تبیان، دستیار زندگی
«هیلاری کلینتون»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در واشنگتن، مدعی شد که اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور ایران درباره این که در ایران هفت هزار سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم در کشور فعال است، با نظارت‌های اخیر کارشناسان آژانس ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطرناک و نگران کننده!

واكنش آمریكا و فرانسه به خبر هسته‌ای ایران

انرژی هسته ای

سرویس بین‌الملل «تابناك» ـ اعلام خبرهای خوش از دستاوردهای محققان و جوانان این مرز بوم از سوی رئیس‌جمهور، مانند همیشه واكنش كشورهای مخالف ایران را در پی داشت، اما واكنش‌های روز گذشته و امروز مقامات كشورهای آمریكا و فرانسه، بیانگر سردرگمی آنها در نحوه در پیش گرفتن موضع در برابر پیشرفت‌های اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور ایران بوده است.

در آمریکا، كلینتون برای زیر سؤال بردن دستاوردهای هسته‌ای ایران، اقدام به فرافكنی كرده و نسبت به آخرین دستاورد ایران درباره گسترش برنامه هسته‌ای، تردید نمود.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در واشنگتن، مدعی شد که اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور ایران درباره اینکه در ایران هفت هزار سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم در کشور فعال است، با نظارت‌های اخیر کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مطابقت ندارد.

در آمریکا، كلینتون برای زیر سؤال بردن دستاوردهای هسته‌ای ایران، اقدام به فرافكنی كرده و نسبت به آخرین دستاورد ایران درباره گسترش برنامه هسته‌ای، تردید نمود

کلینتون در اظهاراتش مدعی شد که تهران در سال‌های اخیر مطالبی ضد و نقیض درباره با برنامه هسته‌ای خود اعلام نموده است. در همین زمینه، «رابرت وود»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه گفت: « مطمئنا باید این (موضوع) را با دیده تردید در نظر گرفت.»

وود افزود: «شما می‌دانید که ایران در گذشته هم از در حال کار بودن شماری از سانتریفوژها خبر داه بود، در حالی که این تعداد با ارزیابی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه همخوانی نداشت.»

بنا بر این گزارش، فرانسه نیز با دنباله‌روی از كاخ سفید، پیشرفت‌های ایران را در صنایع هسته‌ای خطرناك خواند.

«اریك شوالیه» امروز جمعه به خبرنگاران گفت: اینها بیانیه‌های [اعلام پیشرفت‌های هسته‌ای] نگران كننده‌ای هستند. ما باید درستی این ارقام را بررسی كنیم ... و برای این منظور، منتظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه درخواست فرانسه از تهران برای پذیرش بازرسی كامل آژانس اتمی در همه سایت‌های هسته‌ای ایران را تكرار كرد و خواستار توقف برنامه جاری كشورمان در غنی‌سازی اورانیوم و تبدیل آن به سوخت هسته‌‌ای شد.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور