تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارتهای پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد اره کاری است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اره کاری حرفه ای تخصصی

دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارتهای پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد مهارت اره کاری است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

در کارگاه فلزکاری، مواد (به ویژه فلزات) را پیش از سوهانکاری، به ا ندازه های مورد نظر اره می کنند. در کارگاههای آموزشی از اره های مختلفی استفاده می شود که عبارت اند از اره آهن بر یا کمان اره، کمان اره کوچک، اره سوارخ بر و اراه ورق بر

اره کاری حرفه ای تخصصی

کمان اره

کمان اره یک قاب کمان فولادی دارد که می توان برای ایجاد برش عمیق در ماده، آن را 90 درجه چرخاند. تیغ اره در این قاب صلب بسته می شود. دندانه های تیغ اره به جلو قرار می گیرند و در نتیجه در حرکت رفت، برش انجام می دهند.

اره کاری حرفه ای تخصصی

تیغه های این نوع اره را از فولاد ریختگی یا تندبر می سازند. دو نوع تیغ اره وجود دارد: کاملاً سخت و انعطاف پذیر، تفاوت آنها در این است که نوع کاملاً سخت به آسنی می شکند، بنابراین برای کارگاههای آموزشی مناسب نیست. تیغ اره را با طولهای 225، 250، 300 میلیمتر می سازند. تعداد دندانه های آنها نیز متفاوت است و می توان تیغ اره هایی با 14، 18، 24، 32 دندانه در هر 25 میلیمتر، برای بریدن مواد مختلف، تهیه کرد.

جدودل تعداد دندانه های تیغ اره برای بریدن مواد مختلف

تعداد دندانه

در 25mm

نوع ماده ای که بریده می شود

14

مقاطع توپر از مواد نرم

18

کاربردهای عمومی، مقاطع توپر از مواد نرم و مقاطع بزرگ از مواد سخت (مثلاً فولات آلیاژی)

24

مقاطع توپر کوچک، بین 3 و 6 میلیمتر ( مثلاً ورقهای ضخیم و لوله های گوشت دار )

32

مقاطعی با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر

همواره باید دست کم سه دندانه متوالی با ماده در تماس باشند.

اگر ماده نرم است و مقطعی بزرگ دارد، از تیغ اره ای استفاده کنید که تعداد دندانه های آن در هر 25 میلیمتر کم باشد ( 14 یا 18 دندانه در هر 25 میلیمتر ). برای بریدن مقاطع نازک از تیغ اره دندانه ریز استفاده کنید.

اره کاری حرفه ای تخصصی

برشکاری با اره کمان

هنگام شروع برش بهتر است ابتدا تیغه را روی قطعه کار هدایت کنید تا خط برش ایجاد شود. برای برش دقیق انگشت شست را چونان راهنما به کار برید.

اره کاری حرفه ای تخصصی

و آهسته و با رفت و برگشت تمام برشکاری کنید.

هنگام اره کردن رو به سوی قطعه کار بایستید و یک پای خود را حدود 30 سانتیمتر جلوتر از پای دیگر بگذارید

اره کاری حرفه ای تخصصی

در حرکت رفت تیغه اره بر آن فشار بیاورید و هنگام برگشت آن را آزاد کنید تا تیغه اره تنها در حرکت رفت برشکاری کند. نگذارید دندانه های تیغه اره روی قطعه کار بلغزد زیرا لغزش موجب کند شدن دندانه ها و حتی شکسته شدن تیغه اره می شود. همین که چاک برش (شیار اره کاری) ایجاد شد سرعت حرکت اره کمان را به حدود چهل بار رفت و برگشت در دقیقه برسانید.

اره کاری حرفه ای تخصصی

نکات ایمنی

1- قطعه کار را محکم به گیره ببندید.

2- کمان اره را محکم بگیرید و برای این کار از هر دو دست استفاده کنید.

3- وضعیت بدنتان باید همان طور باشد که در مورد سوهانکاری گفته شد.

4- از تمام طول تیغ اره استفاده کنید.

5- تیغ اره را در خط مستقیم حرکت دهید تا نشکند.

6- فشار بیش از حد بر تیغ اره وارد نکنید.

7- تیغ اره باید محکم به کمان بسته شده باشد، اگر شل باشد می شکند.

تنظیم: نسرین صادقی