تبیان، دستیار زندگی
مرکز علوم و ستاره شناسی تهران وابسته به معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 1 با هدف آشنایی دانش آموزان، دانش پژوهان و عموم مردم با علوم پایه به صورت عملی در سال 1379 در زمینی به مساحت 6000 متر مربع و 3000 متر مربع زیر بنا در دو طبقه و در محیطی زیبا ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران وابسته به معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 1 با هدف آشنایی دانش آموزان، دانش پژوهان و عموم مردم با علوم پایه به صورت عملی در سال 1379 در زمینی به مساحت 6000 متر مربع و 3000 متر مربع زیر بنا در دو طبقه و در محیطی زیبا و خرم بنا گردید. در تبیین این هدف بازدیدکنندگان قادرند آزمایش های لازم را به کمک اطلاعات مکتوب مجاور هر دستگاه و با استفاده از راهنمایی کارشناسان انجام دهند. با این نگرش امکاناتی فراهم شده که افراد با رده های مختلف تحصیلی با مفاهیم علوم پایه آشنا شده و از نزدیک ابزار را لمس نمایند. از جمله این علوم می توان به ستاره شناسی، فیزیک، شیمی، ریاضی و ... اشاره نمود. اینک به معرفی قسمت های مختلف این مرکز می پردازیم.

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران

واحد علمی

این بخش شامل:

تالار کهکشان: سقف این تالار به صورت گرافیکی و الکترونیکی به گونه ای طراحی شده است که آسمان شب( نیم کره شمالی ناظر زمینی) به همراه منظومه شمسی، صور فلکی، ستارگان و دیگر اجرام آسمانی به صورت سمعی و بصری مشاهده می گردد. تالار کهکشان با ظرفیت 70 نفر و به صورت دو منظوره قابل بهره برداری می باشد؛ به همین منظور سمینارهای علمی و فرهنگی، همایش ها، جشنواره ها، مراسم های مختلف نیز در این سالن برگزار می گردد.امکانات سمعی بصری موجود در این سالن عبارتند از: ویدئو پروژکشن، کامپیوتر، سیستم صوتی، آمپلیجفایر و پرده ی نمایش.

مرکز علوم وستاره شناسی تهران

رصد خانه: این مرکز گنبدی شکل مجهز به یک تلسکوپ 12 اینچ بازتابی مدل Meade LX200 EM، 3 دستگاه تلسکوپ بازتابی، یک دستگاه تلسکوپ شکستی سیار ، 3 دستگاه دوربین دو چشمی با پایه(20×10)  و (100×20)، یک نوع CCD   پیشرفته جهت عکاسی نجومی و یک دستگاه تصویر بردار اعماق آسمان(Deep Sky Imager) می باشد. در این بخش علاقمندان می توانند(در صورت مساعد بودن شرایط جوی) در روز خورشید، و در شب های رصدی، سیارات - ماه و اجرام غیر ستاره ای را رصد نمایند.

مرکز علوم وستاره شناسی تهران

سالن ترازوها: در این سالن پنج ترازوی زمین، ماه، مریخ، مشتری و خورشید قرار داردکه دانش پژوهان می توانند وزن خود را بر روی این اجرام اندازه گیری کرده و علت تفاوت آن را بررسی کنند.

مرکز علوم وستاره شناسی تهران

سالن فیزیک: بیش از 12 آزمایش در زمینه مکانیک ، نور، صوت ، الکتریسیته ، مکانیک سیالات و ... که دانش پژوهان می توانند با عملیاتی کردن مباحث تئوری فیزیک به طور کامل آشنا می شوند.

مرکز علوم وستاره شناسی تهران

تالار تفکر: این مجموعه شامل (50+) 12نوع دستگاه فکری از جمله برج برهما، هفت تکه عقل، بند در بند و .. می باشد که بازدیدکنندگان در تمامی رده های سنی با حل معماهای مختلف ، خلاقیت ذهن خود را آزمایش و وادار به اندیشیدن می نماید. لازم به ذکر است این تالار با افزایش ابزارهای علمی- فکری به طور متناوب، تجهیز می گردد.

مرکز علوم وستاره شناسی تهران

سالن شیمی: در این بخش بازدیدکنندگان با آزمایش کیمیاگری اسلامی و مدرن ، مدل DNA و ... آشنا می شوند.

مرکز علوم وستاره شناسی تهران

هواشناسی: دراین بخش می توان تعیین دمای سطح زمین ، عمق نیم متری، یک و نیم متری از سطح زمین را بررسی نمود.

( جعبه اسکرین): که به کمک دماسنجهای خود کمترین و بیشترین دمای شبانه روز را تعیین می کند .

( دما سنج رطوبتی ):که به کمک این دماسنج وتشت تبخیر می توان رطوبت هوا را تعیین نمود.

(تشت تبخیر و باران سنج): که تغییررطوبت هوا و ارتفاع بارش برف و باران را مشخص می نماید.

(آفتاب نگار): که به وسیله آن می توان ساعات های آفتابی روز و ظهر شرعی  را تعیین نمود. ( در صورتی که هوا آفتابی باشد.)

ساعت آفتابی: یک نوع زمان سنج قدیمی است که بر اساس ارتفاع خورشید در آسمان کار می کند و می تواند زمان را با دقت 5 دقیقه به ما نشان دهد یعنی زمانهای کمتر از 5 دقیقه را نشان نمی دهد مثلا ساعت 9:47 با این ساعت ، قابل اندازه گیری نیست ولی 9:30  ، 9:35 ، 9:40 و ... می توان با این ساعت رویت نمود.

مرکز علوم وستاره شناسی تهران

بخش انرژی: این بخش شامل دستگاه های علمی در زمینه انرژی می باشد که علاقه مندان و دانش پژوهان به کمک آن  می توانند ذخیره سازی انرژی، تولید و تبدیل انرژی را بیازمایند . علاقه مندان ( در تمامی سطوح و مقاطع تحصیلی ) قادر خواهند بود با آزمایشات علمی در بخش انرژی، به اطلاعات و اندوخته های علمی خود بیافزایند.

واحد آموزش

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران علاوه بر فعالیت بخش های بازدیدی،امکاناتی همچون برگزاری دوره های آموزشی مختلف در رده های سنی متفاوت، جهت علاقمندان و دانش پژوهان مهیا نموده که در ذیل به شرح مختصری از آن می پردازیم.

برگزاری دوره های آموزشی متنوع علمی، کارگاه ها، انتخاب اساتید، برنامه ریزی زمان بندی کلاسها، تهیه رزومه اساتید برتر کلاسهای مختلف، ثبت نام کلاسها به صورت دوره ای  و... از جمله فعالیت های این بخش به شمار می رود.

برخی از دوره های اجرا شده در مرکز به شرح ذیل می باشد.

13- 10 سال نجوم کودکان

14 سال به بالا نجوم مقدماتی وپیشرفته(مبانی و مفاهیم)

14سال به بالا نجوم رصدی مقدماتی

14 سال به بالا نجوم رصدی پیشرفته

14 سال به بالا مکانیک سماوی

14 سال به بالا المپیاد(1) (اختر فیزیک)

14 سال به بالا المپیاد(2) (مکانیک)

14 سال به بالا کارگاه آموزشی رویت هلال ماه

(14 الی12 )و( 18الی15سال)  کارگاه  پژوهشی هوا فضا

11الی15 سال کارگاه خلاقیت

14 سال به بالا هواشناسی مقدماتی وپیشرفته

14 سال به بالا علوم فضایی مقدماتی وپیشرفته

8 الی 12 سال کارگاه بازی های خلاق

واحد روابط عمومی

عمده فعالیت روابط عمومی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، خبرنویسی- تهیه گزارش- ارسال اخبار به خبرگزاری ها و رسانه های جمعی- مکاتبه و مذاکره با مدارس مقاطع تحصیلی مختلف مناطق آموزش و پرورش، به منظور معرفی مرکز علوم و ثبت نام از متقاضیان جهت بازدید و انجام امور تبلیغات مربوطه مانند: پلاکارد، بنر و .. است.

مرکز علوم وستاره شناسی تهران

واحد مالی و اداری

در این بخش ثبت، نظارت، نگهداری و رسیدگی به کلیه اسناد و مدارک مالی، وجوه دریافتی بابت شهریه کلاس های آموزشی، هزینه بازدید از مرکز- دریافت و رسیدگی به کلیه قبوض واریزی به حساب شهرداری ، جمع آوری فاکتورها و اسناد مثبته مبنی بر خرید و تهیه مایحتاج مرکز علوم طبق دستور مدیریت، پیگیری و رسیدگی جهت دریافت تن خواه مربوطه و شارژ مجدد آن با ارائه اسناد مثبته به واحد مالی منطقه، ارائه گزارش مالی بانضمام اسناد و مدارک مربوطه به صورت ماهانه به مدیریت مرکز و .. به مرحله اجرا

کتابخانه

این مجموعه در دو بخش شکل گرفته است:

 1-کتابخانه داخلی

بخشی از کتب های تخصصی علوم پایه (فیزیک، ریاضی، نجوم) به زبان های انگلیسی و فارسی در ساختمان مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در اختیار کارشناسان علمی مرکز و علاقمندان به تحقیق در زمینه های مذکور موجود می باشد. این کتاب ها معمولاً جز مراجع علمی محسوب شده و به امانت داده نمی شوند و علاقمندان می توانند با حضور در واحد علمی از این کتاب ها در محل مرکز استفاده کنند.

مرکز علوم وستاره شناسی تهران

2- کتابخانه عمومی

این کتابخانه با فضای مناسب قرائتخانه و مخزن کتاب در ساختمان معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه یک طبقه ی سوم (مجاور مرکز علوم) تاسیس گردیده و دارای مجموعه ی پرباری از کتب با موضوعات مختلف می باشد و یک بخش تخصصی در زمینه علوم پایه در حال شکل گیری دراین کتابخانه می باشد.لازم به ذکر است که به اطلاع برساند که این واحد به صورت شبانه روزی فعالیت می کند.

کاربران عزیزی که مایل هستند از این مکان بازدید نمایند در صورتی که در یکی از جلسات مربوط به باشگاه انرژی های تجدید پذیر شرکت نمایند می توانند به طور رایگان از این مکان بازدید نمایند.

آدرس: تهران - خیابان شهید دکتر باهنر(نیاوران) - خیابان عمار - کوچه عرفات -پلاک11                           تلفن و فکس: 22293280

تهیه: نوید فرهاد

تنظیم:الناز فطیرخورانی