تبیان، دستیار زندگی
در این شرایط حساس و آسیب‌پذیر، مشاوره با فرد جوان دیگری از جنس مخالف ممكن است شما را در معرض خطر درگیر شدن در رابطه دیگری قرار دهد كه به احتمال زیاد منطقی و سنجیده نیست و پایان خوشی نخواهدداشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر خیانت‌ دیدید دست نگه دارید!

خیانت دارای پیامدهای مخربی در رابطه میان زوجین به همراه دارد . در اینجا برخی از واكنش‌های متداول ـ به‌خصوص واكنش‌هایی را كه در مدت كوتاهی پس از این اتفاق از فرد سر می‌زند ـ بررسی می‌كنیم و سپس، راه‌حل‌هایی برای كنار آمدن بهتر با این موقعیت ارائه خواهیم كرد. یكی از شایع‌ترین واكنش‌هایی كه فرد خیانت‌دیده از خود نشان می‌دهد خشم و انزجار فراوان از فرد مقابل است كه ممكن است آن را به صورت فكر خیانت و مقابله به مثل، كشتن و از بین بردن طرف مقابل یا رقیب یا هرگونه صدمه دیگر به فرد یا موقعیت اجتماعی و احترام و آبروی او نشان دهد.

خیانت

از سوی دیگر، فرد به احتمال زیاد ممكن است دچار افكار مربوط به سرزنش خود شود و به دنبال نشانه‌هایی مبنی بر وجود عیب یا مشكلی در خودش باشد. این اتفاق می‌تواند تا حدی شدت پیدا كند كه فرد را به سوی خودكشی و یا از سوی دیگر تلاش‌های افراطی و نالازم برای تغییر خود ـ حتی تا سرحد جراحی‌های پرهزینه و خطرناك زیبایی ـ بكشاند. اگرچه برخی از این واكنش‌ها تا حدی طبیعی هستند و اصولاً نمی‌توان از فرد خیانت‌دیده انتظار داشت غمگین یا عصبانی نباشد، می‌توان با اتخاذ راه‌حل‌های درست‌تر و پخته‌تر واكنش درست‌تری انتخاب كرد. برخی از راهكارهایی را كه در این زمینه می‌تواند مفید باشد در این جا بررسی می‌كنیم.

 دست نگه دارید

پس از پی بردن به خیانت خیلی‌ها دست به اقداماتی می‌زنند كه بعدها خودشان را شرمنده و پشیمان می‌كند. این كارها ممكن است رفتارهایی چون تلفن زدن به دوستان، والدین یا همكاران فرد مقابل و بردن آبروی او در برابر دیگران، راه‌انداختن دعوا و سروصدای زیاد در محل كار او، موارد شدیدی مانند شروع یك رابطه جدید یا درگیر شدن در روابط نامشروع بدون چارچوب و حساب‌نشده صرفاً برای انتقام گرفتن از فرد مقابل را شامل شود. بنابراین، به نظر می‌رسد كه بیش از هر چیز صبر و تحمل زیاد و جلوگیری از هر اقدام غیر عاقلانه‌ای دارای اهمیت فراوانی است.

وقفه می‌تواند به شما در تحمل كردن این مسئله و كنارآمدن با آن كمك‌های فراوانی كند. پس از نوشتن و مرور آنچه نوشته‌اید،‌ خودتان به بسیاری از افكار نادرست یا افراطی خود پی می‌برید

یكی از مهم‌ترین نكاتی كه در اینجا باید ذكر كرد این است كه حتماً از برقراری ارتباط با فرد دیگری برای جبران خلأ فرد مقابل یا تلافی كار او اجتناب كنید. در بسیاری از موارد، پس از مشاوره، با بررسی اوضاع و یا كاهش التهاب و ناراحتی ناشی از این امر و پشیمانی فرد مقابل، ممكن است دو طرف تصمیم بگیرند به ارتباط خود ادامه دهند. در اینجا، حضور فرد سوم (یا به عبارتی، چهارم) كه صرفاً برای پوشاندن خلأ فرد خیانت‌دیده یا انتقام از او وارد ماجرا شده است، بسیار مشكل‌ساز خواهدبود. مرد جوانی كه از ارتباط خود با نامزدش بسیار راضی است. به رغم علاقه شدید به نامزدش، فریب دختری جوان را خورد اما نامزدش با صبر و حوصله پس از پی بردن به موضوع توانسته بود برخوردی منطقی نشان دهد و ارتباط خود را حفظ كند.

 بنویسید

یكی از بهترین و كاركشته‌ترین مشاورانی كه می‌توانید در شرایط سختی به او تكیه كنید صبر و تحمل است. شاید یكی از بهترین راه‌ها برای به‌كار گرفتن این مشاور نوشتن هر چیزی است كه در دل دارید. وقتی دفتری برمی‌دارید و هر چه در دل دارید در آن می‌نویسید، بیش از هر چیز بین احساسات و هیجان‌هایی كه در آن لحظه دارید و رفتارهایی كه ممكن است از شما سر بزند وقفه ایجاد می‌كنید. این وقفه می‌تواند به شما در تحمل كردن این مسئله و كنارآمدن با آن كمك‌های فراوانی كند. پس از نوشتن و مرور آنچه نوشته‌اید،‌ خودتان به بسیاری از افكار نادرست یا افراطی خود پی می‌برید و می‌توانید با آنها منطقی‌تر برخورد كنید.

مرد

برای مثال، یكی از افكاری كه پس از متوجه شدن این امر ممكن است به ذهن خطور كند این است كه «او مرا احمق فرض كرده و به من دروغ گفته. بهش نشان می‌دهم كه احمق كیست.» این فكر می‌تواند به طیف وسیعی از رفتارهای نابهنجار و غیر منطقی منجر شود، ولی با نوشتن و مرور آن، پس از مدتی، احساس و هیجان همراه با آن ملایم‌تر و قابل تحمل‌تر شود. وقتی التهاب و خشم ناشی از این فكر كاسته شود، می‌توان آن را با افكار دیگری مانند «احتمالاً امیدوار بوده كه من این موضوع را نفهمم» یا «حتی اگر چنین فكری داشته، من هوشمندتر از این حرف‌ها هستم» و یا هر فكر منطقی دیگری جایگزین كرد.

هنگامی كه پس از فهمیدن مسئله به این فكر می‌افتید كه «حتماً اشكالی در كار من بوده كه او مرا كافی نمی‌داند»، می‌توان با مكث و صبر اندكی متوجه این مسئله شد كه «اگرچه احتمال دارد مشكلی در رابطه باشد، مسلماً این مسئله صرفاً تقصیر من نیست» یا «من می‌دانم چیزی برایش كم نگذاشته‌ام، پس مشكل صرفاً از سوی من نیست» عبارت‌های مناسب‌تر و تسكین‌بخش‌تری هستند.  نوشتن و مرور هر آنچه ممكن است در آن لحظه ذهن شما را مشغول كند مزیت دیگری نیز دارد: درباره خودتان و كاستی‌ها و حتی مشكلاتتان نكات بسیاری می‌آموزید. مرور كردن و خواندن دوباره فكرها و یادداشت‌ها و تلاش برای سروكله‌زدن با آنها و یافتن جایگزین منطقی‌تری برای آنها، هم با مشغول كردن ذهن شما، التهاب و ناراحتی مربوط به ماجرا را می‌كاهد و هم به شما در حل منطقی‌تر مسئله كمك می‌كند.دختر جوانی كه برای بار دوم از نامزد جدید خود خیانت دیده بود در پی یافتن راه‌حل به مشاور مراجعه كرد و پس از درك این مسئله كه مشكل اصلی در خود او نیست، توانست احساس بهتری پیدا كند و راحت‌تر با این مسئله كنار بیاید.

مشاوره با فرد جوان دیگری از جنس مخالف ممكن است شما را در معرض خطر درگیر شدن در رابطه دیگری قرار دهد كه به احتمال زیاد منطقی و سنجیده نیست و پایان خوشی نخواهدداشت.

 درد دل و مشورت كنید

در مواقعی كه چنین مشكلی روی می‌دهد و از آنجا كه این امر با ناراحتی و پریشانی بسیاری همراه است، مشورت و درد دل كردن با فردی دیگر می‌تواند بسیار كمك‌كننده و تسكین‌بخش باشد. اما باید در انتخاب كسی كه با وی مشورت می‌كنید دقت زیادی داشته باشید، زیرا خیلی از افراد ممكن است برای این كار مناسب نباشند. برای مثال، دوستی را كه خود تجربه مشابهی داشته ـ اگرچه ممكن است شما را خوب درك كند ـ برای مشورت انتخاب نكنید. این دوست شكست خورده ممكن است به خاطر همدلی و برانگیخته شدن احساسات مشابه در خودش و وارد كردن مسائل شخصی‌اش، شما را به بیراهه بكشاند یا آتش غم و اندوه شما را شعله‌ورتر كند. همچنین كسانی كه ممكن است در آینده با هر دو نفر سروكار داشته باشند و دانستن این مسئله باعث ازبین رفتن آبروی فرد مقابل نزد او می‌شود برای مشاوره مناسب نیستند. این را به خاطر داشته باشید كه از بین رفتن آبروی فرد مقابل به ضرر خود شما خواهدبود.

از سوی دیگر، در این شرایط حساس و آسیب‌پذیر، مشاوره با فرد جوان دیگری از جنس مخالف ممكن است شما را در معرض خطر درگیر شدن در رابطه دیگری قرار دهد كه به احتمال زیاد منطقی و سنجیده نیست و پایان خوشی نخواهدداشت. مریم پس از به هم زدن رابطه با همسرش، متوجه شد كه یكی از دوستان وی برای حمایت و دلداری او تلاش زیادی می‌كند. واز دریافت حمایت مردانه‌اش لذت می‌برد، تا جایی كه روزی متوجه شد وابستگی‌اش به همسر به این فرد منتقل شده است. به نظر می‌رسد مشورت با افراد میانسال یا همجنس که به تجربه و خرد آنها اطمینان داریم و می‌توانیم به رازداری و كمك ایشان اعتماد كنیم، بهترین گزینه برای مشورت و كمك گرفتن است.

 بخوانید

با گشتی در بازارهای كتاب می‌توانید كتاب‌های خودیاری مناسبی پیدا كنید كه به شما در درك و فهم مسئله خیانت و كنار آمدن با آن كمك كنند.  خواندن كتاب‌های مرتبط با این قضیه مانند «چرا بعضی مردها خیانت می‌كنند؟» یا كتاب‌هایی كه به طور كلی در كنار آمدن با مشكلات و ناراحتی‌ها به ما كمك می‌كنند یكی از راه‌هایی است كه می‌تواند علاوه بر حل مشكل كنونی، در آماده كردن فرد برای مقابله با مشكلات بعدی نیز راهگشا باشد.

سپیده دانایی

تنظیم برای تبیان:کهتری

مقالات مرتبط

نمونه هایی که خوب نیستند

چگونه عزیز همسرمان باشیم؟

همسری با شم پلیسی

اطاعت از همسر ،تا کجا؟

ساختن یا سوختن فردا

عروس ودامادی جاودانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.