تبیان، دستیار زندگی
در این بخش هر یک از ابزارهای Cabri 3D شرح داده می‏شود. در این قسمت با اطلاعات مهم در مورد نقاط و ابزار آشنا می شوید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای Carbi 3D (قسمت سیزدهم)

ابزارهای cabri 3d

اطلاعات مهم در مورد نقاط و ابزار REDEFINITION

معمولاً نقاط روی شکل‏هایی که ایجاد شده اند قرار داده  می شوند. برای نمونه یک نقطه ایجاد شده روی کره می تواند هرجایی روی کره حرکت کند اما روی شکل‏های دیگر یا روی صفحه نمی تواند حرکت کند. یک نقطه ای که در محل تقاطع ایجاد شده است نمی تواند بدون حرکت شکل‏هایی که با هم متقاطع هستند حرکت کند.

نقاطی که روی VP یک صفحه ایجاد شده اند ممکن است خارج از محدوده VP حرکت کنند، همچنین امکان دارد این تصور را ایجاد کند که این نقاط به طور آزادانه به هرکجا حرکت می کنند.

هرچند اینگونه نقاط روی صفحه باقی می مانند. چه روی *VP یا NVP

* ایجاد کردن یک نقطه در همان مکان از  صفحه به عنوان  یک شیئ جدا ، که روی شکل قرار داده نمی شود (مانند یک نقطه که روی VP پس زمینه قرار دارد اما همزمان با فشار دادن کلید Shift آزاد است که به طور عمودی حرکت کند)

برای آزاد کردن این نقاط شما باید از ابزار Redefinition استفاده کنید.

همچنین ممکن است بخواهید نقطه ای را بیشتر محدود کنید: با قرار دادن آن در یک محل تقاطع یا یکی کردن آن با نقاط دیگری که ایجاد کردید.

همچنین ابزارRedefinition امکان این نوع تعریف مجدد را فراهم می‏کند.

استفاده از ابزار Redefinition

استفاده از ابزار Redefinition برای تعریف کردن یک نقطه بر روی  یک شکل خاص یا برای تعیین کردن آن با یک نقطه موجود:

یک بار جهت انتخاب نقطه ای، برای تعریف دوباره آن کلیک کنید (سپس کلید موس را رها کنید)

در طول شکل جدید نشانگر را حرکت دهید (که به طور مثال می تواند شعاع یا سطحی از چند وجهی یا نقطه ای ثابت همانند نقطه ای در محل تقاطع یا نقطه ای که به وسیله یکی از ابزارهای انتقال ایجاد شده است، باشد). نقطه، نشانگر را دنبال خواهد کرد.

برای قرار دادن نقطه روی شکل جدید در جایی که می خواهید، دوبار کلیک کنید.

همچنین ابزارRedefinition اجازه می دهد یک نقطه را در آغاز کار ساخته شده روی یک شکل یا به عنوان یک نقطه ثابت در داخل یک نقطه آزاد در فضا تغییر بدهید. این کار را انجام دهید:

جهت انتخاب نقطه ای برای تعریف دوباره آن یک بار کلیک کنید، سپس دکمه ماوس را رها کنید. کلید Shift را پایین نگه دارید. دو بار کلیک کنید.

شکل در همان محل باقی می ماند اما اکنون مستقل از تعریف اولیه آن ،می تواند آزادانه به صورت عمودی یا افقی کشیده شود.

این بار Shift را فشار دهید در این صورت نقطه ای را ایجاد می کنید یا یک نقطه در فضا می سازید و سپس آن را در محل مورد نظر در صفحه حرکت می دهید.

کلید های کنترلی میان بر و توابع

تابع

کلید در رایانه

انتخاب بیشتر از یک شکل و استفاده از ابزارManipulationپایین نگه داشتن کلید Ctrl وانتخاب همه شکل های مورد نیاز
پاک کردن شکل انتخاب شدهفشار دادن Delete
توقف ساخت یک شکل نا تمامفشار دادن Esc
لغو کردن ابزار انتخاب شده و انتخاب ابزار Manipulationفشار دادن Esc
ایجاد یک نقطه یا یک شکل بالا یا پایین سطح زمینهکلید Shift را پایین نگه داشته نقطه را به طور عمودی حرکت دهید، سپس کلیک کنید.
حرکت دادن نقطه موجود یا شکل ساخته شده به طور عمودی به بالا یا پایین سطح زمینهکلید Shift را پایین نگه داشته

نقطه را به طور عمودی حرکت دهید

حرکت دادن نقطه موجود یا شکل ایجاد شده به طور عمودی در اندازه های 5mm به سمت بالا یا پایین سطح زمینهدکمه Ctrl+Shift پایین نگه داشته سپس شکل را به طور عمودی حرکت دهید
حرکت دادن نقطه موجود یا شکل ایجاد شده به طور افقی در اندازه های 5mm به سمت بالا یا پایین سطح زمینهدکمه Ctrl پایین نگه داشته سپس شکل را به طور افقی حرکت دهید

تکنیکی مفید برای تغییر دادن شکل‏ها (برای حرکت دادن آسان شکل موجود)

شما می توانید نقاط موجود یا اشکال را بدون انتخاب ابزار Manipulation حرکت دهید. برای مثال حتی با ابزار Tetrahedron یا بعضی از ابزارهای دیگر انتخاب شده شما می توانید یک کره را حرکت دهید یا محل یک خط یا غیره را تغییر دهید. به سادگی نشانگر را روی یک نقطه یا یک شکل حرکت دهید دکمه ماوس را پایین نگه دارید و شکل انتخاب شده را بکشید.

تعیین نقاطی که می توانند به طور مستقیم تغییر داده شوند

بعضی از نقاطی که ایجاد می شوند نمی توانند به طور مستقیم با موس تغییر داده شوند.  برای مثال نقاطی که در محل تقاطع باشند یا نقاطی که نتیجه یک انتقال هستند اینگونه اند. Cabri 3D راهی را برای شناسایی و تعیین این نقاط میسر می کند. به سادگی دکمه موس را در یک فضای خالی از ناحیه پایین نگه دارید.

نقاطی که می توانند به طور مستقیم تغییر داده شوند چشمک می زنند در حالیکه  نقاط دیگردر همان وضعیت عادی باقی می مانند.