تبیان، دستیار زندگی
میراث فرهنگی و هنرهای تجسمی نخستین جشنواره دانشجویی معماری و شهرسازی عصر شنبه 23 آذر ماه با همکاری فرهنگستان در دانشگاه تهران آغاز به کار کرد. به گزارش خبرنگار هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، این جشنواره با حضور میر ح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر گزاری دانشجویان ایران – تهران

سرویس میراث فرهنگی و هنرهای تجسمی

نخستین جشنواره دانشجویی معماری و شهرسازی عصر شنبه 23 آذر ماه با همکاری فرهنگستان در دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، این جشنواره با حضور میر حسین موسوی - رئیس فرهنگستان هنر ، دکتر مصطفی معین- وزیر علوم ، محمد بهشتی- رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور ، دکتر رضا فرجی دانا- رئیس دانشگاه تهران ، دکتر عزیزی – رئیس دانشکده هنرهای زیبا ، دکتر پیروز حناچی – معاون معماری و شهر سازی وزارت مسکن و شهرسازی و استادان و دانشجویان معماری از سراسر کشور ، در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز به کارکرد.

در این مراسم پس از ارائه گزارشی از روند عملکرد این جشنواره دانشجویی توسط دکتر عزیزی – رئیس دانشکده  هنرهای زیبای دانشگاه تهران و رئیس شورای اجرایی جشنواره ، دکتر مصطفی معین وزیر علوم ، تحقیقات و فن آوری ، به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر معین ، رشد کمی و کیفی دانشگاه در دو دهه گذشته را بدان معنا دانست که جامعه ایرانی بیش از هر زمان بهره مند از خرد نقادانه است و این وجدان بیدار در جامعه جدید به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست .

به گفته وزیر علوم ، واقعیت های زیادی رخ نموده که چهره ایران و جهان را در مقایسه با دهه های پیشین دگرگون کرده است .

معین بیان کرد : با این واقعیت ها عناد نورزیم ، که نسل جوان همانند ما توجیه گر نسل گذشته و راضی به وضعیت موجود نیست. نمی توان خلاء موجود در کشور را با تبیلغات ، فضای احساس یا خشنونت و اعتدال سیاسی پر کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: این نسل نیازمند سخن تازه است ؛ باید اجازه دهیم دانشگاه رسالت واقعی خود را که اساس مبانی ، فرهنگ و اصول ملی و اسلامی است با نگاه به دریافت های جدید جهانی در پیش گیرد.

دکتر معین تاکید کرد : باید به صفت نقادانه این نهاد بزرگ ( دانشگاه ) اطمینان کنیم ؛ حتی اگر زبان تیز بر ما می گشاید ، از سر خود بگذرانیم و کمک کنیم تا باز هم ثمر شیرینی ازاین درخت بروید.

در ادامه این برنامه ، نمایشگاه آثار دانشجویی توسط دکتر معین ، با حضور مهندس بهشتی ، دکتر فرجی دانا ، دکتر عزیزی ، دکتر حناچی و دکتر حجت ، افتتاح شد.

در حین بازدید وزیر علوم از نمایشگاه ، بحث توسعه دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ، عنوان و مشکلات موجود ، کمبود امکانات و محدودیت فضا در دانشکده هنرهای زیبا ، از سوی مسوولان دانشگاه تهران مطرح شد.

مسوولان این دانشگاه ، از وزیر قول گرفتند که طرح توسعه را به زودی محقق کند. وزیر هم پیشنهاد کرد در نشستی با حضور آقای خاتمی  چنین صحبت هایی مطرح شود ؛ تا تصمیم جدی در این باره اتخاذ گردد.

فرجی دانا نیزاذعان داشت : این دانشکده به خاطر برخی مسایل مطرح در طی این 20 سال مهجور مانده و باید به آن توجه بیشتری داشت.

دکتر معین در جریان بازید خود از نمایشگاه ، خبرداد که دولت طرحی را به تصویب رسانده تا دانشگاه ها بتوانند تشکیلات سازمانی خود را به تصویب رسانند . یعنی اگر بتوانند کار را گسترش دهند ، می توانند گروه ها را به دانشکده تبدیل نمایند .