تبیان، دستیار زندگی
امید حرم» بررسی كرامات و ابعاد شخصیتی حضرت ابوالفضل‌العباس علیه‌السلام منتشر شد. كرامات و ابعاد شخصیتی حضرت ابوالفضل‌العباس علیه‌السلام در كتابی با عنوان «امید حرم» با تدوین سیدابوالقاسم حمیدی از سوی انتشارات مسجد مقدس جمكران در 96 صفحه منتشر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی کتاب

«امید حرم»

حضرت عباس علیه السلام

بررسی كرامات و ابعاد شخصیتی حضرت ابوالفضل‌العباس علیه‌السلام منتشر شد.

«امید حرم» با بیان وقایع ولادت تا شهادت حضرت ابوالفضل‌العباس علیه‌السلام به تشریح حالات و زندگانی آن حضرت پرداخته است.

حضرت عباس علیه‌السلام فرزند امیرالمومنین علی علیه‌السلام و فاطمه ام‌البنین علیهاالسلام است، لقب ایشان قمر بنی‌هاشم، باب‌الحوائج و سقاست. با كنیه‌ ابوالفضل، ابوفاضل و ابوالقریه شناخته می‌شوند. این بزرگوار در چهارم شعبان سال 26 هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند. حضرت ابوالفضل علیه‌السلام، 34 سال زندگی كردند و در راه اسلام و در روز عاشورا به سال 61 هجری قمری به شهادت رسیدند، مرقد آن بزرگوار، در كربلاست و دارای گنبد، بارگاه، صحن و سرای بزرگ و ملكوتی است.

مورخان اسلامى، دوران زندگانی حضرت ابوالفضل‌ علیه‌السلام را به سه دوره زندگی با پدر(حدود 14 سال)، زندگی با امام حسن‌مجتبی علیه‌السلام و زندگی با امام حسین سیدالشهداء علیه‌السلام تقسیم كرده‌اند.

همانگونه كه در كتاب نیز به این مساله اشاره شده، حضرت علی علیه‌السلام سه برادر، به نام‌های طالب، عقیل و جعفر و هركدام نسبت به یكدیگر، 10 سال تفاوت سن داشتند، از این رو عقیل 20 سال از حضرت علی علیه‌السلام بزرگتر بود. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله عقیل را دوست می‌‌داشتند و ‌فرموده بودند: «عقیل را از دو جهت دوست دارم، یكی از این رو كه عمویم ابوطالب او را دوست می‌داشت، دیگر این كه فرزندش مسلم، در راه محبت حسین علیه‌السلام كشته می‌شود.»

حضرت عباس علیه‌السلام فرزند امیرالمومنین علی علیه‌السلام و فاطمه ام‌البنین علیهاالسلام است، لقب ایشان قمر بنی‌هاشم، باب‌الحوائج و سقاست.

عقیل دو ویژگی شاخص داشت. نخست آن كه نسب‌شناس بود و در شناخت اصالت خانواده‌ها، عدم اصالت آنها اطلاعات دقیق و وسیع داشت. دوم حاضر جوابی و صراحت لهجه و قاطعیت او معاندان را با هوشمندی خاصی منكوب می‌كرد.

حضرت علی علیه‌السلام بعد از شهادت حضرت فاطمه علیهاالسلام، برای انتخاب همسر اصیل و شجاع، با برادرشان عقیل مشورت كردند و از او یاری خواستند. در تعبیرها آمده، حضرت علی علیه‌السلام به عقیل فرمودند: «همسری را برای من در نظر بگیر كه از برجستگان و شجاع‌زادگان عرب باشد و خداوند از او فرزندانی دلاور و جنگجو به من ارزانی دارد.» عقیل نیز فاطمه دختر خرام‌بن خالد را كه بعدها به ام‌البنین(مادر پسران) معروف شد و از خاندان شجاع بنی‌كلاب بود، معرفی كرد.

ام‌البنین علیهاالسلام از بانوان پاك سرشت،‌ مهربان، دلاور و با معرفت بود. هنگامی كه به خانه حضرت علی علیه‌السلام آمد، فاطمه ثانی برای فرزندان حضرت زهرا علیهاالسلام بود و آنان را بر فرزندان خود مقدم می‌داشت.

نوحه، محرم، حضرت عباس

ام‌البنین علیها‌السلام به قدری با ایمان بود كه پس از آن كه خبر شهادت چهار پسرش در كربلا، به او داده شد، به مسجد آمد. وقتی كه بشیر از شهادت فرزندان او خبر ‌داد، گفت: «ای بشیر! از امام حسین علیه‌السلام به من خبر بده، همه فرزندانم و همه آنچه در زیر آسمان كبود است به فدای امام حسین علیه‌السلام باشد.» و وقتی كه بشیر خبر شهادت امام حسین علیه‌السلام را اعلام كرد، آنگاه ام‌البنین علیهاالسلام در حالی كه بسیار منتقلب شده بود، گفت: قَد قَطَعتَ نِیاطَ قَلبى؛ ای بشیر! با این خبر بندهای دلم را پاره پاره كردی.

سیدعبدالرزاق مقرم در كتاب «العباس» نوشته است: «حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: عباس در پیشگاه خداوند دارای مقام بسیار ارجمندی است، خداوند به جای دو دست (كه در عاشورا فدا كرد) دو بال به او می‌دهد و او با دو بال همچون جعفر طیار، در فضای بهشت همراه فرشتگان پرواز می‌كند. همچنین آمده است، در آن هنگام كه حضرت علی علیه‌السلام در بستر شهادت بود، حضرت عباس علیه‌السلام را طلبید و او را به سینه‌اش چسپانید و فرمود: ولدی و ستقر عینی بك فی یوم‌القیامة؛ فرزندم! به زودی در روز قیامت، چشمم به وسیله وجود تو روشن می‌گردد"».

در فرازی از زیارت ناحیه مقدسه، خطاب به حضرت عباس علیه‌السلام آمده است: «السلام علی ابی‌الفضل‌العباس‌بن امیرالمومنین المواسی اخاه بنفسه الاخذ لغده من امسه...؛ سلام بر ابوالفضل‌العباس علیه‌السلام پسر امیرالمومنین؛ آن كه با كمال مواسات و ایثار و برادرى، جانش را نثار برادرش حسین علیه‌السلام كرد، آن كه دنیا را وسیله آخرت قرار داد. آن كه خود را فداكارانه فدای برادر نمود، آن كه نگهبان دین و سپاه حسین علیه‌السلام بود، آن كه تلاش بسیار برای آب‌رسانی به سوی لب تشنگان نمود، آن كه دو دستش در راه خدا قطع شد.» امام هادی علیه‌السلام در این عبارت، به شش مقام ارزشمند حضرت عباس علیه‌السلام اشاره می‌كند و او را با این خصال ارجمند اسلامی و انسانی می‌ستاید.

«امید حرم» با تدوین سیدابوالقاسم حمیدی از سوی انتشارات مسجد مقدس جمكران در 96 صفحه منتشر شد.

تنظیم: گروه دین و اندیشه - حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.