تبیان، دستیار زندگی
برخی از مواد غذایی تاثیر بدی روی دندان‌ ها می ‌گذارند و برخی دیگر نه تنها مضر نیستند، بلكه به بهبود و حفظ سلامت دندان‌ ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 توصیه غذایی برای سلامت دندان ها

چای سبز

برخی از مواد غذایی تاثیر بدی روی دندان‌ ها می ‌گذارند و برخی دیگر نه تنها مضر نیستند، بلكه به بهبود و حفظ سلامت دندان‌ ها، كمك شایانی می ‌كنند كه در اینجا به 7 مورد از آن‌ ها می‌ پردازیم:

1- چای سبز

چای سبز حاوی پلی‌فنل‌ " یک آنتی‌اكسیدان گیاهی " است که از آسیب دندان‌ ها و ایجاد حفره‌ دهانی و بیماری ‌های لثه ‌ای پیشگیری می ‌كند.

چای سبز برای رفع بوی بد دهان نیز موثر است و از رشد باكتری‌ هایی كه باعث ایجاد این بوی بد می‌ شوند جلوگیری می كند.

چای سبز، همچنین دارای مقداری فلوراید است كه مانع خراب شدن مینای دندان می شود.

شیر

2-  شیر و ماست

شیر و ماست بدون مواد شیرین كننده، برای دندان مفید است. آن‌ ها دارای اسیدیته ی پایینی هستند، بدین معنا كه از تخریب تدریجی دندان كه پوسیدگی نام دارد، پیشگیری می ‌كنند.

شیر، منبع غنی از كلسیم است كه حافظ سلامتی دندان است و همان طور كه می ‌دانیم، جزء اصلی و مهم دندان و استخوان است.

پنیر

3- پنیر

پنیر با كربوهیدرات پایین ،كلسیم و فسفات بالا، فواید بسیاری برای دندان دارد. این ماده غذایی، PH دهان را متعادل می ‌كند و به حفظ و بازسازی مینای دندان كمك می ‌كند و با تولید بزاق، باكتری ای كه باعث ایجاد حفره دندانی و بیماری لثه می شود را از بین می ‌برد.

آب پرتقال

4- میوه‌جات

میوه‌های مختلف مانند سیب، توت ‌فرنگی‌ ، مركبات و به خصوص كیوی، حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C هستند.

این ویتامین به منزله سیمانی است كه دیواره سلول‌ ها را محكم نگه می‌ دارد و برای سلامتی بافت لثه از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر بدن تان به حد كافی این ویتامین را دریافت نكند، طبق نظر محققان، شبكه كلاژن در لثه‌ های تان از هم فرو می ‌پاشد و لثه ‌ها مستعد پذیرش باكتری می ‌شوند كه موجب ابتلا به بیماری پریودنتال می‌ گردد.

هویج و سیب رمینی

5- سبزیجات

كدو حلوایی ، هویج، سیب‌ زمینی و بروكلی مملو از ویتامین A هستند و برای تشكیل مینای دندان وجود این ویتامین بسیار ضروری است علاوه بر این، سبزیجات ترد،  لثه‌ها را تمیز كرده، باعث تحریك آن ‌ها نیز می ‌شوند.

پیاز حلقه شده

6- پیاز

این سبزی، دارای تركیب ضد باكتری قوی، بنام سولفور( گوگرد) است. طبق نظر محققان، بیشترین خاصیت پیاز، زمانی است كه به صورت خام و پوست كنده استفاده شود، البته ممكن است خوشمزه نباشد ولی ضامن سلامتی دندان ‌های شما خواهد بود.

لیوان آب

7- آب

با نوشیدن آب، كمك می‌ نیم تا لثه‌ ها مرطوب بمانند و مواد غذایی كه لای دندان ‌ها گیر كرده و تجزیه شده‌ و در نهایت باعث بوی بد دهان گشته‌ اند، شسته شده و از بین بروند.

شهره فرجی

*مطالب مرتبط:

مواد غذایی موثر در پوسیدگی دندان و جلوگیری از آن

رژیم غذایی مضر برای دندان ها، كل بدن را تهدید می ‌كند

نقش تغذیه در سلامت دهان و دندان

تغذیه و دندان های سالم کودک

ضرورت نگهداری از دندان ها

شناخت ساختمان دندان

شناخت علل پوسیدگی دندان

 بهداشت دهان و دندان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.