تبیان، دستیار زندگی
خیلی از افرادی که مبتلا به دیابت می گردند پس از تشخیص بیماری خود در مرحله ابتدایی به دنبال راه حلی سریع، جهت ریشه کنی این...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصول اساسی برای تازه دیابتی ها (1)

www.novindiet.com

اندازه گیری قند خون

خیلی از افرادی که مبتلا به دیابت می گردند پس از تشخیص بیماری خود در مرحله ابتدایی به دنبال راه حلی سریع، جهت ریشه کنی این بیماری مزمن می گردند و پس از آن که دیدند این بیماری از آنجا که سیر مزمن دارد درمان آن هم سیری طولانی خواهد داشت گاه دچار ناامیدی و افسردگی می گردند.

واقعیت آن است که دیابت بیماری مزمنی است که شما می توانید با رعایت یک سری از اصول، این بیماری را کنترل کنید و زندگی فعال و عمری طولانی داشته باشید. هر فرد مبتلا به دیابت نیازهای متمایز و مخصوص به خودش را دارد و لذا در کنترل دیابت شما باید بر اساس شرایط فردی خویش میزان دارو، تغذیه و فعالیت بدنی تان را تنظیم نمایید. بر همین اساس توصیه می شود که شما با گروه پزشکان متخصص که تحت عنوان تیم درمانی شما می باشند، مشورت نمایید تا بهترین الگوی درمانی برای شرایط تان را بیابید.

از آنجا که بیماری دیابت اغلب بر دستگاه های مختلف بدن اثر می گذارد، لذا مراقبت مطلوب از بیماری دیابت نیازمند بهره گیری از یک تیم درمانی با تخصص های متنوع می باشد. اجزای این گروه شامل پزشکان متخصص غدد و دیابت، تغذیه، چشم، کلیه، مغز و اعصاب، داروساز و روانشناس و نیز پرستاران و کارشناسان تغذیه آموزش دیده می باشد.

چرا کنترل مداوم دیابت اهمیت دارد؟

همانطور که بیان شد دیابت یک بیماری مزمن و موذی است که در صورت عدم توجه به آن سلامتی و نیز کیفیت زندگی مطلوب شما را در جنبه های مختلف تحت تاثیر منفی قرار می دهد. از طرف دیگر کنترل مطلوب بیماری دیابت موجب می شود تا احساس بهتری داشته باشید و شانس ابتلا به یک سری از بیماری ها که از عوارض معمول دیابت می باشند، در شما کاهش یابد از جمله عوارض شایع دیابت که با کنترل قند از بروز آن می توانید جلوگیری نمایید و یا ظهور آن را حداقل به تاخیر بیندازید می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

* بیماری های قلب و عروق

* سکته های قلبی و مغزی

* بیماری های چشمی که می تواند منجر به کاهش بینایی و یا حتی نابینایی گردد.

* آسیب اعصاب که موجب کاهش احساس درد در: دست ها، کف پا، ساق پا و دیگر نقاط می گردد و گاهی منجر به قطع عضو یا معلولیت و عدم کارایی برخی اعضا می گردد.

* نارسایی کلیه

* بیماری لثه و فساد دندان ها

بر همین اساس رعایت اصول ذیل در کنترل دیابت ضروری می باشد:

تا می توانید اطلاعات و یادگیری های خود را درباره بیماری دیابت افزیش دهید:

از آنجا که دیابت بیماری است که شاید سال ها با شما همراه باشد هر چقدر آگاهی شما درباره بیماری دیابت افزایش یابد بهتر می توانید در جهت مدیریت بیماری با تیم معالج تان همکاری داشته باشید. مطالعات نشان داده اند که با آموزش و بالا رفتن سطح آگاهی افراد دیابتی از بیماری شان، میزان خطر مشکلات مرتبط با بیماری دیابت کاهش می یابد. اولین چیزی که می بایست از آن مطلع باشید آن است که به کدام نوع از دیابت مبتلا هستید و اگر نمی دانید از پزشک معالجتان بپرسید که آیا شما  به دیابت نوع 1 مبتلا هستید و یا دیابت نوع 2 و یا احیانا دیابت بارداری.

در یک تعریف ساده:

تزریق انسولین

- دیابت نوع 1: افرادی که به بیماری دیابت نوع 1 مبتلا هستند می بایست هر روزه انسولین را دریافت نمایند. این نوع دیابت کمتر مرسوم می باشد و به دیابت جوانان نیز معروف است(زیرا اغلب درسنین جوانی بروز می کند)

- دیابت نوع 2: در این نوع دیابت معمولا انسولین حداقل در مراحل اولیه به میزان کافی ترشح می گردد ولی عملکرد این هورمون در تنظیم قند خون کافی نمی باشد. به عبارت دیگر مقاومت به انسولین وجود دارد. نشان داده شده است که تغییر شیوه زندگی، رژیم غذایی و فعالیت بدنی روزانه به کنترل بیماری دیابت نوع 2 کمک می نماید. همچنین بسیاری از افراد ممکن است به مصرف قرص های درمان بیماری دیابت و یا انسولین نیاز پیدا کنند. بیماری دیابت نوع 2 بسیار مرسوم است به طوری که بیش از 90 در صد مبتلایان به دیابت از این نوع از بیماری رنج می برند. دیابت نوع دوم، اغلب به دیابت دوران بزرگسالی شهرت دارد(زیرا اغلب در سنین میان سالی به بعد بروز می کند)، البته شیوه زندگی امروزی شیوع دیابت نوع دوم را در سنین نوجوانی و جوانی افزایش داده است.

همواره دیابت را یک بیماری جدی تلقی نمایید:

عناوینی مبنی بر"مهم و جدی نبودن بیماری دیابت"، "دیابت خفیف وملایم"، "کمی افزایش قند خون" اصطلاحات و تعابیر صحیحی نیستند و از شدت و عوارض این بیماری نخواهد کاست. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت به ویژه دیابت نوع دو، از بیماری خود آگاهی ندارند. در حالی که شناسایی و درمان به موقع دیابت از بروز دیگر بیماری های مرتبط به دیابت در آینده پیشگیری می کند. در بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هیچ نشانه ای ازدیابت وجود ندارد و آن ها از بیماری خود بی اطلاع هستند و به طور اتفاقی با یک آزمایش به بیماری خود پی می برند.

چه گروه از افراد ریسک بالاتری برای ابتلا به دیابت دارند:

* افراد بالای 45 سال

* افراد دارای اضافه وزن و چاق

* سابقه ابتلاء به دیابت در یکی از خویشاوندان نزدیک(از جمله: والدین، خواهر، برادر)

* داشتن سابقه دیابت دوران بارداری

* تولد فرزند با وزن هنگام تولد بیش از 4 کیلوگرم

* نژادهای خاص و قومیت های خاص: مانند سیاه پوستان امریکا و یا در کشور ما مثلا در یزد شیوع دیابت بیش از سایر شهرها می باشد.

* سابقه پر فشاری خون

* کلسترول خون بالا و یا افزایش غیر طبیعی دیگر چربی های خون

* عدم فعالیت بدنی

اگر شخصی را می شناسید که هر یک از ریسک فاکتورهای مذکور برای دیابت را دارد به او پیشنهاد کنید تا با پزشک متخصص مشاوره کند و جهت احتمال ابتلاء به بیماری دیابت مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد.

دکتر حمیدرضا فرشچی- همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

*مطالب مرتبط:

دیابت و باورهای نادرست (1) و (2)

مرحله پیش از دیابت (1) و (2)

عوامل ابتلا به دیابت نوع 2

همه چیز درباره دیابت

انواع دیابت کدام است؟

رژیم‌های دیابت‌ آفرین

توصیه هاى طلایى به مبتلایان دیابت

توصیه های غذایی در دیابت

پرسش ‌های شایع افراد دیابتی

رژیم غذایى در بیماران دیابتى (1) و (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.