تبیان، دستیار زندگی
پزشكان امروزی معتقدند، برخلاف گذشته كه تصور می‌شد یك زن به محض باردار شدن، باید تحرك جسمی را كنار گذاشته و فقط استراحت كند، ورزش كردن برای زنان باردار بسیار مفید بوده و به این روش می‌توان اطمینان حاصل كرد كه مادر یك دوران با...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظریه جدید پزشكان درباره ورزش زنان باردار


پزشكان امروزی معتقدند، برخلاف گذشته كه تصور می‌شد یك زن به محض باردار شدن، باید تحرك جسمی را كنار گذاشته و فقط استراحت كند، ورزش كردن برای زنان باردار بسیار مفید بوده و به این روش می‌توان اطمینان حاصل كرد كه مادر یك دوران بارداری ‌آرام و سالمی را خواهد گذراند و نیز زایمان راحتی خواهد داشت، در عین حال كه ورزش كردن احتمال ابتلا به دیابت دوران بارداری را نیز كاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه میامی در فلوریدا در این‌باره اظهار كردند: در گذشته زمانی كه زنان، باردار می‌شدند به آنها توصیه می‌شد كه فعالیت فیزیكی خود را متوقف كنند چرا كه آنها معتقد بودند كه این امر به جنین آنها آسیب می‌رساند.

اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد كه ضربان قلب جنین و وزن آن به هنگام تولد نه تنها با ورزش ملایم مادر آسیب نمی‌بیند، بلكه رشد آن را در دیواره رحم بهبود بخشیده و خون و مواد غذایی لازم را بهتر به جنین می‌رساند.

به گفته این پژوهشگران، ورزش به زنان كمك می‌كند كه میزان انرژی در بدن آنها تولید شده و توان كافی در طول تغییرات در بدن در نتیجه بارداری داشته باشند.

با این حال باید توجه داشت از آنجا كه ترشحات هورمون‌ها و شرایط فیزیكی بدن به دلیل بارداری دچار تغییرات خاص می‌شود لذا تعیین نوع ورزش متناسب با بدن مادر به گونه‌ای كه به وی و جنین آسیب نرسد، باید از سوی پزشكی متخصص صورت بگیرد.

ورزشی كه معمولا متخصصان برای این منظور توصیه می‌كنند، «یوگا»ست. اگرچه یوگا، استرس را كاهش داده و نیز باعث بهبود شرایط روحی و روانی فرد می‌شود، اما نباید آن را با تمرینات مخصوص بیماران قلبی ـ عروقی تركیب كرد.