تبیان، دستیار زندگی
: پادشاه گل به جام جهانی دیگری می‌اندیشد علی دایی «پادشاه گل» در دیدارهای ملی رویای جام جهانی را در سر دارد. در گزارش ویژه‌ی خبرگزاری فرانسه (AFP) آمده است:« علی دایی به تازگی تولد سی و شش سالگی خود را جشن گرفته است. اما با ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش خبرگزاری فرانسه در مورد علی دایی:

پادشاه گل به جام جهانی دیگری می‌اندیشد

علی دایی «پادشاه گل» در دیدارهای ملی رویای جام جهانی را در سر دارد.

در گزارش ویژه‌ی خبرگزاری فرانسه (AFP) آمده است:« علی دایی به تازگی تولد سی و شش سالگی خود را جشن گرفته است. اما با این حال او همیشه شاداب و با طراوت است. بهترین گلزن دیدارهای ملی به آویزان كردن كفش‌هایش میلی ندارد. بازی كردن در مرحله‌ی نهایی جام جهانی دیگر دایی را وسوسه كرده است.

علی دایی مهاجم ایران و یكی از شخصیت‌های قابل احترام فوتبال آسیا نوامبر 2004 نامش در تاریخ جاودانه شد. او نخستین مردی بود كه به ركورد بی‌نظیر یكصد گل در فوتبال ملی رسید.

پس از آن دایی به ركورد یكصد و چهار گل در یكصد و سی و شش دیدار هم رسید. او اسطوره‌هایی مانند پوشكاش (مجارستان ـ 84 گل)، پله (برزیل ـ 77 گل) را پشت سر گذاشت.

علی دایی كه تیم كشورش در راه رسیدن به جام جهانی تابستان آینده در آلمان است و در نیمه‌ی این راه در بالای گروه B آسیا قرار دارد گفت:« جام جهانی رویای هر بازیكن فوتبالی است. در مدت ده سال گذشته سخت برای تیم ملی با آرزوی رسیدن به مرحله‌ی نهایی این رقابت‌ها بازی كرده‌ام. ما به جام جهانی 1998 فرانسه رسیدیم اما جام جهانی 94 آمریكا و 2002 كره‌ی جنوبی و ژاپن را كه طعم تلخی داشت از دست دادیم.»

دایی در تیم‌های باشگاهی فراوانی بازی كرده است.

او اكنون به سرزمینش بازگشته است و برای صباباتری بازی می‌كند. اما پیش از بازگشت به تهران كاپیتان ایران برای بایرن مونیخ، آرمینیا بیله‌فلد و هرتابرلین در آلمان بازی كرده بود. مدتی هم قراردادی گران قیمت با باشگاه السد قطر امضا كرد.

دایی مانند هیده‌توشی ناكاتا (ژاپن) و فان زهی (چین) از پیشگامان لژیونرهای قاره‌ی آسیا بود كه توانستند فوتبال در اروپا را تجربه كنند.

با وجود این ركورد گلزنی كه بعضی‌ها آن را به سبب ماهیت و كیفیت فوتبال آسیا جدی نمی‌گیرند دایی هرگز مغرور نمی‌شود. او پیشتر به سایت رسمی فیفا گفته بود:« من تنها بازیكن معمولی هستم. گلزنی حرفه‌ی من است. تیم خوبی داریم و من را به خوبی تغذیه و پشتیبانی می‌كنند. این بخشی از دلیل به ثمر رسیدن این تعداد گل در این سال‌ها است. گل‌ها تنها از آن من نیستند و ایران، مربی این تیم و كسانی كه مرا پشتیبانی كردند در آن سهم دارند. شعار من این است باید همیشه بهترین باشیم. زندگی ساده‌ای دارم و می‌كوشم تا آنجا كه می‌توانم آن را ساده بگیرم. برای فوتبال از خیلی چیزها در زندگی گذشتم.»

جام جهانی آینده در خاك آلمان برگزار می‌شود. این كشور جایگاه ویژه‌ای در قلب دایی دارد. فرانس بكن باوئر اسطوره‌ی فوتبال آلمان به او پیشنهاد داد تا به بایرن مونیخ بیاید. علی دایی نخستین بازیكن آسیا بود كه توانست در لیگ قهرمانان اروپا بازی كند.

نفوذ و تاثیرگذاری دایی به اندازه‌ای است كه برانكو ایوانكوویچ سرمربی ایران هفته‌ی پیش با وجود مصدومیت این بازیكن از او خواست برای دیدار انتخابی جام جهانی برابر كره‌ی شمالی به پیونگ یانگ بیاید.

ایوانكوویچ در این باره گفت:« دایی كاپیتان ما و بخش مهمی از تیم است و برای بیشتر شدن انگیزه و روحیه‌ی ایران ارزش فراوانی دارد.»