تبیان، دستیار زندگی
بشر امروز اگر بخواهد با انجیل مسیح و تورات موسی راه برود مثل آن است که آدمی با قامت بلند و ارتفاع دو متر، عصای کودک پاشکسته‏ی پنج ساله‏ای را به کف گیرد و بخواهد راهی دراز و طولانی را طی کند. تردیدی نیست که همین عصا او را خسته و زمین‏گیر کرده و او را به مق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باران حکمت(35)

(تفسیر تمثیلی قرآن)

موسی

عصایی بزرگتر از عصای موسی (ع)

اشاره:

درسلسله مباحث تفسیری "باران حکمت"، که به صورت روزانه پیشکش حضورتان می شود، برآنیم تا در هر نوبت، کام جانتان را با یک شاخ نبات مثال از مفاهیم بلند سوره بقره شکربار کنیم.

تفسیر آیه: وَالَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یوقِنُونَ(البقرة/4)

و آنان که به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین) نازل گردیده، ایمان می‌آورند؛ و به رستاخیز یقین دارند.

امروز امیر در میخانه تو بی تو

عصای روشن دلان را دیده‏ای که قطعه قطعه است و هر کدام روی دیگری سوار می‏شود، خداوند نیز وسیله پیامبران عصایی در اختیار انسان‏ها گذاشت تا دل‏هاشان را روشن کرده و راه را نمایان سازند.

بدرستی هر پیامبری قطعه‏ای آورد که هر کدام به اندازه میزان درک و فهم و بینش مردم زمانه خود بود. ولی به قول سعدی:

آنچه دیدی بر قرار خود نماند

زیرا در گذر زمان میزان اندیشه و نگاه مردم بالا رفت و خداوند نیز قطعه‏ای بر آن قطعه نهاد یعنی پیامبری دیگر فرستاد، تا به امروز که خداوند، آخرین سفیر خود را فرستاده‏ات آنهم با عصایی بلند، به بلندای قامت فهم و اندیشه بشر امروز.

امروز امیر در میخانه تویی تو

بشر امروز اگر بخواهد با انجیل مسیح و تورات موسی راه برود مثل آن است که آدمی با قامت بلند و ارتفاع دو متر، عصای کودک پاشکسته‏ی پنج ساله‏ای را به کف گیرد و بخواهد راهی دراز و طولانی را طی کند. تردیدی نیست که همین عصا او را خسته و زمین‏گیر کرده و او را به مقصد نخواهد رساند.

از سوی دیگر کسی که پیامبر خاتم (صلی‏الله علیه واله وسلم) همراه شود گویی تمامی آن نازنینان را همراهی کرده و سخنان همه آنها را به کار بسته و از تمامی آنها پیروی کرده باشد.

از درم ها نام شاهان بر کنند

نام احمد تا ابد بر می‏زنند

نام احمد نام جمله انبیاست

چون که صد آمد نود هم پیش ماست

اگر قرآن را نیز «مصحف» می‏نامند از همین روست.

مصحف جایی است که صحیفه‏ها در آنجا نگهداری می‏شود.

شاید در مجالس ترحیم جعبه‏هایی بزرگ را دیده باشید که در آن قرآن‏های سی پاره قرار می‏دهند.

نام آن جعبه‏ها «مصحف» است.

یکی از نام‏های قرآن کریم نیز «مصحف» می‏باشد، چرا که تمامی صحیفه‏هایی که بر پیامبران پیشین نازل شده است، مضمون و محتوای آن یک‏جا در این کتاب آمده است.

جهت توضیح بیشتر یادآور شوم که: خداوند بر پاره‏ای پیامبران کتاب نازل کرد، و کتاب‏ها عبارتند: از تورات، انجیل، زبور و قرآن کریم و بر پیامبرانی نیز صحیفه فرستاد که گفته‏اند تعداد آن به صد صحیفه می‏رسد. حال قرآن افزون بر آنچه بر خود پیامبر نازنین اسلام صلی‏الله علیه واله وسلم نازل شده است، برخوردار از همه آن کتاب‏ها و صحیفه‏ها نیز می‏باشد.


تالیف: حجت الاسلام محمد رضا رنجبر

تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری