تبیان، دستیار زندگی
وقتی ملالت دارید معمولاً یا به گذشته و یا به آینده فكر می كنید و به این موضوع كه چه ندارید و یا می توانستید داشته باشید. ولی اگر به جای اینكه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک خبر خوش برای شما

گل

مواقعی در زندگی ما بروز می كند كه ملول و مكدر می شویم و برای اینكه اقدامی صورت داده باشیم دست به فعالیت هایی می زنیم . ممكن است تحت تاثیر روحیه ی بدتان اقدام به خریدهای بی مورد بكنیم ، ممكن است به شكلی اضطرار گونه به نظافت خانه بپردازیم . بیش از اندازه كار كنیم ، پرخوری كنیم و یا حتی ...

برای خلاص شدن از شر این مشكل باید بدانیم كه احساس تهی بودن ، احساس تكدر و ملامت ، موضوعی آموختنی است و اضطرابی است كه از اندیشه ی ما نشات می گیرد .

تكدر خاطر چیزی صرفاً ساخته ی دست ما انسان هاست . ناشی از آن است كه به هیجان و فعالیت عادت كرده ایم . ناشی از ذهن ماست كه با ما بازی می كند و می خواهد ما را متقاعد كند كه اگر اتفاق دیگری می افتاد ما شاد و راضی می شدیم .

اما خبر خوبی را كه برایتان داریم این است كه آنچه را كه می آموزید می توانید وا آموزی كنید . وقتی به این نتیجه می رسید كه ملامت و تكدر خاطر در نهایت یك حالت ذهنی است كه خودتان آن را برای خود انتخاب كرده اید و در نتیجه برایتان به صورت یك عادت درآمده است ، می توانید برای از میان برداشتن آن كاری صورت دهید مثلاً می توانید به لحظه ی اكنون بیایید . به عبارت دیگر ، وقتی احساس ملامت می كنید ، به جای اینكه اضطرار گونه دست به فعالیتی بزنید ، می توانید از این احساسات به عنوان فرصتی برای دست كشیدن از كارها و در حالت آرامش و آرامیدگی قرار گرفتن استفاده كنید . خیلی ها وقتی احساس ملالت و تكدر خاطر دارند ، سعی می كنند بادرگیر شدن در كاری حواس خود را پرت كنند . افراد برای برطرف کردن کسالت های روحی معمولا پیشنهاد های مختلفی دارند مثلا بیشتر به خرید بروید . خودتان را با كاری در خانه سرگرم كنید . بهتر است فرزند دیگری به دنیا بیاورید و یا فرصت بیشتری را در محل کارتان به کار مشغول شوید .

جای تعجبی نیست . اغلب اشخاص بلافاصله می خواهند فعالیت و سطح تحریكشان را افزایش دهند . هیچ كس را ندیدیم كه بگوید :« مكدر بودن هم اشكالی ندارد ، لحظه ای با آن سركن .» اگر برای لحظه ای تامل كنید می بینید كه چه بی شمارند افرادی كه از كار زیاد و نداشتن زمان كافی شكایت می كنند و با این حال راه حلشان برای از بین بردن بی قراری ، انجام دادن كار بیشتر و بازهم بیشتر است و این شبیه دور باطلی است كه پایانی بر آن متصور نیست .

به عنوان یك تجربه ، این بار برای آن كه احساس تكدر یا بی قراری می كنید ، كار متفاوتی انجام بدهید . به جای اینكه بلافاصله بخواهید به شكلی حواستان را پرت كنید ، لحظاتی با آن كنار بیایید . به این توجه كنید كه چه افكاری در سر دارید . افكارتان را متوجه لحظه ی حال كنید . البته این نوع فکر کردن را باید به صورت عادت درآورید و از حسرت گذشته و استرس از آینده پرهیز کنید . گذشته تنها منفعتش افزایش تجارب شماست و بس . آینده هم تنها نیاز به برنامه ریزی دارد و "چه خواهد شد ها" هیچ مسیر مثبتی را برای شما باز نخواهد کرد.

وقتی ملالت دارید معمولاً یا به گذشته و یا به آینده فكر می كنید و به این موضوع كه چه ندارید و یا می توانستید داشته باشید.

وقتی ملالت دارید معمولاً یا به گذشته و یا به آینده فكر می كنید و به این موضوع كه چه ندارید و یا می توانستید داشته باشید. ولی اگر به جای اینكه به این موضوع فكر كنید كه چه می توانستید باشید و یا ... حواستان را به لحظه ی حال معطوف كنید ، كم كم متوجه می شوید كه در آن لحظه ی خاص و تنها در آن لحظه تنها حیات و زنده بودن وجود دارد . زندگی واقعی در این لحظه  است . همین حالا ، اما تكدر خاطر چیزی صرفاً ساخته ی دست ما انسان هاست . ناشی از آن است كه به هیجان و فعالیت عادت كرده ایم .

ناشی از ذهن ماست كه با ما بازی می كند و می خواهد ما را متقاعد كند كه اگر اتفاق دیگری می افتاد ما شاد و راضی می شدیم . بدون اینكه بدانیم و متوجه باشیم این حالت را به فرزندان خود نیز آموخته ایم كه اگر می خواهند ملول نباشد باید سرخود را شلوغ كنند و سرگرمی و مشغله ی دائم داشته باشند . به همین علت است كه بعضی از والدین حتی كودكان دو یا سه ساله ی خود را نیز به  كلاس های آمادگی مدرسه می فرستند و به بچه ها فرصتی برای بچه بودن نمی دهند . غافل از اینکه همیشه آموزش های کلاسیک برای رشد کودک ما کارساز نیست و کودکان نیاز دارند برای رشد خود تجاربی را در بازی بدست آورند.  ما معتقدیم كه باید به فرزندانمان هنر زندگی كردن در لحظه ی اكنون را آموزش دهیم هم چنان كه به خود بایستی بیاموزیم و بیاموزانیم كه اینجا و در زمان حال زندگی كردن باعث لذت بردن از زندگی و از بین برنده ملالت و تكدر خاطر است . باید همه بدانیم كه در لحظه ی اكنون زندگی هم چنان عظیم و شگرف است و كاری نیست كه برای بهتر كردن آن بتوان انجام داد .

طنین یاس با اندکی اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

شاید فردا دیر باشد

پس لرزه های تمدن غرب

رسیدن به آرامش در 5 ثانیه

شادی حقیقتی دست نیافتنی؟!

تنها برای رضایت خودتان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.