تبیان، دستیار زندگی
کنفدراسیون فوتبال آسیا اسامی اسپانسر های اصلی فصل جدید لیگ حرفه ای آسیا را اعلام کرد و نام آنها را همراه با لوگوی این کمپانی ها روی سایت اینترنتی خود قرار داد ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال حذف ایرانی ها از آسیا

آرم لیگ قهرمانان آسیا

كنفدراسیون فوتبال آسیا اسامى اسپانسرهاى اصلى فصل جدید لیگ حرف هاى آسیا را به صورت رسمى اعلام كرد و نام آنها را همراه با لوگوى این كمپانى ها روى سایت اینترنتى خود قرار داد تا زمینه براى آشنایى كاربران و علاقه مندان با حامیان مالى این مسابقات فراهم شود.

در این میان برخى اسامى كاملاً آشنا بود، شركت هایى همچون: اپسون ، كیوتل، نایك و ... همچنین نام هواپیمایى امارات هم در زمره حامیان مالى هشتمین دوره لیگ حرف هاى ثبت شده كه با توجه به قرارداد طولانى مدت آنها با كنفدراسیون فوتبال آسیا امر عجیبى به نظر نمى رسد اما نام یك شركت در میان اسپانسرها بسیار عجیب و دور از ذهن به نظر می رسد.

«كوئست نت»  این نامى است كه اسپانسر جدید «AFC» یدک می کشد، شركتى كه طى سال های اخیر حداقل در فوتبال نامى آشنا به نظر نمى رسد و جالب اینجا بود كه در بخش فارسى سایت كنفدراسیون هم لوگوى آن شركت به طرز عجیبى حذف شده بود اما در صفحه انگلیسى كاملاً خودنمایى مى كند.

شرکت های هرمی

اما ریشه «كوئست نت » (QUESTNET) به کجا ختم می شود؟

وقتى روى مارك كوئست نت در سایت كنفدراسیون كلیك مى كنیم یا نام آن را در اینترنت جستجو مى كنیم، به یك جواب واحد مى رسیم كه بر صفحه مانیتور نقش مى بندد: «دسترسى به این سایت بنابر دستور مقامات قضائى امکان پذیر نمی باشد»

واقعیت امر این است كه كوئست نت از جمله  كمپانى هایى است كه از آن با عنوان «شركت هاى هرمى» در ایران یاد مى شود و فعالیت آن در  ایران و اغلب كشورهاى اروپایى ممنوع است.

احتمال حذف ایرانی ها از آسیا

خروج احتمالى نمایندگان ایران

تبلیغ شركت هاى تولیدكننده AFC براساس قوانین مشروبات الكلى و كمپانى هاى رواج دهنده قمار در تمام مسابقاتى كه زیر نظر آن برگزار مى شود، ممنوع است اما ظاهراً فعالیت شركت هاى هرمى از نظر كنفدراسیون ممنوع نبوده و جالب اینجاست كه با این شركت قراردادى طولانى مدت هم منعقد شده كه به احتمال زیاد جام ملتها را هم دربر مى گیرد. به این ترتیب هنگام برگزارى لیگ حرفه اى تابلوهاى كوئست نت باید در تهران، كرمان و اصفهان كنار زمین نصب شود اما طبق قوانین رسمى ایران تبلیغات شركت هاى هرمى در ایران ممنوع بوده و نمى توان از فضاى ورزشى براى تبلیغ چنین شركتى  استفاده كرد، به همین خاطر فدراسیون فوتبال دو راه درپیش دارد؛ اول مذاکره با AFC براى حل مسالم تآمیز ماجرا و یا خارج AFC كردن تیم هاى ایرانى از این مسابقات!

هیأت رئیسه تصمیم مى گیرد

در این میان براى اینكه یكطرفه به قاضى نرفته باشیم، با مدیران فدراسیون هم تماس گرفتیم. مهدى محمدنبى دبیر كل فدراسیون در این مورد گفت: اگر واقعا ً برایمان مسجل شود كه كوئست نت یك شركت هرمى باشد، قطعاً مسئله را در هیات رئیسه مطرح كرده و مذاكره با AFC را آغاز مى كنیم. ما با كنفدراسیون تعامل داریم اما قوانین شرعى و منافع ملى برایمان بسیار مهم است.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری