تبیان، دستیار زندگی
ل ریاست سازمان تربیت بدنى بنا بر شواهد، محمد دادكان رییس فدراسیون فوتبال رایزنى هاى خود را براى كسب كرسى معاونت رییس جمهورى در دولت آینده آغاز كرده است. در حالى كه ایران در آستانه یك تحول سیاسى جدید است، بحث كاندیداهاى ریاست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رایزنى هاى رییس فدراسیون

دادكان به دنبال ریاست سازمان تربیت بدنى

بنا بر شواهد، محمد دادكان رییس فدراسیون فوتبال رایزنى هاى خود را براى كسب كرسى معاونت رییس جمهورى در دولت آینده آغاز كرده است. در حالى كه ایران در آستانه یك تحول سیاسى جدید است، بحث كاندیداهاى ریاست جمهورى این روزها داغ تر از گذشته پیگیرى مى شود. در این میان ،دادكان رییس پرهیاهوترین و شاخص ترین فدراسیون ورزشى نیز این روزها بیشتر در جلساتى كاملاً سیاسى شركت مى كند و كمتر به صندلى پرطمطراق فدراسیون توجه دارد.

دادكان همیشه به دلیل سابقه و ارتباطاتش با چهره هاى سیاسى از وجهه یى دیپلماتیك برخوردار بوده و بسیارى قدرت او را ناشى از همین ارتباطات مى دانند. اگرچه او خود یك بار در برنامه یى تلویزیونى گفته است كه آدم هاى سیاسى ، كار سیاسى كنند و ورزشى ها هم كار ورزشى.

دادكان كه معتقد است توانسته پاى اسپانسرهاى بیشترى را به فوتبال باز كند و با پشتوانه سرمایه هاى جذب شده فدراسیونى متمول و مرفه را به رخ مدیران ورزشى و رقبا بكشد، حالا ظاهراً در پى آن است تا برداشت ها و تجربیات مدیریتى خود را در عرصه بزرگ تر معاونت ریاست جمهورى و روى صندلى ریاست سازمان تربیت بدنى امتحان كند.

چندى پیش بود كه محمد دادكان از سوى على اكبر ناطق نورى به طور غیر مستقیم و با درخواست رسمى احمد توكلى آن هم تنها با یك تماس تلفنى به سمت رییس خانه ورزش مجلس برگزیده شد.

اما حالا شاید براى محمد دادكان كه در حساس ترین دوره زندگى كارى اش بسر مى برد در دست داشتن ریاست فدراسیون فوتبال و ارتباط با جناح هاى سیاسى شرایطى فراهم آورده باشد تا او به وسوسه پیشروى و قبول مسؤولیت هاى مهم تر بیفتد.

دادكان كه خود یكى از اعضاى كمیته نظرسنجى كاندیداتورى على اكبر ولایتى و لاریجانى بوده براساس گمانه زنى ها و نظرات كسب شده معتقد است ولایتى با داشتن 52 درصد آرا شانس بیشترى از لاریجانى دارد كه ارتباط ضعیف ترى با دانشگاهیان دارد و حداكثر 48 درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد. دادكان چندى قبل در دیدارى با دوستان مطبوعاتى ضمن تأیید رایزنى هایش براى ورود به هیأت دولت رییس جمهورى آینده ابراز عقیده كرد كه مى تواند در عرض 2 تا 3 سال ورزش ایران را خودكفا كند. دادكان تزریق ? میلیارد تومان به فوتبال كشور در سال هاى ریاست فدراسیون اش را دلیلى بر توانایى اش عنوان مى كند، اما دادكان كه در بدو رسیدن اش به پست ریاست فدراسیون فوتبال از رهبرى این جمله را شنید كه: «فوتبال ایران را به شما سپردم.» گمان مى كند براى رسیدن به مسؤولیت هاى بالاتر در سازمان ورزش، حمایت بالاترین مقامات نظام را پشت سر خود دارد. همه اینها و تمایلى كه شخص دادكان نشان مى دهد ثابت مى كند كه اگر تحولات سیاسى در همان مسیرى كه دادكان و دوستانش پیش بینى مى كنند پیش برود، این عضو هیأت امناى بازار كه با حزب مؤتلفه مراودات نزدیكى دارد جدى ترین گزینه براى در دست گرفتن ورزش ایران خواهد بود.شاید اینكه دادكان در توافق با اعضاى هیأت رییسه فدراسیون به طور رسمى اعلام كرده كه پس از صعود تیم ملى به جام جهانى از سمت خود كناره گیرى كند نه به معناى ترك مسؤولیت هاى ورزشى كه اولین علامت براى نشان دادن علاقه دادكان به كسب معاونت رییس جمهورى باشد.

نزدیكان رییس فدراسیون با تأیید این مطلب به حضور دادكان در جلسات هفتگى با دكتر ولایتى اشاره مى كنند. این در حالى است كه دكتر قالیباف جدید ترین و یكى از جدى ترین كاندیداهاى طیف اصولگرا براى رفتن به كاخ ریاست جمهورى هم با شرایطى متفاوت وارد این عرصه شده كه او هم با دادكان روابط خوبى دارد. این ارتباط با توجه به حضور سردار یعقوبى در هیأت رییسه فدراسیون فوتبال در صورت موفقیت قالیباف هم مى تواند دادكان را در شرایطى متفاوت از گذشته قرار دهد. با توجه به حضور سردار آجورلو در پست ریاست تربیت بدنى ناجا كه با قالیباف و دادكان در ارتباط است تصور اینكه در كابینه آینده قالیباف محمد دادكان به عنوان معاون رییس جمهور عضویت داشته باشد دورر از ذهن نخواهد بود. در عین حال موقعیت محسن مهرعلیزاده را هم از نظر نباید دور كرد. او با وجود تمام اختلافاتى كه طى ماه هاى اخیر با فدراسیون فوتبال داشته بى میل نیست كه با نزدیكى به دادكان سهمى از 25 درصد رأى ثابتى را داشته باشد كه جناح ملقب به راست همواره در صندوق ها از آن خود كرده است.

اگر تمام این پیش بینى ها را در كنار موقعیت تیم ملى ایران قرار دهیم كه به احتمال بسیار زیاد طى ماه هاى آینده صعودش به جام جهانى قطعى خواهد شد، مى توان دریافت كه دغدغه محمد دادكان براى رفتن به اتاق طبقه چهارم ساختمان سئول چندان هم بى دلیل نیست. اگر ایران به جام جهانى برود او یكى از قهرمانان داستان خواهد بود و با ریاست جمهورى هر یك از كاندیداهاى جناح راست- به جز هاشمى- او خود را در شرایطى رؤیایى خواهد دید. رؤیایى كه روزشمارى براى تحقق آن تنها تا تابستان به طول مى انجامد، البته اگر همه چیز همان بشود كه دادكان مى خواهد.