاشد. در مرحله بعد، به خانه تکانی احساسات در رابطه مشترک بپردازید و صادقانه به نیازهایی که داشته‏اید اما همسرتان نتوانسته کاملاً آنها را برآورده کند، نگاهی بیاندازید، از خودتان بپرسید آیا به اندازه کافی قبولت دارد و به تو عشق می‏ورزد؟ همه رنجش‏هایی را که در دلتان پنهان شده، آشکار کنید. وقتی تو و همسرت با هم برای رفع مشکلات کار می‏کنید، در عمل یک تیم به حساب می‏آیید و می‏بینید وضعیت دارد عوض می‏شود. کمتر دعوا می‏کنید و خیلی بیشتر به هم عشق می‏ورزید.نیاز های یکدیگر را درک کنید و به جای  اظهار غرور  و تکبر در برآوردن آنها، تمرین کنید تا به درک متقابل برسید.

علت بحران خانوادگی

مرد بیرون از خانه با مشکلات زیادی مواجه است، مشکلاتی که همه از جانب افراد بیگانه ایجاد می‏شود. مرد هر چه به خود تلقین کند و سعی کند با دل و ذهن پر و با ناراحتی به منزل نرود- که جوانمردی مرد در این است- باز انسان است و اگر در داخل منزل با مشکل و اعتراضی از سوی همسر مواجه شود، چه بسا تمام آن ناراحتی‏ها را بر سر او بریزد. در این شرایط کافی است خانم هم تحمل خود را از دست دهد تا فاجعه و بحرانی در کانون خانواده ایجاد شود. خانم ها هم در طول روز با انواع ریز و درشت مسایل خانه اعم از کلنجار رفتن با فرزندان ،نظافت، خرید، مهیا کردن عوامل آرامش،و و و  روبرو هستند و تنها روزنه امید برای آرامش در آنها بازگشت همسر به خانه است .بنابراین اگر هر دو شرایط یکدیگر را درک کنند و ابراز حرکات تکانشی و ناشی از خستگی خود را به تاخیر بیاندازند بسیاری از مشاجرات رفع خواهد شد.

بانوی شرقی با اندکی اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

انتقاد از مادر شوهر ممنوع

همسری در نقش مادر یاپدر

اشتباه بزرگ متاهلین

از کوره در نرو

خوشبختی وام بانکی نیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.