تبیان، دستیار زندگی
زمانی‌که یک شاعر معتقد است شاهرخی او را با حافظ آشنا کرده، بدان معناست که شاهرخی توانسته او را به قرآن متصل کند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکوه جذبه عشق

شاهرخی تلفیقی از علم، ادب و اخلاق بود

شکوه جذبه عشق

حسن بنیانیان، رییس حوزه هنری در مراسم «شکوه جذبه عشق» (نکوداشت محمود شاهرخی) نخستین ویژگی شاهرخی را اخلاق و منش او دانست که توانسته با تلفیقی از علم، ادب، اخلاق و دلسوزی، اطرافیانش رامجذوب خود کند. در این آیین، محمد صوفی، معاون صدای ایران، مشفق کاشانی، حمید سبزواری، علی معلم دامغانی، علی موسوی گرمارودی، ساعد باقری، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، فاضل نظری، عباس براتی پور و...خانواده شاهرخی و جمعی دیگر از علاقه مندان حوزه شعرنیز حضور داشتند.

عصر دوشنبه (23 آذر) در تالار اندیشه حوزه هنری مراسم «شکوه جذبه عشق»(نکوداشت محمود شاهرخی) با حضور حسن بنیانیان، رئیس حوزه هنری، محمد صوفی، معاون صدای ایران، مشفق کاشانی، حمید سبزواری، علی معلم دامغانی، علی موسوی گرمارودی، ساعد باقری، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، فاضل نظری، عباس براتی پور، حسین آهی، سعید یوسف‌نیا، خانواده شاهرخی و جمعی دیگر از شاعران و علاقه مندان حوزه شعر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، بنیانیان با تاکید بر این نکته که نهادهایی چون حوزه هنری و سازمان صدا و سیما بیش از هر نهاد دیگری مدیون شاهرخی و استادان و شاعرانی چون او هستند، گفت: زمانی‌که چنین افرادی از میان ما می‌روند هریک از ما از زاویه‌ای، بیشتر متاثر می‌شویم. این امر نشان از وجوه مختلف شخصیتی این افراد دارد.

وی ادامه داد: در چند روز اخیر سعی داشتم با شاگردان شاهرخی صحبت کنم تا این شخصیت فرهنگی و ادبی را از زوایای دیگری بشناسم و به طور طبیعی یک وجه مشترک میان سخنان شاگردان شاهرخی مبنی بر منش و اخلاق نیکوی شاهرخی وجود داشت.

بنیانیان به این سخن برخی از شاگردان شاهرخی که او ما را با حافظ آشنا کرد، یادآور شد: زمانی‌که یک شاعر معتقد است شاهرخی او را با حافظ آشنا کرده، بدان معناست که شاهرخی توانسته او را به قرآن متصل کند.

وی افزود: باید یاد گرفت چگونه در زمان حیات استادانی چون شاهرخی از تجربیات و وجود آن‌ها بهره گیریم تا بتوانیم جریان اندیشه‌ای آن‌ها را ادامه دهیم.

سبز‌واری: قدر شاهرخی را نشناختیم

در ادامه این نشست حمید سبزواری با ابراز تاسف از درگذشت محمود شاهرخی به قرائت دو سروده که یکی را بر اساس شعری از شاهرخی سروده بود و دیگری در وصف شاهرخی بود، پرداخت.

مشفق کاشانی: 11 کتاب با همکاری شاهرخی منتشر کردم

مشفق کاشانی از دیگر افرادی بود که در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و به سابقه آشنایی و همکاری‌اش با شاهرخی اشاره و تصریح کرد: حدود 30 سال افتخار آشنایی و شاگردی شاهرخی را داشتم. در زمینه انتشار کتاب نیز همکاری‌هایی داشتیم که حاصل آن انتشار هشت مجموعه درباره ائمه اطهار(ع) شد.

وی ادامه داد: دلیل انتشار این مجموعه این بود که مداحان اغلب اشعار درخوری را در اختیار نداشتند و شاهرخی همواره اصرار بر انجام چنین کاری داشت. همچنین دو کتاب یکی سوگنامه امام خمینی(ره) و دیگری در ارتباط با حادثه خونبار مکه، توسط نشر سروش و با همکاری من و شاهرخی منتشر شد.

مشفق کاشانی از شاهرخی به عنوان منظم‌ترین عضو شورای شعر وزارت ارشاد یاد کرد و افزود: حادثه بم، شاهرخی را از پا انداخته بود اما هرگز سبب نشد تا او از فعالیت هنری و ادبی‌اش بکاهد.

وی به آخرین همکاری‌اش با شاهرخی که در حال حاضر در مرحله انتشار است، اشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه شامل انتخاب و انتشار اشعاری از ابتدا شعر فارسی تا زمان حال است که در دسترس همگان قرار ندارد.

این شاعر تاکید کرد: شاهرخی حافظه فوق‌العاده‌ای در به ذهن سپردن اشعار داشت و بیش از 90 درصد شاهنامه را از بر بود.

وی سخنان خود را با قرائت سروده‌ای در وصف شاهرخی به پایان رساند.

معلم دامغانی: مدیون کرامت‌های شاهرخی هستم

در ادامه این مراسم علی معلم دامغانی به قرائت قطعه شعری عربی پرداخت و در ادامه این شعر را به فارسی ترجمه کرد و گفت: همواره خود را مدیون شاهرخی و کرامت او می‌دانم. در هم‌نشینی با این فرد تجربیات بسیاری آموختم و متاسفم که اکنون دیگر در میان ما نیست.

موسوی گرمارودی: مهربانی در وجود شاهرخی نهادینه شده بود

علی موسوی گرمارودی نیز در بخشی از این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و به سابقه آشنایی با شاهرخی و همسایگی‌اش با او اشاره و تصریح کرد: شاهرخی هرگز از بیماری و سختی‌ها گلایه‌ای نمی کرد. از سوی دیگر فضایل اخلاقی بی شمار او مقدم بر دیگر ویژگی‌های شخصیتی‌اش بود.

وی ادامه داد: آرامش، نرمش و اخلاق خوش از ویژگی‌های اساسی شخصیت شاهرخی بود. همچنین جایگاه والایی در حوزه معارف اسلامی، ایرانی و شعر داشت.

شاهرخی هرگز از بیماری و سختی‌ها گلایه‌ای نمی کرد. از سوی دیگر فضایل اخلاقی بی شمار او مقدم بر دیگر ویژگی‌های شخصیتی‌اش بود.

باقری: شاهرخی مشوق صادق جوانان بود

ساعد باقری دیگر سخنران این مراسم، از شاهرخی به عنوان شاعری برجسته و توانا و محققی یگانه و جان آگاه یاد کرد و گفت: شاهرخی در قلمرو زبان فارسی به ویژه متون عرفانی مسلط بود. همچنین سروده‌های درخوری درباره انقلاب و دفاع مقدس داشت.

وی افزود: شاهرخی را به عنوان نویسنده‌ یا پیشکسوت و صاحب سبک برنامه‌های ذوقی و عرفانی رادیو می‌شناسند و همواره مشوق صادق و دستگیر جوانان بود.

باقری با تاکید بر صدق و صفای باطن شاهرخی اظهار داشت: این ویژگی‌ها در ذهن ما رسوب کرده و البته باید به یاد داشت که چنین ویژگی‌هایی ریشه در توحید و یگانه شدن او در محبت محبوب یگانه دارد.

وی در پایان به پیوند شاهرخی با ائمه اطهار و به ویژه حضرت علی(ع) اشاره و تشریح کرد: انس و الفت حقیقی و قلبی شاهرخی با نهج‌البلاغه ستودنی نیست. در کلام شاهرخی آثار یگانه شدن در توحید پدیدار بود اما بیش از آن‌چه که می گفت، چگونه گفتن او اهمیت داشت و در مخاطب اثر می‌گذاشت.

صوفی: شاهرخی در عرصه شعر انقلاب حضور موثر داشت

محمد صوفی، معاون صدا نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: حدود 30 سال است در عرصه فرهنگ و ادب فعالم و از نزدیک با فعالیت شاهرخی آشنا بوده‌ام. این شاعر بزرگ همواره در احساس وظیفه نسبت به شعر و ادب فارسی و پاسداشت زبان فارسی و تجلیل و تکریم از مباحث کهن زبان فارسی اهتمام وافر داشت.

وی در پایان به حضور موثر شاهرخی در شعر انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد.

بیگی حبیب‌آبادی: شاهرخی گره‌گشای مفاهیم ادبیات کهن بود

پرویز بیگی حبیب‌آبادی آخرین سخنران این مراسم گفت: از سال 1359 با شاهرخی آشنا شدم و نخستین‌بار او را در جلسه حوزه هنری ملاقات کردم.

وی ادامه داد: جلسات شعر آن دوران با حضور 12 تا 13 نفر از شاعرانی چون سپیده کاشانی، مهرداد اوستا، محمود شاهرخی، علی معلم و مشفق کاشانی برگزار می‌شد. عصر هر پنج‌شنبه شاهرخی شرح غزل‌های حافظ را به ما می‌آموخت.

بیگی حبیب‌آبادی در پایان اظهار داشت: در طول این 30 سال هرگاه با مشکلی در زمینه خواندن و یا درک مفاهیم شعری در دیوان حافظ ، کلیات شمس ، مثنوی یا سعدی مواجه می‌شدیم، شاهرخی گره‌گشای این مشکلات بود.

در پایان این مراسم، لوح یادبود و هدایایی از سوی رادیو فرهنگ و حوزه هنری به خانواده شاهرخی اهدا شد.

اجرای برنامه توسط گلریز و سراج از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

مراسم نکوداشت محمود شاهرخی با عنوان «شکوه جذبه عشق» عصر دوشنبه از ساعت 14 و 30 دقیقه تا 17 در تالار اندیشه حوزه هنری با حضور خانواده شاهرخی و جمعی از شاعران و علاقه مندان حوزه شعر از سوی شبکه رادیویی فرهنگ و حوزه هنری برگزار شد.

خبرگزاری کتاب ایران

مطالب مرتبط:

مرگ ار مقدر است ندارم شکایتی

ایستاده با قلم

مرغ آه

چون لاله جگر خونم از داغ شقایق ها

مصاحبه با استاد محمود شاهرخی

 

تنظیم:بخش ادبیات تبیان