تبیان، دستیار زندگی
بعضی از خانم‌ها وقتی پا به سن می ‌گذارند، چهره‌شان با آن چهره جذاب دوران جوانی ‌شان قابل مقایسه نیست. بعضی‌ها هم برعکس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌های ضدچروک

قابل توجه خانم ‌هایی که دارند پا به سن می ‌گذارند

چین و چروک صورت

بعضی از خانم‌ها وقتی پا به سن می ‌گذارند، چهره‌شان با آن چهره جذاب دوران جوانی ‌شان قابل مقایسه نیست. بعضی‌ها هم برعکس، گرد و غبار زمان بر چهره‌ شان نمی ‌نشیند. فکر می‌ کنید چگونه می ‌توان با این بمب ساعتی که در پشت چهره ما کمین کرده،جنگید؟ ...

هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد کرم، ژل و لوسیون زیبایی یا انواع دیگر فرآورده‌ها که شما بدون تجویز پزشک می ‌خرید، آثار پیری را برگشت داده و یا آن ها را به تاخیر بیندازند. تنها فرآورده موضعی که به نظر می ‌رسد تاثیر سن را در ایجاد تغییرات پوستی کمتر کند، اسید رتینوییک است که باید توسط پزشک تجویز گردد. بهترین فرآورده‌‌ای که شما بدون تجویز پزشک می ‌توانید بخرید، فرآورده‌های با ضدآفتاب SPF 15 یا بیشتراست که از صدمات بیشتر جلوگیری می‌کند زیرا تماس زیاد با آفتاب، اساسی ‌ترین علت تغییراتی (مثل چین و چروک و خال‌های سنی) است که معمولا در پیرپوستی می ‌بینیم. هرچند کرم‌ های زیبایی نمی‌ توانند مانع پیری پوست شده و یا‌ آثار پیری را در پوست برگشت ‌دهند ولی علایم خشکی پوست را بهبود بخشیده و به این وسیله پوست را به طور موقت نرم ‌تر و لطیف ‌تر به نظر می ‌آورند. انتخاب فرآورده، موضوعی سلیقه‌‌ ای و شخصی است.

مواد زیبایی مخصوص خانم‌های مسن

پوست سالمندان، نازک ‌تر، رنگ‌پریده ‌تر و شفاف‌ تر است لذا ممکن است ملزومات آرایشی تغییر یابند. از لوازم آرایشی روشن که یک درجه روشن ‌تر از رنگ پوست شما باشد، استفاده کنید. از میکاپ‌ها(make up)  یا مواد آرایشی منجمد شده پرهیز کنید. استفاده از پودر را به مناطقی مثل بینی که براق هستند، محدود کنید. همیشه برای گونه‌ها از پودرهای سرخ استفاده نمایید تا به گونه‌های رنگ‌ پریده‌تان حالت بهتری بدهد. از رنگ‌های نارنجی و سرخ‌ تیره بپرهیزید و بیشتر رنگ‌ های مرجانی یا صورتی انتخاب کنید. شقیقه‌های تو رفته، حلقه های تیره دور چشم ، سایه‌ های تند و جای زخم‌ ها، با مصرف کرم‌ های پوشاننده، قبل از استفاده از مواد آرایشی، ممکن است کمتر جلب توجه نمایند. برای گردن استخوانی یا چانه با پوست افتاده (غبغب)، از مواد آرایشی روشن استفاده کنید. از طرف دیگر میکاپ‌ها با سایه‌های تیره‌ تر یا استفاده به جا و ماهرانه از مداد طرح‌ تیره، به تغییر دادن نمای فک افتاده کمک می ‌کند. از سایه‌های براق برای چشم اجتناب نمایید و به جای آن، قهوه‌ای یا قرمز مایل به قهوه‌ای به کار برید. سایه را فقط به لبه خارجی چشم‌ها بزنید. ابروها را با مداد ابروی قهوه‌ای یا قرمز مایل به قهوه‌ای و یا خطوط کوتاه مداد کنید. بعد آنها را با یک برس ابرو برس نمایید. از رنگ ‌های تیره که برای مو و پوست روشن و رنگ پریده خیلی تند است، اجتناب کنید. مژه‌های برگشته و فر شده ممکن است توجه را از چشم‌های بادکرده منحرف کنند لذا باید قبل از ریمل از فرمژه استفاده کنید. رنگ ریمل را بهتر است قهوه‌ای یا قرمز مایل به قهوه‌ای انتخاب کنید نه تیره. اگر مداد لب، ماهرانه به کار رود ممکن است لب‌های نازک و بدرنگ را پر کند. مرزبندی خط لب، قبل از استفاده از رژلب از نفوذ آن به شیارهای عمودی دور دهان جلوگیری می‌کند.

لکه‌های پوستی وابسته به سن

لکه‌های قهوه‌ای یا خرمایی‌ رنگ که در نواحی باز پوست بدن پدید می ‌آیند نتیجه سال‌ها برخورد با آفتاب است. سلول‌های سازنده رنگدانه در این نواحی فعال ‌تر می ‌گردند. در عین حال که این لکه‌ها شبیه خال‌ هستند خیلی بزرگ و نامنظم‌ تر هستند و رنگ‌ شان تیره‌ تر و نابرابر است. از نظر اندازه 5/0 تا 3 سانتی متر و بزرگ‌ تر هستند. این لکه‌ها عموما به نام لکه‌های سنی یا خال‌های سنی نامیده می شوند زیرا با بالا رفتن سن پدید می‌آیند. برای جلوگیری از پیدایش بیشتر لکه‌ها، هروقت بیرون از خانه یا جلوی آ‌فتاب می‌ روید باید پوست‌تان را با ضدآفتاب SPF=15 یا بیشتر حفاظت کنید. ممکن است فرآورده‌های بلیچ که حاوی هیدروکینون هستند لکه‌های موجود را روشن‌ تر کنند اما این راه کمتر موفقیت‌آمیز است. متخصصان پوست می‌ توانند با انواع روش ‌های جراحی، لکه‌ها را بردارند. مصرف موضعی اسیدرتینوییک نیز لکه‌ها را کم ‌رنگ ‌تر می ‌کند.

اقدامات طبی برای پیرپوستی

از میان عواملی که در تغییرات پوستی مربوط به بالا رفتن سن سهم دارند، کاهش مقدار کلاژن و بافت ارتجاعی پوست، سنگینی وزن، قرار گرفتن در معرض آفتاب، حالات صورت مثل اخم و لبخند و از دست دادن چربی پوست را می‌ توان نام برد. اکثر این تغییرات با روش‌های پیشرفته طبی می‌توانند تا اندازه‌ای اصلاح گردند. شلی و افتادگی پوست به علت سنگینی و کم شدن کلاژن و حالت ارتجاعی آن با روش جراحی پلاستیک و صاف کردن چین و چروک‌ های صورت قابل اصلاح است. صدمات آفتاب از طریق روش‌هایی مثل لایه ‌برداری شیمیایی، درم ابریژن و کاربرد اسیدرتینوییک بهبود می‌یابند. تزریق فیبرین و کلاژن می‌ تواند خطوط چهره و چین‌های ظریف را پر کند.

کلاژن علیه چین و چروک‌

تزریق کلاژن برای صاف کردن برخی انواع چین و چروک از قبیل خطوطی که چهره را به صورت کاذب مثلا خندان یا اخم‌آلود نشان می‌ دهد، به‌ طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش کلاژن تصفیه شده گاوی را درست زیر پوست تزریق می ‌کنند. تعداد تزریق‌ها به محل و عمق چین‌ها بستگی دارد. تزریق کلاژن در همه انواع چین و چروک‌ مفید واقع گردیده است. به نظر می‌ رسد که چین‌ها و خطوط ناشی از لبخند و اخم (همان‌ها که دور چشم، دهان و بینی پدید می‌آیند) به تزریق کلاژن بهتر جواب می‌ دهند، در حالی که در شیارها و چین‌های عمیق (مثلا در پیشانی) اثر کمتری دارند. محل تزریق، بلافاصله صورتی رنگ و کبود می‌شود اما در طول چند روز به حال طبیعی برمی‌‌گردد. وقتی کلاژن بار اول تزریق می ‌شود در نقاط تزریق، برآمدگی ‌های کوچک پدید می ‌آید زیرا نواحی چین ‌و چروک‌ دار باید بیش از حد اصلاح شوند. این برآمدگی‌ ها در تعداد کمی از افراد بر جای می‌ مانند و در افراد دیگر ممکن است بعد از تمرینات ورزشی شدید یا پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب مجددا ظاهر شوند. هر شخصی کاندید مناسبی برای تزریق کلاژن نیست. به عنوان نمونه می‌ توان افراد با سابقه اختلالات ایمنی مثل لوپوس اریتماتوز و آرتریت روماتویید را نام برد. هر فرد علاقه‌مند به درمان، نخست باید برای حساسیت به کلاژن آزمایش شود. حدود 4 درصد از آزمایش‌شدگان به کلاژن حساس هستند و حدود 1 درصد دچار آلرژی می‌شوند که باید بلافاصله درمان شوند.

دکتر گلرخ ثریا

*مطالب مرتبط:

پنج راز جوانی پوست

جوان‌سازی پوست بدون جراحی

درمان چروک صورت با بوتاکس و ژل

مراقب پوست گردن تان باشید

پوستی نرم و بدون چروک

درمان چین و چروک پوست

عوامل ایجاد چین و چروک پوست

علل پیدایش پیری زودرس در پوست(1) و (2)

«پیر پوستی» چرا؟

تغییرات پوست در یائسگى

علل ایجاد چروک صورت و راه های درمان آن

بعضی از مواد غذایی مانع از پیری زودرس می‌شوند

پوستى بدون چروك با ده ماده غذایى

چه بخوریم تا پوستی سالم داشته باشیم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.