تبیان، دستیار زندگی
میدوارى درقعر جهنم تا به حال دیده بودید كه پوشش خبرى یك بازى بیشتر به غایبى چون ژوزه مورینیو اختصاص داشته باشد؟ چهارشنبه گذشته این اتفاق در دیدار بایرن مونیخ و چلسى افتاد. این مسأله قطعاً منجر به شعارهاى ژورنالیستى مى شود. شع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بایرن – چلسى اینتر – میلان ، شب خداحافظى دو بزرگ

امیدوارى درقعر جهنم


تا به حال دیده بودید كه پوشش خبرى یك بازى بیشتر به غایبى چون ژوزه مورینیو اختصاص داشته باشد؟ چهارشنبه گذشته این اتفاق در دیدار بایرن مونیخ و چلسى افتاد. این مسأله قطعاً منجر به شعارهاى ژورنالیستى مى شود. شعارهایى چون «مردى كه نمى توانید دهانش را ببندید» یا «چه دوستش داشته باشید، چه از او متنفر باشید، نمى توانید نادیده اش بگیرید.» اما كسى كه ظرف 3 سال اخیر در لیگ قهرمانان با پورتو و چلسى هنوز مغلوب نشده است، برخلاف صحبت هاى همه در مورد بازى امشب نظرات جالبى دارد: «در دور رفت اصلاً نگران نبودم. فشارى براى بردن یا گل نخوردن را احساس نكردم چون مى دانستم در خانه بازى داریم.

چنین فشارى در دیدارهاى خارج از خانه در مورد گل زدن یا به تساوى كشاندن بازى وجود ندارد. از این طرز فكر متنفرم. به بازیكنانم گفته ام كه نمى خواهم این حرف ها را بشنوم.» مورینیو براى اثبات این ادعایش بازى با منچستریونایتد در دیدار نیمه نهایى جام اتحادیه را مثال مى زند: «در خانه نتوانستیم شكستشان دهیم اما نترسیدیم، به اولترافورد رفتیم و پیروز شدیم.» این پیغام خطاب به بازیكنان، هواداران و مهم تر از همه به رقیبان چلسى است و آن هم این است كه اگر چلسى، مثل یونایتد، آنقدر خوش شانس بود كه در استمفوردبریج مساوى مى گرفت، اهمیتى هم نداشت. چلسى آنقدر خوب هست كه در بازى دوم موفق شود. كار بایرن عملاً در همان بازى رفت تمام شد تا اینكه عدالت شاعرانه داور در وقت اضافه بازى گل كرد و ریكاردوكاروالیوا به خاطر خطایى با نسخه ضعیف تر نسبت به آنچه كه در دیدار با بارسلونا روى ویكتور والدس گلر بارسیا انجام داد، جریمه كرد. پنالتى موفقیت آمیز میشائیل بالاك یك نگرانى موقت را در دل هواداران چلسى به وجود آورد. صحنه یى كه با تشویق هواداران بایرن همراه شد با این ذهنیت كه جبران شكست 4-2 و برگرداندن نتیجه بازى در استادیوم المپیك مونیخ غیرممكن نیست اما بعد از یك واكنش كوتاه مدت، بازیكنان چلسى مى دانستند كه آنها به مراتب قوى تر هستند. لمپارد این گونه برترى شان را توضیح داد: «تنها نا امیدى مان این است كه نتوانستیم اختلاف سه گلمان را حفظ كنیم اما شب فوق العاده یى بود. ما شخصیتى فوق العاده و فوتبالى عالى ارایه كردیم. دقیقاً شبیه 20 دقیقه اول بازى با بارسلونا بازى كردیم. یك جورى بازى كردیم كه انگار كمتر تیمى مى تواند جلوى گلزنى هایمان را بگیرد.» گرچه چلسى هم در بازى با بارسا و هم در این بازى لحظاتى نه چندان سریع داشت اما سبك بازى این تیم در این دو بازى كاملاً متفاوت نبود. همین مسأله انتقاد اوون هارگریوز، هافبك انگلیسى بایرن را هم برانگیخته بود. هارگریوز بابت استفاده از توپ هاى بلند كه تاكتیك ابتدایى تمام تیم هاى انگلیسى است، شكایت داشت. همان سبك بازى كه بایرن دو سال قبل مقابل سلتیك و مهاجمان قدبلندش جان هارتسن و كریس ساتن برخورد كرده و با مشكل مواجه شده بود. لمپارد هم سعى نمى كند از جواب دادن به این سؤال طفره رود: «شاید در نیمه دوم تا حدودى با سبك انگلیسى در زمین ظاهر شدیم. توپ ها را بلند به زمین حریف مى فرستادیم، هجوم مى آوردیم و با فشار و سرعت بالا به سمت دروازه آنها حمله مى كردیم اما براى اجراى چنین سبكى دو راه وجود دارد: یا توپ را بدون هیچ تفكرى و بدون هیچ كیفیتى به زمین حریف بفرستید یا این كار را با كیفیت انجام دهید. ما این كار را با كیفیت انجام دادیم.» در شبى كه دیدیه دروگبا یكى از بهترین بازیهایش را ارایه كرد چلسى با تلفیقى از قدرت و پختگى روى دروازه بایرن ظاهر شد. هارگریوز در نیمه اول نمایش خوبى در همان بازى داشت اما در نیمه دوم در بسیارى از صحنه ها جا ماند. این جا ماندن ها مى تواند توضیحى مناسب براى خراب كارى هاى او در مقابل دیده تیم هاى خواهانش در لیگ برتر انگلیس باشد.

چلسى؛ حمله نكنید!

خیلى سخت است كه باور كنیم چلسى به همان اندازه یى كه در بازى رفت گل مى خواست، همچنان تمایل داشته باشد. با این شرایط به نظر مى رسد كه پتر چك انگیزه كمترى براى گرفتن گل هاى حریف داشته باشد. خودش در مورد شوت زه روبرتو كه به گل اول بایرن تبدیل شد، مى گوید: «توپ به دیوار دفاعى خورد. بنابراین توپ را آن جور كه باید ندیدم. سعى كردم توپ را تا آنجا كه میتوانم دور كنم تا اینكه بازیكن بایرن (باستین شواین اشتایگر) توپ را گل كرد. حیف شد داور آن پنالتى را اعلام كرد و حالا بایرن امید دارد اما آنها هنوز هم دو گل باید بزنند و حالا باید فشار بیاروند. ما واقعاً در بازیهاى خارج از خانه امان خوب بازى كرده ایم و مى توانیم با اعتماد به نفس در زمین آنها به میدان برویم.

امید به بازگشت پیتزارو

از طرف دیگر و در حالى كه چلسى با آرامش به مونیخ رفته است، بایرنى ها امیدوارند تا كلودیو پیتزارو براى این بازى آماده شود. زوج او و ماكاى در دیدار رفت غایب بودند و به همین دلیل بایرن آن قدرت همیشگى اش در خط حمله اش را نداشت. بایرنى ها بازیكن محروم ندارند اما توبیاس رائو و آندریاس گورتیس در لیست مصدومان این تیم قرار مى گیرند. چلسى هم ژوزه مورینیو را به عنوان تنها محروم خود مى بیند. شاید این مهم ترین نقصان چلسى در این بازى باشد چون مصدومیت آرین روبن، وین بریج و پائولو فریرا قدیمى شده است. بایرنى ها باید خیلى مواظب چلسى باشند. آبى ها در این فصل در 8 بازى از 11 بازى شان پیروز شده اند و در هفت تاى آنها گلى نخورده اند. شكستن سد دفاعى چلسى خیلى سخت است و فلیكس ماگات به خوبى از این نكته آگاه است.