تبیان، دستیار زندگی
ساسان پناهیان، مدیر موسسه «راز حروف سربی» در نشست رونمایی رمان «گمگشته در مسیر» در سرای اهل قلم، كتاب را بخش مهمی از فرهنگی دانست كه فراموش شده و نقش تجارت كتاب را در تعالی آن حایز اهمیت توصیف كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهميت نقش تجارت در تعالي كتاب
پناهیان

ساسان پناهيان، مدير موسسه «راز حروف سربي» در نشست رونمايي رمان «گمگشته در مسير» در سراي اهل قلم، كتاب را بخش مهمي از فرهنگي دانست كه فراموش شده و نقش تجارت كتاب را در تعالي آن حايز اهميت توصيف كرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) مراسم رونمايي كتاب «گمگشته در مسير» نوشته سهراب آيينه‌چيان، به همت موسسه «راز حروف سربي»كه در زمينه تبليغات و معرفي كتاب فعاليت مي‌كند، انجام شد و پناهيان،‌ مدير اين موسسه، در ابتدای اين مراسم كه عصر ديروز(سه‌شنبه، 24 آذر) در سراي اهل قلم برگزار شد، ‌گفت: اميدواريم نگاه ما به كتاب، نگاهي فانتزي نباشد. ما براي اين در اينجا گرد آمده‌ايم كه صندلي‌هاي خالي، در جلسات آينده، توسط نويسنده‌هاي ديگر، پر و پرتر شوند.

وي افزود: توجه به وجه تجاري كتاب، نقطه قوتي براي آن به شمار مي‌آيد و من فكر مي‌كنم اين قبيل برنامه‌ها قدم موثري در فرآيند رشد و توليد كتابند.

مدير موسسه «راز حروف سربي» همچنين درباره محورهاي ديگر فعاليت اين موسسه افزود: هدف اصلي اين موسسه، گسترش آگاهي و خود‌آگاهي جمعي نسبت به كتاب است. ما كارمان را با تبليغات تخصصي براي فروش كتاب انجام مي‌دهيم. تورهاي مسافرتي، معرفي كتاب در سايت‌هاي مختلف و برقراري زمينه‌هاي ايجاد آشنايي‌هاي فعال و هدفمند در اقصي نقاط دنيا با هنرمندان و نويسندگان، از جمله فعاليت‌هاي ما است.

در ادامه علي‌الله سليمي كه اجراي اين نشست را بر عهده داشت، گفت: البته براي هر كتاب قابل توجهي مي‌تواند جشني گرفته شود. مسلما با توليد برنامه‌هايي از اين دست براي كتاب، خلا محروميت بازار كتاب تا حدود زيادي برطرف مي‌شود.

اين برنامه در حالي ادامه يافت كه بخش ديگري از آن به پخش نماهنگي از مصاحبه پناهيان، با آيينه‌چيان، نويسنده كتاب، اختصاص داشت.

سليمي سپس در ادامه اين برنامه با توضيحاتي درباره رمان«گمگشته در مسير» گفت: دراين رمان مفاهيمي مانند عشق و مرگ در هم تنيده شده‌اند و داستان آن درباره شخصي است كه به كما مي‌رود و در فضاي سوررئال اتفاقاتي را مي‌بيند كه نگرش او را نسبت به زندگي تغيير مي‌دهد.

سليمي توضيح داد: اين كتاب با طيف خاصي از خوانندگان ارتباط برقرار مي‌كند و فضاي آن با وجود ‌آنكه فضاي زندگي امروزي است و در سال‌هاي اخير اتفاق مي‌افتد، در مرز بين دو دنياي واقعي و فرا واقعي حركت مي‌كند و ما چون دنياي داستان است، آن را باور مي‌كنيم.

قسمت ديگري از اين جلسه رونمايي، به سخنراني آيينه‌چيان درباره انگيزه‌هايش براي نوشتن اين كتاب اختصاص داشت. او كه فارغ‌التحصيل رشته پزشكي عمومي است، گفت: من براي حرف زدن در برنامه امروز متني را آماده نكرده‌ام. فقط مي‌خواهم بگويم كه از همه كساني كه در اين مسير براي من ايجاد فضا كرده‌اند و مجالي را براي ابراز اين تجربه به من داده‌اند، تشكر مي‌كنم.

سليمي نيز بعد از صحبت‌هاي آيينه‌چيان، درباره وجوه ديگري از اين كتاب سخن گفت و توضيح داد: در اين كتاب راوي داريم كه حتي اشياي پيرامونش را تنها از زاويه نگاه خودش مي‌بيند و بر اين اساس عشقي غيرحقيقي به سراغش مي‌آيد و عشق واقعي براي او در فصل‌هاي بعد اتفاق مي‌افتد.

آيينه‌چيان نيز درباره برخي ابعاد دروني اين داستان گفت: همه ما در زندگي دچار دوگانگي مي‌شويم. من در اين داستان فقط احساسات و نظرم را بيان كردم و دوست داشتم فضاي جديدي براي برخي افكار ايجاد شود. از نگاه من كاري نيست كه آدميزاد نتواند انجام دهد و در طبيعت همه چيز وجود دارد؛ اين ما هستيم كه بايد قانون استفاده از آنها را پيدا كنيم.

وي اضافه كرد: هدف من به هيچ وجه فروش كتاب نيست و انگيزه‌هايي فراتر از اين داشتم. خواسته من اين بوده كه اين كتاب يك انرژي شود كه اصل آن انرژي، خوانندگان هستند.

اجراي نمايشي براساس بخشي از داستان «گمگشته در مسير» برنامه بخش ديگري از اين نشست رونمايي بود.

بخش پاياني اين نشست نيز به صحبت‌هاي سالومه پدرام، مدير نشر «هخامنش» اختصاص داشت. وي با اشاره به برخي اهداف اين انتشاراتي در چاپ آثار نويسندگان نوقلم و داراي ذوق گفت: اميدوارم اين برنامه‌ها فرصتي باشند براي كساني كه مي‌توانند در عرصه خلق كاري انجام دهند و در اين مسير به مرحله‌اي متعالي برسند؛ چون اين مرحله در واقع رسيدن به خودشان است.

كتاب «گمگشته در مسير» نوشته سهراب آيينه‌چيان، تابستان امسال(88) از سوي نشر «هخامنش» روانه بازار كتاب شد.