تبیان، دستیار زندگی
رییس مركز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فن‌آوری گفت: از ابتدای سال 2009 تاكنون 10هزار و 991 مقاله علمی از دانشمندان ایرانی در مجلات معتبر بین‌المللی چاپ شده‌ است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین آمار تولیدات علمی ایران

آمار

پژوهش

رییس مركز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فن‌آوری گفت: از ابتدای سال 2009 تاكنون 10هزار و 991 مقاله علمی از دانشمندان ایرانی در مجلات معتبر بین‌المللی چاپ شده‌ است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری، جعفر مهراد با اشاره به افزایش تولیدات علمی ایران در موسسه اطلاعات علمی (ISI) افزود: تولیدات علمی ایران در دو سال قبل را 9 هزار و 61 مقاله در سال 2007 و13 هزار و 569 مقاله در سال 2008 میلادی عنوان كرد.

رییس مركز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فن‌آوری، رشد علمی فزاینده دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی و فن‌آوری را علت اصلی افزایش تولیدات علمی در مجلات بین‌المللی دانست و گفت: اكنون تعداد دانشجویان تحصیلات تكمیلی در دانشگاه‌ها افزایش یافته و به دنبال آن فعالیت‌های پژوهشی رشد چشمگیری پیدا كرده است.

به گفته مهراد، چنانچه مسوولان آموزش عالی كشور امكانات آزمایشگاهی را به گونه‌ای كه شایسته انجام تحقیقات علمی است، تامین و در دسترس اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تكمیلی قرار دهند، كشور در زمان‌های كوتاه شاهد شكوفایی هرچه بیشتر علم و تحقیقات علمی خواهد بود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: آماری كه از تولید علم ایران ثبت شده در«ISI» و مجلات معتبر بین‌المللی ارائه شده، مربوط به مقالات انگلیسی است. اكنون بسیاری از دانشمندان ایرانی مقالات خود را به زبان فارسی و در مجلات معتبر علمی ـ پژوهشی و علمی- ترویجی منتشر می‌كنند. البته «ISC» تنها مجلات معتبر را در زیرسیستم‌های خود پردازش می‌كند و بر این اساس از تاسیس این پایگاه تاكنون 73 هزار و 172مقاله مستند در «ISC» به نام دانشمندان ایرانی به ثبت رسیده است.

مهراد با بیان این كه كل مقالات دانشمندان ایرانی ثبت شده در «ISI» تا 28 مرداد ماه جاری بالغ بر 64هزار و300 مورد است، تصریح كرد: نگاه اجمالی به این دو آمار نكته مهمی را آشكار می‌كند كه «ISI» بیش از 60 سال سابقه فعالیت استنادی دارد، در حالی كه فعالیت استنادی «ISC» تنها 10 سال است كه در چند سال اخیر با پشتیبانی‌های آیین نامه‌یی، مالی و تشكیلاتی كه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری اعمال شد «ISC» توانمندتر از گذشته پا به عرصه فعالیت‌های علمی استنادی گذاشته است.

مهراد افزود: «ISC» متعلق به كشورهای اسلامی وجهان اسلام است. از این روعلاوه بر آن كه «ISC» تحلیل‌های استنادی را در مورد دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فن‌آوری ایران ارائه می‌دهد، عملكرد پژوهشی سایر كشورهای اسلامی را نیز اندازه‌گیری می كند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اضافه كرد: اكنون كل مقالات انگلیسی كه در مجلات معتبر كشورهای اسلامی چاپ شده است در «ISC» به 106هزار و650 مورد بالغ شده است و این توانمندی «ISC» را در پرداختن به مسوولیت‌های خود و توجه به مسائل علمی كشورهای اسلامی نشان می‌دهد.

مهراد تصریح كرد: آنچه در حوزه زبان فارسی و انگلیسی مربوط به كشورهای اسلامی بیان شد، تنها در «ISC» پردازش می‌شود. سایر نظام‌های استنادی مانند «Scopus» و «ISI» در این موارد فعالیت نمی‌كنند و تفاوت عمده «ISC» با دو نظام دیگر در این واقعیت مهم نهفته است.

به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ارزش دیگر این پایگاه آن است كه دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی و فن‌آوری به سهولت می‌توانند به متن مقالات مورد نظر دسترسی داشته باشند كه این ویژگی مهم در دو نظام «اسكوپوس» و «آی اس آی» وجود ندارد.

منبع: روزنامه همشهری

تنظیم: نسرین صادقی