تبیان، دستیار زندگی
دلانگیز قبل از اینکه حالشان را بگیرند خودشان به خوبی درک میکنند که نیازی نیست شش تاخط موبایل و هفت تا گوشی داشته باشند و در اکثر مواقع با یک خط و یک گوشی هم کارشان راه میافتد. این عزیزان به راحتی میفهمند که نیازی نیست پایشان را توی یک کفش کنند و کلی پ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراحل حالی کردن صرفهجویی!
مراحل حالی کردن صرفهجویی!

صفر: افرادی که در مرحله صفر قرار دارند اصطلاحا انسان با فرهنگ نامیده میشوند. این عزیزان دلانگیز قبل از اینکه حالشان را بگیرند خودشان به خوبی درک میکنند که نیازی نیست شش تاخط موبایل و هفت تا گوشی داشته باشند و در اکثر مواقع با یک خط و یک گوشی هم کارشان راه میافتد. این عزیزان به راحتی میفهمند که نیازی نیست پایشان را توی یک کفش کنند و کلی پولی بیزبان را دور بریزند تا گوشیای بخرند که مانیتورش اندازه سینمای خانگی 72 اینج باشد و به جایش با پول هدر نرفتهشان کارهای  مفیدتری میکنند.

افراد مرحله صفر اصولاً قبل از هر گونه تذکری خودشان میفهمند که آدم سالم و عاقل با اسکناس اضافهاش دماغش را پاک نمیکند آن را دور بیندازد! یا دلیلی ندارد شیر آب را باز بگذارد و برود تلویزیون تماشا کند!

یک: انسان موجود در مرحله یک نیاز به آقای ایمنی و انیمیشن سیا ساکتی و ... دارد تا صرفهجویی حالیاش بشود. این مدل انسان باید سر خریدن شامپوی مخصوص اسب تذکر بشنود تا بفهمد خیلی چیزها وجود دارد که تا آخر عمرش نیاز ندارد و نباید الکی پولش را بابت آنها هدر بدهد. و یا حتماً باید یک بخاری غولپیکر را در یک اتاق فسقلی روشن کند تا آقای ایمنی زنگ در خانهشان را بزند و بیاید تذکر بدهد... آنها معمولاً نیاز دارند که حداقل یک بار تذکر بشنوند و یا برایشان فرهنگسازی کنند تا بفهمند ماجرا از چه قرار است؟

دو: کار با انسانهای مرحله دو کمی سختتر است. چون این عزیزان نیاز به اقدامات جدیتری دارند، به عنوان مثال باید روی تمام کلیدهای برق منزل ایشان شش لایه چسب زد تا از روشن کردن لامپ اضافه خودداری کنند. و یا آب را برایشان سهمیهبندی کرد تا بفهمند اسراف شوخیبردار نیست. این دسته از انسانها تا مجبور به پرداخت قبضهایی با ارقام نجومی نشوند و یا اداره مخابرات رسماً پریز تلفنشان را از جا نکند و جایش را گچ و سیمان بکشد صرفهجویی حالیشان نمیشود.

سه: انسانهای مرحله سه انسانهایی هستند که نیاز به اقدامات درمانی دارند! این عزیزان را باید به غار، کوه و کمر، کویر و چیزی شبیه به همینها تبعید کنند تا در شرایط پیش از اختراع برق و گاز و آب! و تلفن قرار بگیرند و به جای مبادله کالا و غذا با پول مجبور بشوند خودشان به شکار بروند و از گوشتش تغذیه کنند و با پوستش برای خودشان لباس بدوزند تا جنبه داشتن پول و منابع و امکانات را پیدا کنند. این گروه از انسانها پس از طی تبعید درمانی و پس دادن 6- 7 مرحله کنکور و آزمون صلاحیت استفاده از امکانات انسانی را پیدا خواهند کرد!

چهار: انسانهای مرحله چهار غیرقابل درمان و غیرقابل علاج بوده و تنها راه حالی کردن صرفهجویی به آنها این است که جریان هفتصد ولت برق را از پیکرهشان عبور داده و آنها را تاکسی درمی و خشک کرده و برای عبرت دیگران به کلیه موزههای جهان و حومه صادر کنند!

مریم شکرانی

تنظیم : بخش کودک و نوجوان

***********************************

مطالب مرتبط

شش مرحله برای یادگیری بهتر

دوست یابی در نوجوانان

کارهای ناپسند اعصاب نورد نماها

ماجرای یک بابای آبرو بَر!(طنز)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.