تبیان، دستیار زندگی
«نگرشی به مشرب باطنی اسلام و آیین دائو» عنوان كتابی است كه مقالاتی درباره مشرب باطنی اسلام به قلم «رنه گنون» عالم مابعدالطبیعه،‌ اندیشمند و نویسنده فرانسوی را دربر می‌گیرد./
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاه فرانسوي به مشرب باطني اسلام
کتاب

«نگرشي به مشرب باطني اسلام و آيين دائو» عنوان كتابي است كه مقالاتي درباره مشرب باطني اسلام به قلم «رنه گنون» عالم مابعدالطبيعه،‌ انديشمند و نويسنده فرانسوي را دربر مي‌گيرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ اين اثر پس از تبيين شيوه سير و سلوك در اسلام و توضيح مفاهيم بنيادي تصوف، نظير شريعت، طريقت و حقيقت و نيز قشر و لبّ، در بخش‌هاي بعدي با روشني و ايجاز از توحيد، فقر، روح و تجلي سخن مي‌گويد و نمونه‌هايي از علوم سنتي درباره فرشته‌شناسي الفباي عربي و كف‌بيني و كف‌شناسي و علم‌الحروف به دست مي‌دهد.

بخش نخست اين كتاب با سخني در باب تأثير تمدن اسلامي در غرب پايان مي‌يابد. واپسين بخش كتاب درباره آيين دائو و آيين كنفسيوس است و تفاوت ميان مشرب باطني و مشرب ظاهري در اشكال غير دين را نيز آشكار مي‌سازد.

بر اساس مطالب كتاب، در قرن گذشته شاهد فرسايش و زوال ارزش‌هاي فرهنگي گذشته و همچنين افول و تيرگي ويژگي‌هاي مشخص تمدن‌هاي سنتي جهان بوديم كه موجب ظهور نسبيت در فلسفه و اخلاق يا كثرت‌گرايي فرهنگي و واكنش‌هاي خطرناك بنيادگرايانه شده است. در ابتداي دهه بيست قرن بيستم، رنه گنون اين گرايش‌ها را تشخيص داد و تنها راه آشتي ممكن بين اشكال به‌ظاهر متعارض اديان را كه مقتضاي صورت‌هاي ديني بيروني يعني مشرب ظاهري است، مشرب باطني دانست كه هسته مركزي و جوهر همه اديان است.

گنون در جايي مي‌نويسد :‌«سنت در اسلام جوهري دوگانه دارد: ديني و مابعدالطبيعي. وجه ديني آن را كه كاملا ظاهري و در دسترس همگان است، وجه شريعتي و وجه مابعدالطبيعي آن را كه معناي عميق آن است و افزون بر آن آموزه برگزيدگان محسوب مي‌شود، وجه طريقتي و افزون بر آن بناميم. چنين تمايزي معناي ويژه خود را به‌خوبي حفظ مي‌كند، چرا كه اين دو وجوه دوگانه حقيقت واحدي هستند.»

درباره «رنه گنون» بايد گفت كه وي زاده 1886 و متوفي در سال 1951 است. گنون عالم مابعدالطبيعه،‌ انديشمند و نويسنده فرانسوي، مرجع معتبري براي پي‌افكني شالوده مابعدالطبيعي معتقدان به حكمت جاويدان در اوايل قرن بيستم بود. وي همچنين به دليل نوشته‌هايش در باب تباهي عقلي و معنوي دنياي متجدد، نمادها،‌ مشرب باطني، تشرف معنوي و حقايق كلي كه در قالب صورت‌هاي گوناگون سنت‌هاي ديني جهان ظاهر مي‌شوند، نفوذ خود را حفظ كرده است.

گنون بيش از بيست كتاب نوشت كه از جمله به «درآمدي بر تحقيق درباره آيين هندو»، «نمادهاي بنيادين علم قدسي»، «سه‌گانه بزرگ» و «معاني رمز صليب» مي‌توان اشاره كرد. سه كتاب وي در نقد دنياي متجدد نيز عبارت است از «سيطره كميت و علايم آخرالزمان»، «بحران دنياي متجدد» و «شرق و غرب».

چاپ نخست كتاب «نگرشي به مشرب باطني اسلام و آيين دائو» با ترجمه دل‌آرا قهرمان در شمارگان 1200 نسخه، ‌107 صفحه و بهاي 2000 ريال از سوي موسسه انتشارات حكمت متشر شده است.