تبیان، دستیار زندگی
یسته‌ی تقدیرند انتقادات در مورد بازی كریمی را قبول ندارم دعوت مجدد از دایی و خداداد بستگی به شرایط آنها دارد نخستین كنفرانس مطبوعاتی برانكو ایوانكوویچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در سال جدید در آكادمی فوتبال كمپ تیم‌های ملی ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برانكو ایوانكوویچ:

مردانم تنها شایسته‌ی تقدیرند
انتقادات در مورد بازی كریمی را قبول ندارم
دعوت مجدد از دایی و خداداد بستگی به شرایط آنها دارد

نخستین كنفرانس مطبوعاتی برانكو ایوانكوویچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در سال جدید در آكادمی فوتبال كمپ تیم‌های ملی برگزار شد.

ایوانكوویچ در ابتدای این كنفرانس با تبریك سال نو دلیل تاخیر در برگزاری كنفرانس‌های مطبوعاتی خود را تعطیلات سال نو و برگزاری دو دیدار مهم برابر ژاپن و كره عنوان كرد و تاكید كرد كه از این پس این نشست‌ها به طور مداوم برگزار می‌شود.

وی همچنین برای تیم‌های سپاهان و پاس در لیگ قهرمانان آسیا آرزوی موفقیت كرد.

وی همچنین حادثه‌ی دردناك كشته شدن چند تن از تماشاگران فوتبال پس از بازی ایران و ژاپن را به مردم كشورمان تسلیت گفت و افزود: این حادثه‌ای است كه همه چیز حتی نتیجه‌ی مسابقه را زیر سوال برد.

برانكو افزود: در دور رفت مرحله‌ی مقدماتی جام جهانی هفت امتیاز كسب كردیم و در گروه خود اول هستیم و گام بسیار بزرگی را برداشته‌ایم ولی هنوز به نزدیكی هدفمان كه همان رفتن به جام جهانی است نرسیده‌ایم.

برانكو بازی‌های خانگی برابر كره‌ی شمالی و بحرین را بازی‌های كلیدی ایران عنوان كرد و گفت: مسابقه برابر بحرین كلید‌ی‌ترین بازی تیم ایران خواهد بود.

برانكو گفت: آنچه كه می‌خواهم بر آن تاكید كنم حس جنگندگی و كیفیت بالای بازیكنان ما بود، چون موفق شدند در مدت زمانی كوتاه دو مسابقه‌ی پرفشار را با موفقیت پشت سر بگذارند.

سرمربی تیم ملی فوتبال همچنین از دادكان به خاطر تامین بهترین امكانات در سفر تیم ملی به كشور كره‌ی شمالی، تشكر كرد.

وی افزود: از امتیازات كسب شده راضی هستم ولی بیشتر از آن از نحوه‌ی تاثیرگذاری بازیكنانمان كه اثبات كردند یك تیم فوتبال هستند خوشحالم و این هم نتیجه‌ی فرایندی است كه تیم ما مستمر بازی می‌كند و پیروز می‌شود و توانسته سطح فوتبال ایران را به آن سطحی كه خواستار آن هستیم برساند.

در ادامه‌ی كنفرانس مطبوعاتی برانكو ایوانكوویچ به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی پرسید علی كریمی مانند گذشته قابل قبول بازی نمی‌كند تصریح كرد: طبیعتا با این نظریات موافق نیستم. كریمی در سال گذشته بهترین بازیكن آسیا بود و مثل سایر بازیكنان جهان زمان دارد. یعنی آن كه گاهی در بهترین فرم و یا زمانی در فرم ضعیف‌تری ظاهر می‌شود. كریمی بهترین بازیكن جام ملت‌های آسیا بود و دو سال تمام است كه حتی یك روز نیز استراحت نداشته است. دو گل زیبای ایران در بازی با ژاپن و كره‌ی شمالی حاصل حركات خوب كریمی بود.

برانكو تصریح كرد: كریمی باعث توجه خاص بازیكنان حریف می‌شود و بازیكنان حریف سعی می‌كنند به شیوه‌های گوناگون جلوی حركت وی را بگیرند.

برانكو در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری كه از وی در مورد سكونشینی مبعلی، كاظمیان و عنایتی و برهانی در دو بازی اخیر تیم ملی سوال كرد خاطر نشان ساخت: هیچ گاه مجموعه‌ی بازیكنانی را كه نام بردید را بر روی سكو قرار ندادم. در بازی با ژاپن كاظمیان و مبعلی بر روی سكو بودند و در بازی با كره عنایتی و برهانی.

برانكو تصریح كرد: در مورد نیكبخت واحدی نیز تشخیص اینكه این بازیكن در فرم ایده‌آل است یا نه بر عهده‌ی من است.

وی افزود: در میان مهاجمان همواره یك نفر بهتر و یك نفر ضعیف‌تر است و این ارزیابی مربی است كه از كدام بازیكن استفاده كند.

ایوانكوویچ در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی در مورد شایعات مربوط به تمارض علی دایی به مصدومیت در بازی با ژاپن سوال كرد تاكید كرد: علی دایی مصدوم شده است و در حال حاضر اطلاعات چندانی در مورد سطح مصدومیت وی ندارم كه فردا از آن مطلع می‌شوم. در مورد آینده‌ی بازی علی دایی در تیم ملی نیز صحبت كردن دشوار است چرا كه سرعت ترمیم مصدومیت و فرم بازی وی در این تصمیم تاثیرگذار است.

خبرنگاری از برانكو در مورد تیم ملی ب و احتمال استفاده از بازیكنان این تیم در تیم ملی سوال كرد كه برانكو پاسخ داد: برای تیم ملی ب در مسابقات عربستان آرزوی موفقیت دارم چرا كه هر نتیجه‌ای توسط این تیم و دو تیم ایرانی حاضر در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باعث افزایش قدرت فوتبال ایران خواهد شد. اما در مورد دعوت از بازیكنان تیم ب باید بگویم برای دعوت شدن یك بازیكن چند بازی و یا زدن یك گل كافی نیست بلكه خوب بازی كردن بازیكنان باید استمرار داشته باشد تا بتوانند به تیم ملی راه پیدا كنند. یك بازیكن باید در كنار معلومات و دانش فوتبال خصوصیات ویژه‌ای را نیز داشته باشد. به عنوان نمونه در پیونگ یانگ شاهد بودیم كه یك میل متعصبانه در بین بازیكنان ما برای كسب نتیجه‌ی خوب وجود داشت و هیچ درگیری نبود كه توپ از دست بازیكنان ما برود.

در ادامه‌ی كنفرانس مطبوعاتی یكی از خبرنگاران از بگوویچ مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی در مورد ضعف میرزاپور در زدن ضربه‌ی دروازه و همچنین عملكرد ضعیف رحمتی در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا سوال كرد كه بگوویچ پاسخ داد: میرزاپور به نحوی كه برانكو از وی می‌خواهد بازی می كند. اگر تیم قصد حمله داشته باشد وی توپ‌های بلند ارسال می‌كند واگر هدف حفظ نتیجه باشد میرزاپور حفظ توپ بیشتری می‌كند و بازی دروازه‌بان‌ها به تاكتیك ایوانكوویچ بستگی دارد.

وی در مورد رحمتی تصریح كرد: با چند عملكرد ضعیف نباید یك دروازه‌بان را در مقابل جوخه‌ی آتش قرار داد چرا كه بهترین دروازه‌بان‌های دنیا نیز دچار اشتباه می‌شوند. ولی رحمتی در تیم ملی رقیب خوبی به نام محمدی دارد كه اگر در لیگ فوتبال نیز به اشتباهات خود ادامه دهد احتمال جایگزینی محمدی به جای وی وجود دارد.

برانكو ایوانكوویچ در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی در مورد سردرگمی بازیكنان ایران در بازی برابر ژاپن سوال كرد خاطر نشان ساخت: ما در تهران برابر قهرمان آسیا بازی می‌كردیم. ژاپن تیمی است كه در هفت سال گذشته در خاورمیانه به هیچ تیمی نباخته است و در قاره‌ی آسیا نیز تنها یك بار مغلوب كره‌ی جنوبی شده است. در فوتبال دنیا نیز هیچ گاه یك تیم نود دقیقه حاكم بر زمین نیست و مرتكب اشتباه می‌شود ولی در برابر ژاپن ایران بسیار بهتر بود و بازی را سزاوارانه به نفع خود خاتمه داد.

وی خاطر نشان كرد: از میان چهار تیم حاضر در گروه ایران سه تیم در مرحله‌ی مقدماتی جام ملت‌های آسیا حضور داشتند و با توجه به این كیفیت بازی‌های سختی در دور برگشت همانند دور رفت در انتظار تیم ملی ایران خواهد بود.

ایوانكوویچ در ادامه در واكنش به اظهارات خبرنگاری كه از سوال‌های انتقادی خبرنگاران ابراز نارضایتی كرد پاسخ داد: من نیز وقتی این سوالات را دیدم كمی مایوس شدم چراكه بازیكنان ایران در بازی با ژاپن حداكثر سزاواری را داشتند و من انتظار یك حمایت خوب را نسبت به بازیكنان به خصوص در دو مسابقه‌ی اخیر كه بسیار دشوار و طاقت‌فرسا بود داشتم چرا كه بازیكنان ما تنها شایسته‌ی تعریفند.

ایوانكوویچ در مورد احتمال برگزاری بازی‌های تداركاتی در فاصله‌ی بازی با ژاپن نیز تصریح كرد: قصد داشتیم دو بازی تداركاتی برگزار كنیم اما باید در نظر داشته باشیم كه بازیكنان لژیونر ما نمی‌توانند زودتر از پایان بازی‌های لیگشان مراجعه كنند و به همین دلیل از انجام آن منصرف شدیم.

ایوانكوویچ همچنین در مورد احتمال دعوت نشدن از بازیكنان ایرانی خارج از كشور نیز تصریح كرد: در مورد فریدون زندی چهار سال این بازیكن را زیر نظر داشتم و اگر بخواهیم بازیكن جدیدی را جذب كنیم بستگی به نیاز و موقعیت تیم ملی دارد.

خبرنگار دیگری در مورد حضور هاشمیان و زندی در سمت چپ و احتمال دعوت نشدن خداداد عزیزی در بازی‌های آینده سوال كرد برانكو پاسخ داد: قرار دادن بازیكنان در پست‌هایی كه بازی می‌كنند بستگی به تیم حریف و وضعیت تیم ملی دارد و در چنین شرایط است كه باید طراحی كنیم كه چه بازیكنانی در چه پست‌هایی بازی می‌كنند.

برانكو در مورد خداداد عزیزی تصریح كرد: باید دید شرایط چگونه پیش می‌رود. عزیزی در سفر به كره‌ی شمالی به خاطر مصدومیت قوزك پا همراه تیم ملی نیامد و احتمال دعوت مجدد از وی بستگی به میزان شرایط آمادگی وی دارد.

ایوانكوویچ در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی در مورد برنامه‌های تداركاتی تیم ملی در اردوی اروپایی خود سوال كرد خاطر نشان ساخت: قصد داریم در ماه ژوئیه و پیش از بازی با ژاپن اردویی دو هفته‌ای را در اروپا برگزار كنیم و به همین منظور در چند روز آینده سفری را به آلمان و اتریش انجام می‌دهم و در آنجا از چهار كمپ تمرینی بازدید خواهم كرد تا بتوانم به موقع تصمیم‌گیری كنم كه به كدام یك از این كمپ‌ها خواهیم رفت. البته طبیعی است كه در اردوی اروپایی بازیكنان لژیونر را در اختیار نداشته باشیم.

وی همچنین در مورد انجام بازی‌های دوستانه پس از پایان دور مقدماتی جام جهانی تصریح كرد: این كار طبیعتا به عنوان فازی از مشاركت ایران در جام جهانی آلمان خواهد بود. به همین دلیل در ماه اكتبر، سپتامبر و نوامبر در مجموع شش بازی و در صورت وجود شرایط مناسب در ماه دسامبر نیز یك بازی دوستانه و تداركاتی برگزار می‌كنیم.

ایوانكوویچ همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی در مورد بازی هاشمیان سوال كرد تاكید كرد: هاشمیان در بازی برابر ژاپن و كره بسیار خوب كار كرد. فوق‌العاده جنگید و حتی در دفاع نقش بسیار خوبی داشت وگل دوم ایران به طور كامل نتیجه‌ی همكاری خوب هاشمیان و كریمی به همراه نكونام بود.

برانكو در مورد برنامه‌های تیم ملی و برای رویارویی با كره‌ی شمالی و بحرین نیز گفت: طبق برنامه‌های در نظر گرفته شده رقابت‌های لیگ برتر و جام حذفی بیست و چهارم اردیبهشت ماه به پایان می‌رسد و ما از بیست و هشتم اردیبهشت اردوی خود را برای بازی‌های مقابل كره و بحرین آغاز می‌كنیم.

ایوانكوویچ در خاتمه در مورد امكان استفاده از اطلاعات یوریچیچ هموطن خود كه سرمربی سابق تیم ملی بحرین نیز بوده است تصریح كرد: اطلاعاتم از تیم بحرین بسیار كافی است و اكنون باید منتظر باشم تا سرمربی جدید این تیم تعیین شود چرا كه به طور یقین تیم بحرین با توجه به افكار این مربی بازی خواهد كرد.