تبیان، دستیار زندگی
اخترشناسان می گویند رقابت میان تلسکوپ های زمینی و فضایی، برای کشف سیارات مناسب برای حیات به شدت جریان دارد و معلوم نیست که اولین سیاره مشابه زمین از فضا کشف می شود و یا از زمین؟ یک گروه بین المللی شکارچیان سیارات اعلام نمودند که با استفاده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیاره های جدید

اخترشناسان می گویند رقابت میان تلسکوپ های زمینی و فضایی، برای کشف سیارات مناسب برای حیات به شدت جریان دارد و معلوم نیست که اولین سیاره مشابه زمین از فضا کشف می شود و یا از زمین؟ یک گروه بین المللی شکارچیان سیارات اعلام نمودند که با استفاده از رصد خانه های زمینی شش سیاره کم جرم را در اطراف دو ستاره خورشید مانند کشف نمودند. این سیاره های "ابر زمین" یا سوپر زمین 5 تا 7.5 برابر زمین جرم دارند.

سیاره های جدید

پژوهشگران می گویند که این دو "ابر زمین" اولین سیارات زمین مانندی هستند که در اطراف ستاره های مانند خورشید کشف شده اند. این سیارات در یک مدار نزدیک به دور ستاره مادر در گردش اند و سطحشان به اندازه ای  گرم  هست که بتوانند میزبان حیات باشند.

تیم تحقیقاتی، این دو منظومه سیاره ایی جدید را با ترکیب اطلاعات به دست آمده از رصدخانه دو چشمی کک در هاوایی و از تلسکوپ انگلو_ استرالیا در منطقه جنوب ولس استرالیا کشف نموده اند. سه سیاره جدید کشف شده  به دور ستاره درخشان 61ویرجینی در گردش هستند . این ستاره را می توان در یک شب تاریک با چشمان غیرمسلح در صورت فلکی سنبله دید. اخترشناسان و اختر زیست شناسان (Astrobiologists) مدت ها شیفته این ستاره بودند که در فاصله 28 سال نوری از زمین قرار دارد.

در میان صد ها ستاره نزدیک به ما، ستاره vir61 از نظر سن، جرم و دیگر ترکیبات اساسی بسیار به خورشید منظومه شمسی شبیه می باشد. آقای وگت و همکارانش دریافتند که ستاره vir61 حداقل سه سیاره در اطراف خود دارد که هر کدام بین 5 تا 25 برابر زمین جرم دارند یعنی بزرگتر از زمین هستند. اخیرأ یک تیم دیگر اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا دریافتند که ستاره vir61 صفحه ایی از گرد و غبار در اطراف خود دارد که در فاصله ای برابر سیاره پلوتو از خورشید ما به دور آن در گردش است. به نظر می رسد که این صفحه گرد و غبار در اثر برخورد یا متلاشی شدن اجرام شبیه سیارک ها در قسمت های بیرونی این منظومه سیاره ایی به وجود آمده باشد.

تصویر شبیه سازه شده

این تصویر شبیه سازی شده از اتموسفر، جریان و میزان دما را در سطح سیارات تازه کشف شده منظومه vir61 نشان می دهد و معلوم می کند که سطح سیاره به حدی داغ است که در اثر تابش های حرارتی درخشش دارد. منظومه سیاره ایی دوم تازه کشف شده توسط این تیم یک سیاره با جرم 7.5 برابر زمین است که به دور ستاره (HD 1461) در گردش است که شبیه خورشید ماست و در فاصله 76 سال نوری از ما قرار دارد. احتمال دارد که یک یا دو سیاره دیگر هم به دور این ستاره در گردش باشد. ستاره (HD 1461) را که در صورت فلکی نهنگ قرار دارد می توان در صبحگاهان زود در شرایط خوب آسمان تاریک با چشم برهنه دید.  این سیاره که 7.5 برابر زمین حجم دارد، نام (HD 1461b) را به خود گرفته و تقریبأ نصف جرم زمین و اورانوس را دارد. پژوهشگران می گویند نمی توانند این سیاره را شبیه زمین بدانند و این که آیا از آهن و سنگ ساخته شده و یا هم مانند اورانوس و نپتون بیشتر از آب تشکیل یافته است.

منبع:

kabulsky.com

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی